دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا بررسی شد؛

دلایل ایجاد گل‌مژه در پلک/ دستکاری هر نوع ضایعه‌ در اطراف چشم خطرناک است

دلایل ایجاد گل‌مژه در پلک  دستکاری هر نوع ضایعه‌ در اطراف چشم خطرناک است
یک متخصص چشم گفت: تخلیه و دست‌کاری گل‌مژه‌ها خطرناک بوده و ممکن است ترشحات عفونی و میکروب‌ها را وارد چشم کند.
کد خبر : 919705

پرویز زرین متخصص چشم در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ایجاد گل‌مژه در چشم اظهار کرد: گل‌مژه التهاب پلک است که اغلب به دلیل میکروب استافیلوکوک ایجاد می‌شود. این میکروب وارد غدد چربی پلک شده و تکثیر می‌یابد.

وی ادامه داد: درواقع بیماری گل‌مژه همان غدد چربی است که ملتهب و عفونی‌شده و در اطراف چشم آبسه‌هایی را ایجاد می‌کنند و درنهایت همین آبسه‌ها به بیماری گل‌مژه تبدیل می‌شوند.

این متخصص چشم افزود: گل‌مژه‌ اگر در حالت حاد باشد با کمپرس گرم و آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود؛ اما اگر مزمن شده و با دارو رفع نشود پزشک مجبور است داخل پلک را شکاف داده و ترشح را خارج کند. در این حالت پس از خارج کردن ترشح بیمار باید چند روزی دارو مصرف کند.

زرین پیشگیری از ایجاد گل‌مژه در چشم را نکته مهم و قابل‌توجه دانست و گفت: مهم‌ترین مسئله پیشگیری از بیماری گل‌مژه است. همه افراد باید به‌صورت مدام مژه‌های خود را شست‌وشو دهند. همان‌طور که صبح و شب مسواک زده می‌شود پلک و مژه نیز باید با محلول‌های شست‌وشو که در داروخانه‌ موجود است، ماساژ داده شوند.

وی تأکید کرد: اگر محلول شست‌وشو در دسترس نبود، بهترین جایگزین استفاده از شامپو بچه است. افراد شامپوبچه را رقیق کرده و به‌آرامی پشت پلک خود و روی سطح مژه‌ها را شست‌وشو دهند. یکی دیگر از راه‌های پیشگیری و حتی درمان گل‌مژه استفاده از کمپرس گرم است. به‌طوری‌که یک حوله تمیز را با آب داغ خیس کرده و روی گل‌مژه قرار دهند.

این متخصص چشم بیان کرد: استفاده از قطره اشک مصنوعی، بهداشت پلک و شست‌وشوی مدام آنها، کمپرس، استفاده از عینک آفتابی و مقابل باد مستقیم سرد و گرم قرار نگرفتن از دیگر راه‌های پیشگیری از ایجاد گل‌مژه محسوب می‌شوند. منظور از عینک آفتابی عینک‌هایی است که در مقابل اشعه یو وی مقاومت دارند، زیرا اشعه ماورا بنفش نیز ممکن است موجب ایجاد گل‌مژه شود.

زرین درباره بهترین زمان مراجعه به پزشک گفت: اگر التهاب با رعایت موارد گفته‌شده بازهم از بین نرفت، افراد باید به پزشک مربوطه مراجعه کنند. لازم به ذکر است که تخلیه و دست‌کاری گل‌مژه‌ها خطرناک بوده و ممکن است ترشحات عفونی و میکروب وارد چشم شوند.

وی خاطرنشان کرد: به‌صورت کلی این گل‌مژه‌ها خطرناک نیستند و عموماً پس از مدتی از بین نمی‌روند فقط افرادی که قرار است جراحی قرنیه انجام دهند حتماً باید این مشکل را برطرف کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته