دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1403 - 13:20
یک پژوهشگر در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

تأثیر نانوذرات فلزی در بهبود زخم و درمان بیماری‌های پوستی

تأثیر نانوذرات فلزی در بهبود زخم و درمان بیماری‌های پوستی
عضو رسمی انجمن مخترعین کشور و دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی، تأثیر نانوذرات فلزی در بهبود زخم و درمان بیماری‌های پوستی را در دوره پسادکتری بررسی می‌کند.
کد خبر : 919695

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ شهاب اوجانی عضو رسمی انجمن مخترعین کشور، عضو فعال و برتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، مؤلف کتاب دانشگاهی، پژوهشگر و فناور برتر، مدرس دانشگاه‌های آزاد و سراسری به عنوان پژوهشگر منتخب در دوره پسادکتری نانوفناوری دارویی دانشگاه کاشان برگزیده شده است.

موضوع پژوهشی اوجانی به عنوان نخستین دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن در دوره پسادکتری «امکان‌سنجی فعالیت ضدزخم برخی گیاهان دارویی منطقه کاشان با استفاده از فناوری نانو» است و اطلاعات مستخرج از این موضوع پژوهشی به‌صورت چاپ مقالات Q۱ و Q۲، تألیف کتاب و ثبت اختراع در نظر گرفته شده است.

اوجانی با تشریح جزئیات طرح پژوهشی «امکان‌سنجی فعالیت ضد زخم برخی گیاهان دارویی منطقه کاشان با استفاده از فناوری نانو» به خبرنگار آنا گفت: بهبود زخم به‌عنوان یک فرآیند بیولوژیکی پویا و طبیعی در بدن بوده که شامل چهار مرحله برنامه‌ریزی‌شده از قبیل هموستاز، التهاب، تکثیر و بازسازی است.

وی اضافه کرد: بسیاری از دارو‌های موجود برای مدیریت و درمان زخم علاوه بر اینکه هزینه بالایی دارند، مشکلاتی مانند آلرژی و مقاومت دارویی را نیز ایجاد می‌کنند؛ در این راستا، گیاهان دارویی به‌دلیل داشتن ترکیبات مؤثره (متابولیت‌های ثانویه) برای بهبود و درمان زخم ایمن و مقرون به‌صرفه هستند.

تأثیر نانوذرات فلزی در بهبود زخم و درمان بیماری‌های پوستی

عضو فعال و برتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد بیان کرد: امروزه ترمیم زخم به‌شدت مورد بررسی قرار گرفته تا با بهبودی سریع به حداقل‌رسانی جای زخم و تضمین حفظ عملکرد به یک تکنیک ایده‌آل تبدیل شود.

عضو رسمی انجمن مخترعین کشور یادآور شد: اکنون فناوری نانو در هر زمینه‌ای کاربرد فراوانی دارد که بین نانومواد مختلف، نانوذرات فلزی مانند طلا و نقره به‌دلیل تأثیر مفید آنها در تسریع بهبود زخم، درمان و پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی به طور چشمگیری در درمان بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند به‌طوری‌که استفاده از نانوذرات فلزی در زخم‌پوش‌ها سبب ارائه نسل جدیدی از زخم‌پوش‌های مدرن شده است.

پژوهشگر منتخب در دوره پسادکتری نانوفناوری دارویی دانشگاه کاشان یادآور شد: به‌عنوان مثال وجود نانوذرات نقره منجر به تولید اکسیژن فعال شده که موجب تخریب غشای سلولی میکروارگانیسم‌ها می‌شود و در نهایت از رشد و تکثیر باکتری‌ها در محل زخم جلوگیری کرده و به روند التیام زخم و شکل‌گیری بافت جدید کمک می‌کند.

به گزارش آنا؛ اوجانی علاوه بر چندین ثبت اختراع در حوزه‌های مختلف، چاپ مقالات داخلی و خارجی، تألیف دو کتاب دانشگاهی در حوزه نانو با عناوین (کاربرد کاتالیزگر‌ها در سنتز ترکیبات هتروسیکل) و (نانوتکنولوژی در صنعت) و همچنین تألیف کتاب (اعجاز گیاهان؛ گیاهان دارویی و خواض ضد ویروسی بالقوه آنها)، داوری مجلات معتبر داخلی و خارجی، سردبیر و عضویت در هیئت تحریریه برخی از مجلات و نشریات را در کارنامه علمی خود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته