دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 تير 1403 - 13:54
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

تولید ۱۸ محصول فناورانه در مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع

تولید ۱۸ محصول فناورانه در مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی از تولید ۱۸ محصول فناورانه در مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع این واحد دانشگاهی خبر داد.
کد خبر : 918824

غلامرضا کاظمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی و واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از تولید ۱۸ محصول فناورانه در مرکز رشد فناوری‌های نوین این واحد دانشگاهی خبر داد و اظهار کرد: این محصولات سال گذشته در حوزه‌های مختلف ازجمله الکترونیک، ساخت و تولید، مخابرات، کشاورزی و صنایع تبدیلی، دارویی، مهندسی پزشکی، فناوری اطلاعات و راه و ساختمان تولیدشده که تعدادی از این محصولات در حال تجاری‌سازی هستند.

وی عنوان کرد: مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در آخرین سطح‌بندی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی سال ۱۴۰۲ (بازه فروردین تا اسفند ۱۴۰۲) موفق شد برای دومین سال پیاپی در سطح یک مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی اضافه کرد: سطح‌بندی مراکز رشد دانشگاه یکی از اقدامات کلان بسته کاری توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی سند تحول و تعالی دانشگاه بوده که به‌صورت سالانه انجام می‌شود و این اقدام مؤثر جزء راه کنش ساماندهی زیست‌بوم نوآوری، ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای توسعه فناوری و نوآوری استان‌ها است.

کاظمی بیان کرد: این سطح‌بندی سالانه توسط اداره کل سرا‌های نوآوری و مراکز رشد سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای حمایت از مراکز رشد و سرا‌های نوآوری برای دستیابی به اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه انجام می‌شود که شاخص‌های ارزیابی متعددی دارد.

وی با تشریح شاخص‌های ارزیابی مراکز رشد افزود: شاخص‌های ارزیابی مراکز رشد شامل سه بخش اصلی است که بخش اول، شاخص‌های کمی و کیفی مرکز رشد بوده و زیرساخت‌های فیزیکی مرکز رشد، دوره‌های آموزشی فناورانه منطبق بر برنامه شتابدهی، تعداد رویداد‌های ایده آرا، برگزاری استارت‌آپ ویکند، روز عرضه و نمایش فناوری و نوآوری، احصای نیاز‌های فناورانه صنعت، برگزاری چالش فناوری و شرکت در دوره‌های توانمندسازی مدیران مراکز رشد را شامل می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی گفت: بخش دوم مربوط به ارزیابی هسته‌ها، واحد‌های فناور و شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان می‌شود که شامل قرارداد‌های مربوط به هسته، واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان جذب شده در یک سال اخیر می‌شود. همچنین تعداد محصولات تولیدشده، تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجویان مستقر در مرکز رشد، تعداد اعضای هیئت علمی منتور یا مشاور و تعداد واحد‌های فناور پسارشد در یک سال را شامل می‌شود.

کاظمی مطرح کرد: بخش سوم مربوط به کارکرد مالی مرکز رشد بوده که شامل کل درآمد و هزینه‌های مرکز رشد، درآمد‌های مالی برون دانشگاهی جذب شده در بازه یک‌ساله برای هسته‌ها و واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد واحد می‌شود. مجموعاً ۲۰ هسته و واحد فناور در سال گذشته در مرکز رشد دانشگاه مستقر شده‌اند که نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۰ درصدی همراه بوده است. برای نخستین بار از تأسیس مرکز رشد واحد، دو شرکت دانش‌بنیان در زمینه فناوری اطلاعات و گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۲ در مرکز رشد دانشگاه مستقر شده‌اند.

وی با اشاره به افزایش برگزاری دوره‌ها و رویداد‌های گوناگون دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بیان کرد: مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع این واحد دانشگاهی در برگزاری دوره‌ها، رویداد‌ها و چالش‌های فناوری مجموعاً افزایش ۳۰ درصدی و در جذب اعضای هیئت علمی و دانشجویان فناور نیز افزایش ۲۵ درصدی داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی اضافه کرد: دو رویداد فناورانه ایده آرا در زمینه گیاهان دارویی و فرش دستباف خراسان شمالی که هر دو موضوع در زمره زنجیره‌های ارزش استان هستند با حمایت مالی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی در راستای رویکرد حل مسئله صنعت توسط دانشگاه در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد برگزار شد.

کاظمی گفت: دومین رویداد مردمی«شروع» با هدف انتقال تجربه، حمایت، آموزش و توسعه کسب‌وکار‌های مجازی استان خراسان شمالی نیز برگزار شد که با استقبال ۸۰۰ نفر از فعالان حوزه کسب‌وکار مجازی استان همراه بود. در راستای حمایت از هسته‌ها و واحد‌های فناور مطابق تفاهم‌نامه‌ای مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد با بنیاد برکت تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرد و با انعقاد این تفاهم‌نامه در ۱۸ ماه اخیر منتهی به اسفند ۱۴۰۲، در مجموع ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در اختیار هسته‌ها و واحد‌های فناور قرار گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته