دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1403 - 12:28
زارعی در گفت‌و‌گو با آنا:

شهرستان سقز صاحب خانه کاراته می‌شود/ تضعیف شالوده اصلی رشته کاراته در کشور

شهرستان سقز صاحب خانه کاراته می‌شود  تضعیف شالوده اصلی رشته کاراته در کشور
مدرس دانشگاه و رئیس هیئت کاراته شهرستان سقز با بیان اینکه این شهرستان صاحب خانه کاراته می‌شود، گفت: شالوده اصلی رشته کاراته در کشور تضعیف شده است.
کد خبر : 918597

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ رضا زارعی متولد ۱۳۵۵ شهرستان سقز دارای مدرک کارشناسی‌ارشد روانشناسی است که از سال ۱۳۹۵ به‌صورت مدرس مدعو با دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز همکاری می‌کند.

زارعی که ریاست هیئت کاراته شهرستان سقز را در کارنامه دارد با مطالعه کتابی از ناکایامای ژاپنی با کاراته آشنا و به این رشته علاقه‌مند شد.

رئیس هیئت کاراته شهرستان سقز در مسابقات مختلف ملی و بین‌المللی زیادی مقام آورده که کسب عنوان قهرمانی مسابقات کاراته قهرمانی کشور در سال ۱۳۹۸، دستیابی به رتبه دوم مسابقات بین‌المللی و کسب عنوان سومی رقابت‌های پیشکسوتان آسیا در سبک JSKA از آن جمله است.

خبرنگار خبرگزاری آنا گفت‌و‌گویی را با زارعی درباره فعالیت‌های این کاراته‌کا و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز ترتیب داده است.

زارعی با بیان اینکه از سال ۱۳۶۹ ورزش را آغاز کردم، اظهار کرد: به‌صورت ویژه از سال ۱۳۸۰ وارد رشته رزمی کاراته شدم و از سال ۱۳۹۷ ریاست هیئت کاراته شهرستان سقز را برعهده گرفتم، اما به صورت رسمی از سال ۱۴۰۰ این مسئولیت به‌صورت تمام‌وقت به من محول شد.

وی درباره اینکه مشوّق‌‌تان در ادامه مسیر و تلاش در این عرصه ورزشی چه کسانی بودند و انگیزه شما از ادامه رشته کاراته چه بوده است؟ چنین پاسخ داد: مانند هرکس دیگر قطعاً خانواده‌ام حامی من بودند و بخش بزرگی از موفقیت‌های خود را مدیون آنها هستم، چراکه مسئولیت‌هایی را که برعهده می‌گیرم؛ خانواده‌ام مانند یک پشتوانه در این راه یار و همراه من بوده‌اند.

رشته ورزشی که با تواضع آغاز شده و پایان می‌یابد

رئیس هیئت کاراته شهرستان سقز متذکر شد: ورزش کاراته با تواضع آغاز شده و با تواضع تمام می‌شود، فروتنی و سیاست، موضع این ورزش است و من با خواندن کتابی از ناکایامای ژاپنی با کاراته آشنا شدم و این کتاب واقعاً مشوّقی اولیه برای من بود که در این رشته ورزشی شروع به فعالیت کنم و با ورود به باشگاه توانستم ادب، نجابت و منش مردانگی را بیاموزم.

زارعی تبیین کرد: همچنین چندین رشته را به طور همزمان پیش می‌بردم و تصمیم گرفتم به طور حرفه‌ای ورزش کاراته را دنبال کنم.

شهرستان سقز صاحب خانه کاراته می‌شود/ تضعیف شالوده اصلی رشته کاراته در سطح کشور

وی در پاسخ به سؤال دیگر که همزمان با ورزش به تحصیل هم پرداخته‌اید و آیا ورزش حرفه‌ای مانعی برای ادامه تحصیل شما نبوده و تأثیرپذیری این دو مقوله را چگونه می‌بینید؟ مطرح کرد: هرکسی در هر رشته ورزشی تعصب خاصی نسبت به آن دارد؛ اما من به این ایمان دارم که کاراته نه‌تنها ورزش، بلکه راه و رسم زندگی است؛ یک سؤال بسیار خوب در بین سؤالات شما به چشم خورد  که آیا ورزش حرفه‌ای مانعی برای ادامه تحصیل شما نبود؟ باید صادقانه اقرار کنم اگر ورزش کاراته در زندگی‌ام نبود، احتمال داشت ادامه تحصیلاتم و بسیاری از کار‌های دیگر را به اتمام نرسانم؛ چراکه ورزش حرفه‌ای نه‌تنها مانعی برای ادامه تحصیل، کار و زندگی خصوصی نیست، بلکه می‌تواند کمک‌رسان خوبی باشد تا فرد بتواند با مشکلات روحی، روانی و جسمی مبارزه کرده و تلاش خود را برای غلبه بر مشکلات مضاعف کند.

رئیس هیئت کاراته شهرستان سقز درباره سبک ورزش، مسابقات، آموزش و موضوع مدیریتی رشته ورزشی کاراته چنین توضیح داد: عموماً ورزش کاراته در سبک‌های مختلف جهانی سه عنصر اصلی به نام «کیهون»، «کمیته» و «کاتا» دارد که با تمرکز روی «کاتا» در این شاخه حرفه‌ای شدم و علاقه زیادی به آن دارم.

زارعی تبیین کرد: تداوم تمرینات ورزشی موضوع مهمی است که آن را به هنرجویان پیشنهاد می‌کنم؛ تاکنون در مسابقات مختلف ملی و بین‌المللی زیادی حضور داشته‌ام، سال ۱۳۹۸ در مسابقات کشور مقام نخست را به‌دست آوردم، سال ۱۴۰۰ در مسابقات بین‌المللی دوم شدم، اما باید اذعان کنم آخرین مسابقات به میزبانی کشورمان نخستین دوره پیکارهای  آسیایی پیشکسوتان در سبک JSKA بود که مدال برنز را بر گردن آویختم و این یکی از مهم‌ترین رویداد‌های این ورزش در سطح بین‌المللی بود.

کاراته ورزش مادر رشته‌های رزمی است

وی درباره اینکه به‌عنوان مربی موفق که هنوز در مسابقات جهانی می‌درخشید؛ چه تعریفی از حضورتان در ورزش رزمی کاراته دارید؟ چنین پاسخ داد: با اطمینان زیاد می‌گویم ورزش‌های بااصالت و معناداری همچون کاراته برعکس تصور بسیاری از مردم جامعه خارج از خشونت است و تمام کاتا‌های این ورزش با دفاع شروع شده و به دفاع ختم می‌شود و این بدان معناست که من از خودم دفاع می‌کنم، اما آنچه در این ورزش رزمی جای افتخار دارد اینکه استادان این رشته (مردان و بانوان) انسان‌های موفق با جایگاه خاص اجتماعی هستند و ظرفیت‌های بسیار قوی در ورزش کاراته در کشور وجود دارد که توسط استادان شناسایی و به جامعه ورزشی کشور معرفی می‌شوند.

رئیس هیئت کاراته شهرستان سقز، آرزو‌های ورزشی خود را اینگونه برشمرد: یکی از بزرگ‌ترین آرزو‌های من به‌عنوان ورزشکار، مربی و رئیس هیئت کاراته شهرستان سقز این است که در شهرستان سقز خانه کاراته راه‌اندازی شده و شروع به کار کند و جایگاه مستقلی داشته باشد و فعالیت خود را برای تأسیس خانه کاراته آغاز کرده‌ایم.

زارعی یادآور شد: تقریباً تمام قهرمانان رشته رزمی مدتی به ورزش کاراته پرداخته‌اند و این یعنی این ورزش مادر بسیاری از ورزش‌های رزمی بوده، اما در سبک‌های مختلف جدا شده و ورزش‌های دیگری از آن پدید آمده است.

وی درباره مشکلات و مسائل پیش روی خود در رشته کاراته هم بیان کرد؟ امیدوارم با هماهنگی هیئت کاراته شهرستان سقز و استان کردستان در تجهیز و اعزام ورزشکاران این رشته برای شرکت در مسابقات ملی و بین‌المللی مساعدت‌های لازم صورت پذیرد و این رشته همانند سایر رشته‌های ورزشی سختی‌ها و آسانی‌های خود را دارد و گاهی عدم توجه مربیان به دادن احکام ورزشی به ورزشکاران موجب می‌شود قوانین این رشته نادیده گرفته شود و در نتیجه بنیه و شالوده اصلی رشته کاراته در سطح کشور تضعیف و این ضعف به شهرستان‌ها و استان‌ها نیز سرایت کند.

رئیس هیئت کاراته شهرستان سقز، نقش و تأثیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز در رسیدن به اهداف خود را چنین بیان کرد: در ابتدای امر معلم هستم و در آموزش و پرورش به خدمت مشغولم و افتخار حضور در دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان مدرس مدعو را دارم و فرصتی مهیا شد تا با نسلی مواجه شوم که در تلاطم نابسامانی اجتماعی دست و پا می‌زنند؛ حضور در دانشگاه علاوه بر اینکه زمینه استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات دانشگاه در راستای آماده‌سازی را برای مسابقات برای بنده فراهم کرد، مسیری ایجاد کرد که با تعامل با دانشجویان بتوانم انتظار نسل جوان و وظایف سنگین یک معلم و مربی را بدانم و تلاش خود را در این زمینه مضاعف کنم.

زارعی با تأکید بر اینکه مربیگری جایگاه بسیار بزرگی دارد و تفاوتی نمی‌کند که این مربیگری در سطح ملی، استانی یا شهرستانی باشد، ادامه داد: نقطه قابل اهمیت در عرصه مربیگری اینکه آن فرد همانند پدر و مادری دلسوز با هنرجویان خود رفتار کرده و مشوّق آنها برای یادگیری اخلاق و احترام در کنار آموزه‌های ورزشی‌شان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه اینکه فردی بدون حامی نمی‌تواند در هیچ رشته‌ای موفق باشد، امیدوارم کاراته ایران را در جایگاه‌های خاص جهانی نظاره کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته