دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1403 - 00:04
در گفت‌وگوی تفصیلی آنا با رستگاری بررسی شد؛

تبدیل رنج نقمت به گنج نعمت بعد از ۵ سال/ مزرعه تحقیقاتی ۳۲ هکتاری «جایدشت» چگونه وارد مدار تولید شد؟

تبدیل رنج نقمت به گنج نعمت بعد از ۵ سال  مزرعه تحقیقاتی ۳۲ هکتاری «جایدشت» چگونه وارد مدار تولید شد؟
رئیس دانشگاه آزاد فیروزآباد با تشریح جزئیات احیای مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» عنوان کرد: این مزرعه پنج سال به حال خود رها شده بود، اما با تعبیه و احیای دو چاه، اکنون باغ جانی دوباره گرفته و براساس پیش‌بینی‌ها از این مزرعه سالانه بیش از ۱۰ تُن محصول برداشت خواهیم کرد.
کد خبر : 918273

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ «چاه آب مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» فیروزآباد به مدار تولید بازگشت»؛ این خبری بود که به نقل از مهدی رستگاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد منتشر شد.(خبر را اینجا  بخوانید)

عملیات احیا و رسوب‌زُدایی چاه آب مزرعه تحقیقاتی جایدشت و شروع آبدهی آن خبر خوبی برای کشاورزان و دانشجویان رشته کشاورزی  دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان فیروزآباد بود؛ چراکه می‌توانستند تحقیقات علمی ـ کشاورزی را در این مزرعه به سرانجام برسانند.

موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم  آب مزرعه تحقیقاتی جایدشت بیش از ۱۰ سال دبی چاه آب با مشکل بی‌آبی مواجه بود و پس از انجام مراحل قانونی، اخذ مجوز‌های لازم و صدور پروانه بهره‌برداری، احیا و راه‌اندازی مجدد چاه در دستورکار قرار گرفت.

با راه‌اندازی چاه آب مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» نیاز آبی مزرعه تحقیقاتی جایدشت از دو حلقه چاه تأمین می‌شود و به‌دلیل خشکسالی و برداشت‌های بی‌رویه، آبدهی یکی از چاه‌های تأمین آب خشک و از مدار تولید خارج شده بود که با انجام عملیات کف‌شکنی و تعویض لوله‌های درون چاهی پروسه عمق‌بخشی به چاه به‌منظور دستیابی به دبی قبلی و حسن بهره‌برداری از آن با موفقیت به پایان رسید و این حلقه چاه مجدداً احیا و به حلقه توزیع بازگشت.

مزرعه تحقیقاتی ۳۲ هکتاری «جایدشت» درآمدی برای دانشگاه آزاد نداشت!

خبرنگار آنا برای بررسی جزئیات تکمیل چاه آب مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» فیروزآباد و بازگشت این مزرعه تحقیقاتی به مدار تولید گفت‌و‌گویی را با رستگاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد ترتیب داده است.

رستگاری با بیان اینکه مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» ۳۲ هکتار بوده و دارای درخت‌های زیتون است، اظهار کرد: البته دو هکتار از این مزرعه را درخت‌های مرکبات تشکیل می‌داد که این مرکبات را از درخت برداشت کردیم؛ ۳۲ هکتار مزرعه تحقیقاتی هیچ‌گونه درآمدی برای دانشگاه آزاد اسلامی به همراه نداشت و فقط دو چاه آب داشت که این دو چاه آب قبل از سال ۱۳۹۵ به کلی خشک شده بودند.

وی اضافه کرد: با اخذ مجوز از نهادهای مربوط روی دو چاه مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» کار کردیم و این دو چاه به مدار تولید بازگشته است و هدف از راه‌اندازی چاه‌ها این بود که باغ خشک‌شده‌ای که سرمایه‌ای برای دانشگاه آزاد اسلامی بود دوباره به مدار تولید و ثمردهی بازگردد و برای تحقق این هدف بیش از سه سال تلاش کردیم و همراه با چاه آب این باغ هم احیا شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد تأکید کرد: چاه دوم هم بیش از دو هفته است احیا شده و عمق چاه قبل از اخذ مجوز 95 متر بود که اکنون به 162 متر هم رسیده است.

رستگاری درباره تأثیر چاه‌های احیاشده در ثمردهی مزرعه تحقیقاتی و کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی فیروزآباد هم بیان کرد: در حقیقت هدف اولیه همین بوده که چنین سرمایه‌ای احیا شده و مزرعه تحقیقاتی که در گذشته از نبود آب رنج می‌برد و سالیان سال هیچ درآمدی نداشت، با تلاش شبانه‌روزی اکنون دارای دو چاه احیاشده است.

وی افزود: «زیتون» محصولی است که در فیروزآباد متناسب با آب و هوا و اقلیم جغرافیایی واقعاً ثمرده‌ است، به‌همین دلیل امیدواریم درآمد غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی در فیروزآباد تکان اساسی بخورد و درآمدهای دانشگاه از محل مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» در دو تا سه سال آینده بیشتر شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد تشریح کرد: درختان مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» ضربه خورده بود و در سال‌های اخیر با تعمیق چاه‌ها و هرس، سم و کود اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و با اضافه شدن چاه در مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» آبیاری بهتری انجام می‌شود و مزرعه تغذیه بهتری خواهد شد.

رستگاری با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد دارای 13 عضو هیئت علمی در رشته کشاورزی است، ادامه داد: فعالیت این اعضای هیئت علمی صرفاً به‌صورت تجربی نیست و متناسب با رویکردهای آکادمیک کار پیش می‌رود، به‌همین دلیل توقع داریم در سه سال آینده بیش از 3 میلیارد تومان به درآمدهای غیرشهریه‌ای این دانشگاه افزوده شود.

وی اضافه کرد: درختان زیتون انواع مختلفی دارند؛ در بازدید از مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» توسط چند کارشناس منابع طبیعی استان فارس و دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، اینگونه نتیجه‌گیری شد که قطعاً  درختان زیتون ثمردهی خواهند داشت.

تغییر رنگ درختان زیتون با آبیاری قطره‌ای، سم و کود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد عنوان کرد: متأسفانه درختان زیتون چندین سال ضربه خورده بود و اکنون احیای مقدماتی روی این درختان صورت گرفته و قطعاً در دو سال آینده درختان زیتون بیشترین ثمردهی را خواهند داشت.

رستگاری در پاسخ به سؤال دیگر که پیش از ناسازگاری مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» در سال چند تُن زیتون از این مزرعه تحقیقاتی برداشت صورت می‌گرفت و پیش‌بینی می‌کنید در آینده چقدر برداشت داشته باشید؟ گفت: اکنون هیچ برداشت زیتونی از این مزرعه تحقیقاتی صورت نمی‌گیرد و حتی یک کیلوگرم هم برداشت نداشتیم، چراکه باغ از سال 1392 به حال خود رها شده بود و فقط بارش‌های رحمت الهی این درختان را سرپا نگه می‌داشت.

وی متذکر شد: تغییر قطره‌های آبیاری، اضافه شدن سم، کود، هرس شدن و آبیاری درختان مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» موجب شده تا رنگ درختان تغییر کند و پیش‌بینی می‌کنیم برای ثمردهی مجدد، این باغ در دو سال آینده دوباره محصول خواهد داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد درباره اینکه پیش‌بینی می‌کنید در سال نخست مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» چند تُن محصول بدهد؟ چنین پاسخ داد: برخی عنوان می‌کنند هر درخت زیتون 70 کیلو وزن دارد و براساس پیش‌بینی‌ها تصور می‌کنم در سال نخست 10 تُن محصول زیتون برداشت کنیم، اما سال به سال این محصول افزایش خواهد داشت.

رستگاری یادآور شد: سه سال گذشته مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» با تک‌چاه احیاشده به مدار تولید بازگشته و چاه دوم مکمل چاه اول است و به ثمردهی باغ و میوه‌جات کمک خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از گفت‌و گو با خبرنگار آنا درباره دیگر فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد در زمینه‌های علمی و فناوری خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مرکز میمند که ذیل دانشگاه ما فعالیت می‌کند به تولید اسانس و عرقیجات می‌پردازد و حتی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مبلغ 200 میلیون تومان برای خرید این اسانس‌ها و عرقیجات برای همایش و مراسم هزینه کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد مطرح کرد: فعالیت خود را در زمینه تولید محصولات فناوری آغاز کرده‌ایم، اما درصددیم محصولات اسانس و عرقیجات از حالت سنتی خارج شده و به مرحله صنعتی برسد، دراینصورت سوددهی بالایی خواهیم داشت، چراکه محصولات تولیدشده متعلق به شهر میمند است.

رستگاری توضیح داد: مقرر شده دور تا دور مزرعه تحقیقاتی «جایدشت» به‌جای دیوار حصارکشی شود و برای افزایش درآمد از گل محمدی استفاده کنیم و در چند ماه آینده این اتفاق خواهد افتاد.

وی درباره اینکه با توجه به ظرفیت‌های بالای شهرستان فیروزآباد برای بهره‌برداری علمی و فناوری از این ظرفیت‌ها و حل مسئله چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ چنین پاسخ داد: درراستای تحقق طرح «پویش» فیروزآباد ظرفیت‌های فراوانی دارد، چراکه در مقایسه با سایر شهرها صنعتی‌تر است و با مسئولان شهرک صنعتی فیروزآباد و شرکت‌های صنعتی رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم و برای به نتیجه رساندن طرح «پویش» تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد بیان کرد: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد درراستای حل مسئله و طرح «پویش» آموزش‌های لازم را در واحدهای صنعتی سپری می‌کنند و حتی آموزش‌های رایگان از طریق مراکز فنی و حرفه‌ای شهرستان فیروزآباد را برای دانشجویان تدارک دیده‌ایم.

رستگاری درباره فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد برای بهره‌برداری از ظرفیت اقتصادی شهرستان فیروزآباد هم گفت: براساس دستورالعمل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد از سه سال گذشته در کار کندوی عسل هستیم و به پرورش زنبور عسل می‌پردازیم و ابتدا دارای 30 کندوی عسل بودیم که این عدد امروز به 50 کندو افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: تمایل داشتیم در حوزه دامپروری هم وارد شویم، اما متأسفانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد از سال 1384 وارد زیان‌دهی شد و تا سال 1391 هم به سوددهی نرسید تا بتواند در زمینه دامپروری فعالیت کند، البته ماهانه با احتساب تعداد کندو 60 کیلوگرم تولید عسل داریم که این به درآمدهای غیرشهریه‌ای کمک می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته