دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دکتر طهرانچی: روان‌شناسی باید بتواند گرایش جوانان را به روان‌شناسیِ مبدل دانایی به توانایی سوق دهد

دکتر طهرانچی: روان‌شناسی باید بتواند گرایش جوانان را به روان‌شناسیِ مبدل دانایی به توانایی سوق دهد
رئیس دانشگاه آزاد گفت: روان‌شناسی به مثابه علم انسان‌شناسی از طریق گروه علمی و به مثابه تعامل در زندگی از طریق دانشکدگان نقش‌آفرینی می‌کند و این رشته باید  بتواند گرایش جوانان به روان‌شناسی زرد را به روان‌شناسی مبدل دانایی به توانایی تغییر دهد. 
کد خبر : 916599

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست سراسری مدیران گروه‌های روان‌شناسی، مشاوره و روان‌سنجی و نشست هم‌اندیشی شبکه علمی دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و دانشکدگان هنر و رسانه با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی و محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی واحد همدان برگزار شد.

طهرانچی در ابتدای این نشست با بیان اینکه بسیار خوشحالم که فرصتی به دست آمده تا ساختار علمی دانشگاه آزاد اسلامی قوام یابد، گفت: واقعیت این است که پیش از این دانشگاه آزاد اسلامی، مجمع‌الجزایری اداره می‌شد و مجموعه‌ای بود که اگرچه دانشجو، واحد دانشگاهی و استاد داشت اما یک شبکه پیوسته نبود و نقطه ضعفی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت، این بود که عناصر دیگر سنت دانشگاهی را می‌ساخت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه رسالت و سنت دارد و مجموعه‌ای نیست که دفعه العین و با ساختمان ایجاد شود و سنت است که دانشگاه را پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید قوام داشته باشد و جریان دانش و همگرایی دانشمندان در آن شکل گیرد، تصریح کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق جریان دانش و همگرایی دانشمندان، ساختار شبکه اطلاعات و دانشجویان را یکپارچه کردیم که ثمرات آن را در همه‌گیری کرونا دیدیم. اگر در ابتدای سال 1398 سامانه یکپارچه آموزشی دانشگاه را راه‌اندازی نمی‌کردیم و دیتاها یکسان نمی‌شد، در ایام کرونا با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه می‌شدیم و برای حداقل 6 ماه دانشگاه تعطیل می‌شد اما با توجه به اینکه اطلاعات دانشگاه از طریق سامانه آموزشیار یکپارچه شده بود، توانستیم تجربه 10 هزار دانشجوی مجازی را به یک میلیون دانشجو در ایام کرونا افزایش دهیم.

وی افزود: پس از سامانه آموزشیار، سامانه‌های یکپارچه دیگری ازجمله پژوهشیار، حسابیار، قراردادیار، دانشجویار و... طراحی و اجرا شده و از طریق یک طرح کلان، نظام اطلاعاتی دانشگاه آزاد اسلامی یکپارچه شده است.

طهرانچی خاطرنشان کرد: امروزه شبکه‌ها براساس اندازه و تعداد آنها شناخته می‌شوند. چگونه می‌توان دانشگاه بود اما شبکه‌ای با کنش‌گری فعال نداشت. بحمدالله امروز دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه‌ای دارای ساختار داده‌ای و اداره‌ای است که سند تحول و تعالی دارد، ساختار جدید علمی در آن شکل گرفته، گروه‌های علمی کنار یکدیگر گردهم آمده‌اند و سیمرغ‌ها شکل گرفته است. این اتفاقات فضایی را به وجود آورده که بنده به عنوان خادم دانشگاه بتوانم با مدیران گروه‌های علمی و اساتید دانشگاه تبادل نظر داشته و مسیر پیش رو را تبیین کنم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در نشست با برخی گروه‌های علمی، از عدم اقبال دانشجویان به آن رشته‌ها سخن می‌گوییم اما امروز می‌خواهیم علل اقبال جوانان به رشته روان‌شناسی را بررسی کنیم، گفت: بدین منظور لازم است بدانیم روان‌شناسی از منظر نسل امروز علم است یا قدرت و آیا علم روان‌شناسی دارای اقبال است یا قدرت روان‌شناسی. واقعیت این است که رشته روان‌شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی از نظر تعداد دانشجو در جایگاه پنجم و از نظر تعداد اعضای هیأت علمی در جایگاه سیزدهم قرار دارد که نشان می‌دهد تغییرات زیادی در گرایش جوانان به این رشته طی 20 سال گذشته اتفاق افتاده است. روزگاری رشته‌هایی مانند فیزیک، مکانیک، صنایع غذایی و... رشته‌هایی پرمتقاضی بودند اما امروز این چینش دچار تغییر شده است.

وی ادامه داد: به طور کلی از نظر تعداد دانشجویان می‌توان رشته‌ها را به 3 دسته تقسیم کرد که در هر دسته 6 رشته قرار دارد. 6 رشته اول حدود 100 هزار دانشجو را شامل می‌شود، 6 رشته بعد نیز از 57 - 40 هزار دانشجو را به خود اختصاص داده و 6 رشته سوم نیز به همین نسبت دارای دانشجوی کمتری است. بدین ترتیب رشته‌های علوم تربیتی، حقوق، حسابداری، مدیریت، روان‌شناسی و کامپیوتر در دسته اول رشته‌های پرمتقاضی و رشته‌های تربیت‌بدنی، معماری، علوم و فناوری‌های زیستی، زبان‌های خارجی، عمران و برق در دسته دوم قرار گرفته است. در این چینش، رشته‌هایی مانند معدن، منابع طبیعی، زمین‌شناسی، کشاورزی و... شاهد بیشترین کاهش تعداد متقاضی هستند.

وی با بیان اینکه نمی‌شود کشور را با 12 رشته اداره کرد، گفت: این اعداد و وضعیت به‌وجودآمده برای ما دانشگاهیان هشدار و زنگ خطر است.

طهرانچی با تأکید بر اینکه اقبال دانشجویان به رشته روان‌شناسی در کنار رفتارشناسی نسل جوان در انتخاب رشته دانشگاهی معنا پیدا می‌کند، اظهار داشت: علم، قدرت، ثروت و حیات چهارگانه‌ای است که در پرورش انسان مهم است و سؤالاتی مانند «علم بهتر است یا ثروت»، «علم بهتر است یا قدرت» و ترس از مرگ، در این چهارگانه قرار می‌گیرد. به همین دلیل این چهار منظر در انتخاب رشته دانشجویان نیز مهم است چرا که باید بدانیم دانشجویان به دنبال رشته‌های ثروت‌افزا هستند یا رشته‌های دانش‌افزا.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: علم به معنای همه قدرت است و حضرت علی (ع) می‌فرماید «العِلمُ سُلطانٌ مَن وَجدَهُ صالَ بِهِ وَ مَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيه». علم به عنوان زیرساخت، مشروعیت یافته و ثروت، قدرت و حتی حیات را متأثر از خود کرده است. بر این اساس؛ رویکرد کشورها هم متفاوت است به طوری که در روسیه علم مهم است و به همین دلیل در این کشور رشته‌های علوم پایه پیش‌برنده هستند اما در چین قدرت اصل شده و رشته‌های مهندسی مورد تأکید قرار دارند. 

وی به تفاوت جوانان نسل جدید با نسل‌های گذشته اشاره کرد و افزود: نسل جدیدی که به دانشگاه می‌آید، تحت عنوان نسل Z شناخته می‌شود که دارای ویژگی‌های خاص خود است. این نسل که اکنون در سنین 10 تا 18 سالگی قرار دارند، افرادی تصویرگرا، متمرکز بر آینده، واقع‌بین، خودآگاه و به دنبال موفقیت هستند در حالی که نسل قبل افرادی متن‌گرا، متمرکز بر حال، مثبت‌گرا، خودمحور و به دنبال کشف بودند. از نگاه نشریه اکونومیست نیز نسل  Z به دنبال مهارت و قدرت هستند و به همین دلیل علوم انسانی را کنار گذاشته‌اند که البته این موضوع در کشور ما تفاوت‌هایی دارد.

وی ادامه داد: منشأ اقبال جوانان به رشته روان‌شناسی، دانشگاه و حتی شغل و کلینیک نیست بلکه منشأ آن «خودِ توانا» است. با نسلی مواجهیم که اساساً به روان‌شناسی از مظهر علم روان‌شناسی و کمک به دیگران نگاه نمی‌کند بلکه به دنبال «خودِ توانا» است. ورودی‌های جدید دانشگاه دیگر مثل ما فکر نمی‌کنند و به دلایل متفاوت با نسل قبل، به سراغ این رشته می‌آیند. به همین دلیل کتاب‌های روان‌شناسی زرد که بر قدرت بی‌نهایت انسان، خودباوری و موفقیت تأکید دارند، در جامعه رواج پیدا کرده است. این تغییرات اتفاقی نیست چرا که تربیت و شرایط محیط باعث تغییر رفتار انسان‌ها می‌شود.

طهرانچی به پنج دوره اتفاقات غرب اشاره کرد و گفت: اتفاقاتی که پس از انقلاب صنعتی در غرب افتاده را می‌توان به پنج دوره 50 ساله تقسیم کرد که هر دوره آن جنبش‌های فرهنگی و مدنی به همراه داشته است و به تبع آن نسل‌های B، X، Y، Z و آلفا به وجود آمده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی فضای اروپای ویران، آمریکای قدرت‌طلب، ژاپن سرخورده و رقابتی که بین غرب و شرق به وجود آمد، منجر به بروز نسل B شد. این نسل که از 1945 تا 1964 بود، افرادی رشدیافته تحت تأثیر فضای پس از جنگ‌های جهانی بودند که اخلاق کاری قوی، نظم و تمرکز داشتند. نسل بعدی که از سال 1964 تا 1980 را در بر می‌گیرد، دوره ای است که با شروع جنگ سرد و مفاهیم بلوک غرب و شرق، آلمان غربی و شرقی و... پیش آمد و این اتفاقات نسل X را به وجود آورد که افرادی افرادگرا و رشدیافته در جهان دوقطبی جنگ سرد و تقابل ایدئولوژی‌های مادی‌گرایانه بودند و به رقابت مهندسی و محصولات فنی توجه داشتند.

وی افزود: از 1980 با پیروزی انقلاب اسلامی، برچیده شدن دیوار برلین و فروپاشی شوروی، بحث جهانی‌سازی مطرح شد و در مفهوم جهانی‌سازی نیز موضوع دهکده جهانی را عنوان کردند که البته به دلیل نبود ابزار ارتباطات، این اتفاق به تأخیر افتاد. به همین دلیل آمریکا اینترنت که در اختیار ارتش بود را در اختیار عموم قرار داد. از 1980 تا 1995 نسل Y شکل گرفت که افرادی رشدیافته در زیستی با مفاهیم جهانی‌سازی و ظهور اینترنت بودند که از ویژگی‌هایی مانند اهمیت دادن به تعادل کار و زندگی برخوردار بودند که با اعتمادبه‌نفس و دانش فنی و خودمحور در معرض مفاهیم القائی جهانی یکپارچه بودند.

طهرانچی خاطرنشان کرد: این دوره مظهر بروز دانشگاه اجتماعی است و نظریه «پارسونز» مطرح شد که شعار آن دموکراتیزه کردن جوامع از طریق دانشگاه بود. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دوره مربوط به سال‌های 1995 تا 2010 گفت: در این دوره با توسعه اینترنت و همگانی شدن آن مواجه هستیم که بر اساس آن، کامپیوتر رشد کرد و به یک ابزار جدی تبدیل شد. در کنار آن نیز تلفن‌های همراه توسعه پیدا کرد و نسل Z براساس ارتباطات جهانی شکل گرفت. این نسل رشدیافته در زیست دیجیتال هستند که افرادی مستقل، کارآفرین، رقابتی و دارای هویت تعریف‌نشده، جامعه‌محور و گفتگوکننده را شامل می‌شود. اتفاقاتی که در این دوره افتاد، باعث بروز جنگ جهانی علیه تروریسم و سه جنگ منطقه‌ای در غرب آسیا و همچنین توجه ایالات متحده به علوم و فناوری‌های همگرا شد. نسل بعد از Z نسلی است که دو سال کرونا را درک کرده و به عنوان نسل آلفا شناخته می‌شود. 

وی ادامه داد: در حال حاضر با نسل Z مواجه هستیم که با ماشین مأنوس شده و ماشین برای آنها حکم انسان‌واره را دارد در حالی که در گذشته ماشین جامد بود. با انقلاب صنعتی و استفاده از ذغال سنگ، سیکل انرژی به ماشین داده شد و تبدیل به گیاه‌واره شد. در نسل بعدی، ماشین فرمان‌پذیر و تبدیل به حیوان‌واره شد. اکنون به دوره‌ای رسیده‌ایم که ماشین انسان‌واره شده یعنی دارای احساس است و جای دوست، استاد و حتی پدر و مادر را گرفته و جزئی از زندگی نسل Z شده است. در این سیر تحول، ماشین‌ابزار تبدیل به ماشین‌همراه شده است. به همین دلیل دغدغه نسل فعلی دسترسی و سرعت اینترنت است در حالی که برای نسل ما برق و برای نسل قبل‌تر دسترسی به آب دغدغه بود. 

طهرانچی با بیان اینکه اکنون دعوا بر سر ارتباط انسان و ماشین (Human-Computer-Interaction) است، گفت: اکنون به نقطه ای رسیده‌ایم که ماشین و هوش مصنوعی به جای انسان می‌اندیشد، پول درمی‌آورد و کار می‌کند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نحوه پاسخ به تحولات اجتماعی فناورانه گفت: سؤالی که مطرح می‌شود این است که روش ما در برخورد با مسئله سلطه ماشین بر انسان، تقلید علمی است یا تبیین علمی؟ خداوند در آیه 6 سوره حجرات (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا) به این سؤال پاسخ داده است. بدین معنی که اگر به یک گزاره علمی و نظریه جدید رسیدیم، باید آن را تبیین کرد و مبنای رفتار نگرفت و برخورد عالمانه و حکیمانه داشت. اگر تقلید علمی کنیم، برخورد جاهلانه همراه با پشیمانی در آینده خواهد داشت. تبیین دو بازوی علم و حکمت دارد.

وی ادامه داد: کمال‌طلبی ویژگی فطری انسان که در دانایی، توانایی، رفاه و حیات به دنبال کمال‌طلبی است و ما در نظریه‌ها و گزاره‌های علمی باید به این چهار موضوع توجه ویژه داشته باشیم. در نسل جدید، دانایی توسط هوش مصنوعی، توانایی توسط ربات انسان‌نما و ثروت نیز توسط رمزارزها به دست می‌آید  و حیات هم تبدیل به زیست مجازی شده است. 

وی تأکید کرد: از آنجا که جریان جهانی‌سازی اجازه نمی‌دهد کسی در مقابل آن سر بلند کند، اینگونه به جوانان القا کرده که دانایی را از طریق هوش مصنوعی و به صورت رایگان در اختیار آنها قرار خواهد داد و توانایی و به دنبال کسب درآمد رفتن را با بازی‌هایی که رمز ارز به همراه می‌آورد، تحت‌الشعاع قرار داده است. این در حالی است که این ثروت‌ها واقعی نیست و اسلام با درآمدهای غیرواقعی همچون ربا به شدت مخالف است چرا که ارزش افزوده واقعی تولید نمی‌کند. با قطع دسترسی به فضای مجازی، دسترسی افراد به دانایی و توانایی و ثروت و حیات مجازی نیز قطع خواهد شد. بدین ترتیب می‌توان گفت روی دیگر سکه جهانی‌سازی، برده‌داری نوین است.

طهرانچی با اشاره به چهار ساحت جهت‌گیری انسان (دانایی، توانایی، ثروت و حیات) گفت: خداوند در آیه 23 سوره الجاثیه و آیه 7 سوره رم به موضوع دانایی انسان، در آیه 39 و 40 سوره معارج به قدرت توانایی انسان، در آیه 56 سوره نحل و آیه 14 سوره آل عمران به موضوع ثروت و رفاه انسان و در آیه 50 سوره رم و آیه 7 سوره یونس به موضوع حیات جاودانه اشاره کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه چاره مواجهه با تحولات و اتفاقات اجتماعی فناورانه، بازگشت به پیامبران اولوالعزم است، اظهار داشت: خانه خدا براساس یک قاعده بنا شده و اینکه به صورت یک چهارضلعی است، براساس حکمت است چرا که این چهار وجه به چهار موضوع رزق و امنیت، قدرت، حیات و علم اشاره دارد که نماد رزق و امنیت حضرت ابراهیم، نماد قدرت حضرت موسی، نماد حیات حضرت عیسی و نماد علم پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) است و این چهار سنگ از جایی که این پیامبران اولوالعزم برانگیخته شده‌اند، در کعبه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه چگونه به نظریه احسن در روان‌شناسی برسیم، گفت: نظریه‌پردازی برای دانشمندان است و باید مورد پذیرش جامعه علمی قرار گیرد. جامعه علمی صاحب پارادایم، مکاتب و رویکرد است. بنده معتقدم که ما نظریه اسلامی نداریم بلکه نظریه افراد را داریم چرا که نظریه متعلق به افراد و دانشمندان است و باید ببینیم که آیا با سنت و قواعد حاکم توحیدی مطابقت دارد یا خیر. نظریه‌های غرب در پشت مکاتب فلسفی هستند و در نگاه غرب، علم در مرکز سه ضلع انسان و جامعه و طبیعت قرار دارد در حالی که ما سنت و قواعد الهی را داریم و بر این اساس به دانش، بینش، گرایش، توانش و کنش نگاه می‌کنیم و در رأس همه اینها خالق رب العالمین قرار دارد.

وی با اشاره به کتاب «احصاء العلوم» فارابی گفت: از نگاه فارابی؛ انسان خلیفه الله با خدای خالق رب العالمین، طبیعت و جامعه ارتباط دارد. رابطه انسان با خداوند علم الهی، با جامعه علم مدنی و با طبیعت علم طبیعیات است و در این ارتباط، با علم فقه، علم کلام و علم الحیل مواجه هستیم. انسان خلیفه الله چهار رکن پرورشی قدرت، دانایی، حیات و ثروت دارد و ضمناً طبیعت و مابعدالطبیعه می‌بیند و نگاه به آخرت دارد. 

طهرانچی خاطرنشان کرد: این سؤال مطرح است که انسانی را که روانشناسان تعریف می‌کنند، کدام است؛ انسان خلیفه الله است یا انسان مقهور ماشین؟ آیا این نظریات برای انسان «حَرْثَ الدُّنْيا» است یا انسان «حَرْثَ الْآخِرَةِ»؟ (آیه 20 سوری شوری). مدل ما برای نظریه برقراری شرط لازم و شرط کافی است که شرط لازم انطباق با سنت و قواعد حاکم الهی و شرط کافی ملاک‌های پذیرش بشری است. به عنوان نمونه؛ خداوند می‌فرماید عالم را زوج آفریده و اگر در نظریه‌ای این سنت حاکم نباشد، باید کنار گذاشته شود. همچنین از خصوصیات خلقت الهی این است که انسان از خاک و قاعده‌مند و موزون آفریده شده و دارای ویژگی برتر در عالم هستی است؛ به طوری که انسان خلیفه الله است، نسبت به سایر موجودات برتری دارد و عالم هستی در تسخیر اوست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ویژگی‌های انسان و سنت و قواعد حاکم بر نظریه‌ها متناسب با این ویژگی‌ها گفت: خداوند متعال در آیات 19 سوره معراج، 6 سوره عادیات، 2 سوره عصر، 6 و 7 سوره علق و آیه 15 سوره زخرف به ویژگی‌های انسان پرداخته است. به عنوان نمونه کلمه «هلوع» در آیه 19 سوره معراج به این معناست که انسان بى‌صبر و حريص است و باید در نظریه‌های اقتصادی به این توجه داشته باشیم.

وی به آیه 28 سوره نساء اشاره کرد و افزود: نظریه‌ها باید به قواعد الهی توجه داشته باشد. یکی از این قواعد، همانطور که در آیه 28 سوره نساء (يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا) اشاره شده، ضعیف بودن انسان است؛ بنابراین طاقت نظریه‌های سخت و خشن را ندارد.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند قرآن کریم است و دانشمندی که قرآن را نبیند، جامعه را به نابودی می‌برد و مدیری که از منابع انسانی و مادی به نیکی استفاده نکند، این نعمت‌ها را به کفر تبدیل می‌کند؛ همانطور که خداوند در آیه 28 سوره ابراهیم فرموده است: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ». 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه الگوی ما در این دانشگاه سند تحول و تعالی است، گفت: نیازمند الگوی بومی سلامت و رشد انسان هستیم و این الگو را باید خودمان تولید کنیم. ما انسان‌شناسی به معنای سلامت و رشد می‌خواهیم و برای این کار دانشگاه که دو بال نهاد دانش و نهاد اجتماعی است، باید دانش حل مسئله داشته باشد و در کنار رسالت خود که درون‌گرایانه و در چارچوب آموزش عالی است، به مدیریت دانش و مأموریت دانشگاه که برون‌گرایانه و خاص نسبت به نظام‌های حکمرانی اقتصادی، اجتماعی، رفاهی، امنیتی و سلامت است، نقش‌آفرینی داشته باشد.

وی افزود: بر این اساس؛ دانشگاه آزاد اسلامی دو بال دارد که یکی گروه‌های علمی و دیگری دانشگاه به عنوان نهاد اجتماعی است. مانند حوزه علوم پزشکی که بهداشت و درمان رسالت آن و آموزش پزشکی مأموریت آن است. بنابراین استاد دانشگاه بودن یک رسالت و مأموریت است و صرفاً شغل نیست. مأموریت حوزه روان‌شناسی، حل مسائل مانع دستیابی به جامعه سالم رشدیابنده است.

طهرانچی با تأکید بر لزوم انجام مدیریت دانش در دانشگاه گفت: مدیریت دانش یعنی دانشگاه ارتباط وثیق با جامعه داشته باشد و براساس شناخت از نیازهای جامعه، تحقیق و تألیف انجام دهد. واقعیت این است که اکنون زندگی‌ها مختل شده و چشم امید مردم به روانشناسان است. برای پاسخ به نیاز جامعه، ما گروه‌های کشوری و دانشکدگان موضوعی را راه‌اندازی کردیم که خروجی رسالت دانشگاه آزاد اسلامی تولید دانش و خروجی مأموریتی این دانشگاه جهت‌دهی به تربیت عالم و تولید علم در رابطه با نیاز جامعه باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در نظام دانشی جدید دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روان‌شناسی باید با دانشکدگان صنعت ساختمان، ساخت و تولید، حمل و نقل و لجستیک و علوم پزشکی ارتباط و تعامل داشته باشد و با دیگر دانشکدگان نیز مرتبط باشد چرا که روان‌شناسی به مثابه علم انسان‌شناسی از طریق گروه علمی و به مثابه تعامل در زندگی از طریق دانشکدگان نقش‌آفرینی می‌کند و این رشته باید بتواند گرایش جوانان به روان‌شناسی زرد را به روان‌شناسی مبدل دانایی به توانایی و شبه علم به علم تغییر دهد. برای این کار دانایی از طریق نظام علمی در کلاس با فراگیری دانش تخصصی و قابلیت انجام پژوهش های بنیادی و اکتشافی و توانایی از طریق نظام فناوری در «عرصه» با قابلیت نقش آفرینی در محیط کار و خلق ارزش نوآورانه مبتنی بر کارورزی در کلینیک ها دنبال می‌شود.

طهرانچی ادامه داد: همچنین برای محیط میانی دانایی و توانایی، کاربینی و کارورزی را در نظام علمی فناوری و در محیط مکمل دانشگاه طراحی کرده‌ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر باهم برای اصلاح وضعیت موجود تلاش نکنیم، فردا از ما به نیکی یاد نمی‌‎کنند و خواهند گفت چرا شما که عالمان جامعه بودید، وقتی ما را به اسارت می‌بردند، هوشیار نبودید.

لازم به ذکر است در این نشست سه ساعته، اساتید و اعضای هیأت علمی گروه‌های روان‌شناسی، مشاوره و روان‌سنجی و اعضای شبکه علمی دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و دانشکدگان هنر و رسانه به پرسش و پاسخ با دکتر طهرانچی و ارائه نظرات و پیشنهادات پرداختند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته