دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1403 - 16:24

همیوپاتی؛ داروی رقیق‌شده در اقیانوس آرام!

همیوپاتی؛ داروی رقیق‌شده در اقیانوس آرام!
گرچه داروهای رقیق شده­ همیوپاتی به نظر بی­‌خطر هستند، مشکل جایی آشکار می‌­شود که بخواهیم درمان همیوپاتی را جایگزین درمان‌هایی کنیم که اثربخشی آنها با روش‌های علمی اثبات شده است
کد خبر : 916432

خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدامین پورحسینقلی؛ همکاری داشتم که علاقه­‌مند شده بود به همیوپاتی و کلاسی می­‌رفت که آن را آموزش می­‌دادند. برایم عجیب بود چطور آدمی که با دانشگاه و آزمایشگاه و تحقیقات سر و کار دارد باید به چنین موضوعی که امروز در گروه شبه علم طبقه‌­بندی می­شود علاقه­‌مند شود. به طور خلاصه همیوپاتی مدعی است می‌­تواند بیماری­‌ها را از طریق خودشان درمان کند. آن هم براساس اصلی که متعلق به دوره سقراط است و می­‌گوید همانند، همانند را شفا می‌­دهد. پس مثلاً برای مقابله با عقرب گزیدگی باید مقدار کمی زهر عقرب را گذاشت روی محل گزش! وقتی از این همکار پرسیدم دقیقا داروهای همیوپاتی که از خود عامل بیماری­‌زا ساخته می‌­شوند چه مکانیسیم اثری دارند که منجر به بهبود می­‌شوند صرفاً یک سری کلیات را عنوان کرد. مثلا بدن با کمک داروی رقیق شده­ همیوپاتی قوی می­‌شود. اما اینکه چگونه قوی می­‌شود، پاسخی نداشت (این یکی از ترفندهای شبه علم است که وقتی از مکانیسم اثر یک روش ادعایی پرسش می­‌کنیم صرفا به توضیح کلیات و مبانی می­‌پردازد و از ارائه شواهد علمی و آزمایشگاهی عاجز است چون شواهدی ندارد).

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیشتر بخوانید

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در همیوپاتی عنوان می‌­شود که داروها با رقت تولید می­‌شوند. مثلا همین زهر عقرب یا مار را در آب مقطر آنقدر رقیق می­‌کنیم تا دیگر اثر زهر نداشته باشد. بعد آن را به بیمار می‌­دهیم تا بدنش قوی شود و اثر زهر را از بین ببرد. میزان رقیق سازی این داروها تقریبا معادل ریختن یک قاشق از آن زهر در اقیانوس است! البته براساس مدل‌های علم شیمی، اگر شما چنین دارویی که با چنین شدتی رقیق شده باشد مصرف کنید احتمال اینکه حتی یک مولکول از سم یا عامل بیماری­‌زا وارد بدن شما شود تقریباً صفر است. درست مثل اینکه زهر مار را در اقیانوس بریزند و شما از آب اقیانوس بچشید!

پس از این نظرگاه داروهای همیوپاتی با آب مقطر فرقی ندارند و در نتیجه بی­‌خطر هستند. در سال‌های اخیر برخی پزشکان طرفدار همیوپاتی و محققینی که این روش را مورد بررسی قرار داده­‌اند تلاش کرده­‌اند با روش علمی اثربخشی داروهای همیوپاتی را بررسی کنند. مرکز ملی تحقیقات دارویی و سلامت در استرالیا با بررسی بیش از 255 تحقیق در زمینه­ اثربخشی درمانهای همیوپاتی، به این نتیجه رسیدند که این روش درمانی هیچ تأثیر مفیدی برای درمان بیماری ندارد و مصرف داروی همیوپاتی با مصرف نکردنش برابر است. مدعیان اثربخشی همیوپاتی هنوز نتوانسته­‌اند در پژوهشی مستدل بر مبنای مشاهده و تکرارپذیری و تصادفی‌سازی بین گروه‌های درمانی، اثربخشی درمان همیوپاتی را اثبات کنند و عموماً شواهد ارائه‌شده توسط آنها گزینشی و مخدوش بوده است (مثلاً مانند درمان‌­های شبه علم، مدعی می­‌شوند ما چند بیمار داشتیم که داروی ما را مصرف کردند و خوب شدند اما نمی­‌توانند مانند یک کارآزمایی بالینی تصادفی در مقایسه­ آماری با گروه کنترل، این درمان پذیری را نشان دهند).

گرچه داروهای رقیق شده­ همیوپاتی به نظر بی­‌خطر هستند، مشکل جایی آشکار می‌­شود که بخواهیم درمان همیوپاتی را جایگزین درمان‌هایی کنیم که اثربخشی آنها با روش‌های علمی اثبات شده است و از مکانیسم اثرشان اطلاع داریم. مثلا فرض کنید خدای نکرده به سرطان مبتلا شده‌­اید و به جای استفاده از درمان رایج، دارویی بخورید که فرقی با آب مقطر ندارد! فهرست بلندی از افرادی وجود دارد که به جای استفاده از روش‌های اثبات شدهی علمی برای درمان بیماری خود، به همیوپاتی روی آورند و به دلیل توقف روند استاندارد درمانی، جان خود را از دست دادند. درمان‌های شبه علم مانند همیوپاتی گرچه در ظاهر بی‌­خطر به نظر می­‌رسند، می‌توانند جان انسان‌ها را به دلیل تعلل در بکار گیری روش صحیح مداخلات پزشکی به خطر بیندازند.

همکار سابق من هم که به این روش شبه علم علاقه پیدا کرده بود، بعد از مدتی پیگیری و آزمون و خطا و مطالعه، عاقب همیوپاتی را کنار گذاشت و به روش علمی خود در مشاهده و آزمون در آزمایشگاه بازگشت.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته