دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس سازمان نظام مهندسی: از برداشت‌های بی‌رویه معادن جلوگیری می‌شود

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه در دولت یازدهم استخراج از معادن به خوبی کنترل می‌شود، گفت: از برداشت‌های بی‌رویه استخراج معدن در کشور جلوگیری می‌شود.
کد خبر : 91604

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از ایسنا، نادعلی اسماعیلی در یک کنفرانس خبری با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی معدن سال 1381 در ایران آغاز به‌کار کرده است، گفت: این سازمان شامل چهار رشته معدن، زمین شناسی، متالوژی استخراجی و نقشه‌برداری است و هسته آن را استخراج، اکتشاف و بهره‌برداری شکل می‌دهد.


اسماعیلی تعداد اعضای این سازمان را 36 هزار نفر اعلام و اضافه کرد: 73 درصد از اعضای این سازمان را مردان و مابقی را زنان متخصص در رشته‌های مختلف معدنی تشکیل می‌دهند و این اعضا ارکان سازمان را بر اساس پروسه انتخابات برگزیده و منصوب می‌کنند.


وی اضافه کرد: 82 درصد از اعضای این سازمان دارای مدرک کارشناسی، 16 درصد کارشناسی ارشد و دو درصد دکترا هستند.


رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه کمیته‌های تخصصی معدن، زمین شناسی، نقشه‌برداری، شورای انتظامی، متالوژی استخراجی و تدوین دستورالعمل در این سازمان ایجاد شده است، گفت: این سازمان از مهمترین سازمان‌های نظام مهندسی کشور به‌شمار می‌رود و قانون‌گذار نیز جایگاه دقیقی برای آن تعریف کرده است.


وی حفظ و افزایش بهره‌وری سرمایه‌های معدنی، ترویج اصول فنی و مهندسی و تفاهم با وزارتخانه صنعت و معدن و تشکل‌های صنفی و معدنی را از مهمترین اهداف و اولویت‌های سازمان نظام مهندسی معدن برشمرد و گفت: ممانعت از خام فروشی و حرکت به سمت حلقه‌های تولید از تاکیدات مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت است که ما با جدیت آنها را دنبال می‌کنیم.


اسماعیلی همچنین درباره وضعیت معادن کشور نیز گفت: قریب به 5802 معدن فعال و 2836 معدن غیرفعال در ایران وجود دارد و هم اینک 290 معدن در حال تجهیز است.


وی با بیان اینکه تعداد پرسنل شاغل در معادن کل کشور 121 هزار و 417 نفر است، گفت: سال 92، بالغ بر 270 میلیون تن محصولات معدنی در کشور استخراج شد و برای سال 95 حدود 450 میلیون تن پیش بینی استخراج شده است.


رئیس سازمان نظام منهدسی معدن ایران عمده بهره‌برداران معدن در ایران را بخش خصوصی دانست و گفت: 88.5 درصد معادن کشور توسط بخش خصوصی، 10 درصد بخش تعاونی و 1.5درصد توسط بخش دولتی بهره‌برداری می‌شود.


اسماعیلی با بیان اینکه هیچ معدن طلایی در فارس وجود ندارد، تاکید کرد: در کل کشور نیز طلا به همراه مس استخراج می‌شود.


ابوالفتح اصغری معاون دفتر امور نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت - نیز با تاکید بر تفویض اختیار در برخی از امور به سازمان نظام مهندسی معدن گفت: تدوین ضوابط و معیارهای بخش معدن، بررسی صلاحیت فنی افراد حقیقی و حقوقی جهت صدور پروانه فعالیت و بازرسی و نظارت بر عهده این سازمان گذاشته‌ایم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته