دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برای تأمین برق ۳۶ هزار خانوار در سال؛

بزرگ‌ترین توربین بادی جهان در چین نصب شد

بزرگ‌ترین توربین بادی جهان در چین نصب شد
مقامات انرژی چین نخستین توربین بادی ۱۸ مگاواتی جهان را نصب کردند؛ اقدامی که می‌تواند سالانه برق ۳۶ هزار خانوار را تأمین کند.
کد خبر : 915887

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازاینترستینگ اینجینیرینگ، مقامات انرژی چین نخستین توربین بادی ۱۸ مگاواتی جهان را نصب کردند؛ اقدامی که می‌تواند سالانه برق ۳۶ هزار خانوار را تأمین کند. این توربین بادی توسط شرکت دولتی «دانگ فانگ» «Dongfang» در یک پایگاه ساحلی آزمایشگاهی در استان گوانگدونگ در جنوب این کشور نصب شده است.

از آنجایی که کشور‌ها به دنبال حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی و افزایش وابستگی خود به انرژی‌های تجدیدپذیر هستند، توربین‌های بادی با اقبال مواجه شده اند. برای استفاده از باد‌های پرقدرت دریاها، سازندگان تجهیزات اصلی (OEMs) توجه خود را بر ساخت توربین‌های بزرگتر و بهتری متمرکز کرده اند که می‌توانند برق چندین خانوار را در یک چرخش پره هایشان تولید کنند.

سال گذشته شرکت دانگ فانگ از دو مدل از توربین‌های بادی ۱۸ مگاواتی خود که بزرگ‌ترین توربین‌های بادی جهان هستند، رونمایی کرد و در کمتر از یک سال بعد، نصب یک زیرساخت بزرگ را با موفقیت به پایان رسانده است.

اندازه یک توربین ۱۸ مگاواتی چقدر است؟

قطر روتور توربین ۲۶۰ متر است و فضای چرخش پره هایش مساحتی بالغ بر ۵۳ هزار مترمربع را در بر می‌گیرد که کمی بزرگتر از هفت زمین فوتبال با اندازه استاندارد است. 

این شرکت تخمین می‌زند این توربین سالان ۷۲ میلیون کیلووات ساعت برق تولید کند که برای تامین برق ۳۶ هزارخانوار کافیست. نکته مهم آنکه این توربین مانع از سوزاندن ۲۲ هزار تن زغال سنگ و تولید ۵۹ هزار تن انتشار کربن می‌شود.

جالب اینجاست که دانگ فانگ تنها شرکت چینی نیست که دارای یک توربین ۱۸ مگاواتی است. شرکت «مینگ یانگ اسمارت انرژی» نیز یک توربین ۱۸ مگاواتی دارد که می‌تواند در روز‌های بادی بیشتر از ۲۰ مگاوات برق تولید کند.

نمونه‌ای از میزان برقی که یک توربین بزرگ در یک روز خوب می‌تواند تولید کند، در سال گذشته مشاهده شد که یک توربین ۱۶ مگاواتی با سرعت باد ۸۳ کیلومتر در ساعت مواجه شد. ظرف ۲۴ ساعت، این توربین ۳۸۴ مگاوات ساعت انرژی تولید کرد که برای تامین انرژی ۱۷۰ هزار خانوار کافی است. 

رسانه‌های چینی در آن زمان، گزارش دادند چگونه توربین طراحی شده توسط شرکت دیگری به نام «GoldWind» «گلدویند» می‌تواند پره‌های خود را تنظیم کند و به تولید انرژی به جای خاموش شدن ادامه دهد.

با این حال، این روند ساخت توربین‌های بادی بزرگتر فقط در بین سازندگان چینی مشاهده می‌شود. شرکت اروپایی سازنده تجهیزات بادی به نام «وستاس» «Vestas» که رکورد قبلی حداکثر انرژی خروجی از یک توربین را داشت، برنامه‌ای برای ساخت توربین‌های بزرگتر از ۱۶ مگاوات ندارد.

جنرال الکتریک شرکت سازنده توربین در غرب، نیز ایده ساخت نسخه ۱۷-۱۸ مگاواتی از سری محبوب توربین‌های بادی «Halide» «هالید» خود را کنار گذاشته است. جنرال الکتریک در اوایل سال جاری اعلام کرد، شرکت مادر با اشاره به زیان در تجارت فراساحلی و تمرکز سرمایه در گردش خود بر انجام سفارشات عقب افتاده به جای توسعه محصولات جدید، برنامه‌های توربین بادی جدید را کنار گذاشت.

از سوی دیگر، سازندگان توربین چینی در نصب سریع توربین‌های بادی فراساحلی پیش قدم شده اند و در کمتر از ۲۴ ساعت به این موفقیت دست یافته اند. تعجب آور نیست که اولین نصب یک توربین عظیم ۱۸ مگاواتی از چین انجام شده است و احتمالا در آینده نیز شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این بخش از این منطقه خواهیم بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته