دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش چشمگیر تلفات ترافیکی با تولید محصولی دانش‌بنیان

کاهش چشمگیر تلفات ترافیکی با تولید محصولی دانش‌بنیان
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به طراحی و تولید سامانه ثبت تخلفات ترافیکی (قابل حمل-ثابت) طبق موازین سازمان بهداشت جهانی (WHO) شده‌اند که به کاهش چشمگیر تلفات ترافیکی در خیابان‌ها و جاده‌های کشور کمک می‌کند.
کد خبر : 950995

به گزارش خبرگزاری آنا، ۸۰ درصد تصادفات در سال گذشته ناشی از سرعت و سبقت غیرمجاز بوده است. این موضوع نشان از اهمیت زیاد به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات ترافیکی در سطح شهر‌ها و جاده‌ها برای کاهش تلفات دارد، مسئله‌ای که البته تنها شامل کشور ما نمی‌شود بلکه در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها با آن مواجه هستند. 

در همین زمینه پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به این موضوع و ساخت دستگاه‌های هوشمند ثبت تخلفات ترافیکی و محصولات مختلفی، چون سامانه تشخیص ثبت تخلفات ترافیکی، کنترل عبور از چراغ قرمز و سامانه تشخیص پلاک خوان، نقش مهمی در کاهش تلفات ترافیکی در تهران داشته است.

دکتر امیراحمد سپهری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: شرکت ما از سال ۱۳۷۲ با داشتن پروانه تحقیق از وزارت صنایع، در قالب یک شرکت استارت‌آپی در دو بخش پزشکی و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد. در سال‌های ۱۳۷۷-۱۳۷۸ سامانه‌های هوشمند حمل و نقل یا ITS که زیرمجموعه فناوری اطلاعات است را به زمینه فعالیت‌هایمان اضافه کردیم. در آن زمان سیستم مانیتورینگ با VOIP که از اولین سیستم‌های تولید شده شرکت ما بود را در شهر شیراز نصب کردیم.

به گفته وی، در سال ۱۳۸۴ اولین دستگاه راداری ثبت تخلفات سرعت که مطابق با استاندارد سازمان بهداشت جهانی بود را ارائه و آن را در شهر‌های تهران و شیراز نصب کردیم. در حال حاضر توانسته‌ایم به تولید تعداد انبوه سامانه ثبت تخلفات ترافیکی که مطابق موازین سازمان بهداشت جهانی است در کشور دست یابیم.

سپهری درباره به‌کارگیری و استقبال مراکزی، چون راهنمایی و رانندگی از سامانه (قابل حمل -ثابت) ثبت تخلفات رانندگی بیان کرد: اولین اثر به‌کارگیری این دستگاه‌ها، کاهش ۶۰ درصدی تلفات ترافیکی در تهران بوده است. تخلفات سرعت در آن زمان بیش از ۱۸۰۰ نفر در سال تلفات می‌داد که در حال حاضر این عدد به زیر ۸۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است. در آن زمان شرکت ما نسل سوم این دستگاه‌ها را که سرعت لحظه‌ای تمام خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها را محاسبه و اعمال قانون می‌شد، تولید می‌کرد.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به تاثیرگذاری این سامانه در کاهش تخلفات سرعت در مکان‌های پرتردد تهران خاطرنشان کرد: در سطح شهر تهران ۲۴۰ دستگاه تخلفات سرعت تعبیه شده که از نمونه‌های تاثیرگذاری این دستگاه‌ها می‌توان به کاهش ۶۰ درصدی کاهش تلفات ترافیکی در سطح شهر تهران و درون ترافیکی اشاره کرد. این دستگاه‌ها در تهران در مکان‌هایی مانند پل صدر، تونل نیایش، تونل توحید و ... به کار رفته است.

وی درباره ویژگی‌های دستگاه‌های تولید شده این شرکت دانش‌بنیان و ارتقاء مستمر آنها تصریح کرد: در حال حاضر دستگاه‌های نسل چهارم (قابل حمل و ثابت) را تولید و به بازار ارائه کرده‌ایم که علاوه بر خوانش سرعت لحظه‌ای، سرعت متوسط بین دو دستگاه، فاصله طولی خودرو‌ها و تمامی پلاک‌ها را هم می‌خواند. یکی از مشکلات اساسی حوزه سامانه هوشمند حمل و نقل، تشخیص فاصله طولی بین خودروهاست. در حال حاضر با سامانه هوشمند حمل و نقل نسل چهارم این اتفاق افتاده و فاصله طولی بین خودرو‌ها خوانده می‌شود. 

سپهری خاطرنشان کرد: در سال جاری هم دستگاه قابل حمل نسل چهارم را ارائه کردیم که مورد توجه خاص راهور ناجا قرار گرفته و قرارداد‌هایی برای خریداری این دستگاه‌ها با ما منعقد کرده‌اند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره اهمیت نصب سامانه‌هایی، چون سامانه ثبت تخلفات ترافیکی و اثرات مثبت و کارآمدی آن در کاهش تلفات ترافیکی اظهار کرد: تلفات ترافیکی یک مسئله جهانی است و تنها منحصر به کشور ما نیست. بنابر تحقیقات انجام شده توسط سازمان ملل متحد، مرکز تحقیقات وزارت راه آمریکا و همچنین آزمایشاتی که در کشور انجام شده، ۸۵ درصد تلفات ترافیکی در صورت کنترل سرعت، کاهش پیدا می‌کند، یعنی با اعمال سرعت مطمئنه تا ۸۵ درصد تلفات، کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که ما ۶۰ درصد در تهران و ۹۰ درصد در قزوین و در اسلامشهر و بسیاری دیگر از نقاط کشور کاهش تلفات داشته‌ایم. 

به گفته وی، دستگاه ثبت تخلفات ترافیکی یک استاندارد دارد و مهم این است که دستگاه دچار اشتباه نشود، چون در این صورت نارضایتی عمومی ایجاد می‌شود و تلفات کاهش پیدا نمی‌کند.

وی درباره چگونگی خوانش پلاک‌ها توسط این سامانه و امکان صادرات این دستگاه به کشور‌های دیگر نیز افزود: این سامانه قادر به خوانش هر پلاکی است و تنها برای خوانش پلاک‌های کشور بومی‌سازی نشده است، اما هنوز در زمینه صادرات فعالیت‌های خود را آغاز نکرده‌ایم، چون ابتدا باید تلفات را در کشور به حداقل برساند و بعد به صادرات اندیشید. در واقع تا زمانی که کشور با مشکلاتی در زمینه ترافیک و تخلفات ترافیکی مواجه است، نمی‌توان صادرات موفقی داشت.

سپهری افزود: البته یکی از مشکلات اصلی در این زمینه عدم استفاده از سیستم‌های غیر استاندارد در جاده‌های کشور بود که باعث بالا رفتن تلفات می‌شد؛ اما خوشبختانه کشور در حال حاضر دارای دانش فنی و آخرین تکنولوژی روز دنیا در زمینه کنترل ترافیک است. در کاربردی بودن و تاثیرگذاری محصولاتمان به اندازه‌ای مطمئن هستیم که به راهنمایی و رانندگی تضمین می‌دهیم که با در اختیار گذاشتن مسیر جاده‌ای مشخص به ما و نصب سامانه‌های تخلفات ترافیکی نسل چهارم در آن، تلفات جاده‌ای را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم؛ مسلماً، این تضمین پشتوانه علمی قوی دارد.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب