دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1403 - 14:12

گرایش ژرمن‌ها به راست افراطی؛ کابوس اقتصادی اروپا

گرایش ژرمن‌ها به راست افراطی؛ کابوس اقتصادی اروپا
ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، حزب AFD درصدد ایجاد شرایطی برای برگزاری همه‌پرسی خروج آلمان از اتحادیه اروپا برآِید؛ اقدامی که منجر به تحقق یک کابوس اقتصادی وحشتناک در اروپا خواهد شد.
کد خبر : 915628

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ طی سال‌های اخیر، گروه‌های حامی خروج از اتحادیه اروپا یارگیری گسترده‌ای در قاره سبز انجام داده‌اند و با توجه به درپیش بودن انتخابات پارلمانی اروپا، درصدد تقویت جایگاه و قدرت مانور خود در این حوزه جغرافیایی و استراتژیک هستند.

یکی از احزاب طرفدار اضمحلال اتحادیه اروپا، حزب «جایگزینی برای آلمان» یا همان AFD است که نظرسنجی‌ها از رشد آرای خود در نزد شهروندان آلمانی خبر می‌دهند. هرچند این حزب افراطی به دلایل تخلف انتخاباتی، نتوانسته در انتخابات پارلمانی اروپا شرکت کند، اما شنیده‌ها حکایت از موفقیت آن در جذب بسیاری از شهروندان آلمانی دارد.

ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، این حزب درصدد ایجاد شرایطی جهت برگزاری همه پرسی خروج آلمان از اتحادیه اروپا برآِید. این موضوع، منجر به تحقق یک کابوس اقتصادی وحشتناک در اروپا و البته آلمان خواهد شد. 

عضویت آلمان در اتحادیه اروپا هم برای اقتصاد کشور و هم برای مصرف‌کنندگان آلمانی فواید بسیار دارد؛ اما خروج فرضی آلمان از این اتحادیه پیامد‌های زیاد و جبران ناپذیری برای اروپا خواهد داشت. اقتصاددانان و سیاستمداران بار‌ها بر اهمیت برجسته عضویت در اتحادیه اروپا برای توسعه اقتصادی آلمان تأکید کرده‌اند و به مزایای اتحادیه اروپا برای مصرف‌کنندگان آلمانی اشاره می‌کنند.

از منظر اقتصادی، ثابت شده که آلمان به عنوان یک کشور صادراتی به ویژه از دسترسی آزاد به بازار داخلی اروپا با مجموع حدود ۴۵۰میلیون جمعیت سود می‌برد. تقریباً از هر چهار شغل آلمانی یک مورد آن به صادرات وابسته است.

اتحادیه اروپا مهم‌ترین بازار برای محصولات آلمانی است و به لطف اتحادیه می‌توان بدون تعرفه، کنترل یا سایر موانع تجاری این محصولات را به این کشور‌ها صادر کرد. در عین حال، اتحادیه اروپا دسترسی راحت و بدون عوارض گمرکی به خدمات ارزان قیمت و کالا‌های مصرفی را برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آلمانی امکان‌پذیر می‌سازد. تردد آزاد نیروی کار به آلمان کمک می‌کند تا کمبود نیروی کاری متخصص را، برای مثال در حوزه پرستاری، کاهش دهد.

اقتصاددانان انستیتوی اقتصاد آلمان (IW) اخیراً محاسبه کرده‌اند که پیامد‌های اقتصادی بالقوه خروج فرضی آلمان از اتحادیه اروپا، موسوم به «دگزیت»، تا چه اندازه می‌تواند زیان‌بار باشد. بنا به ارزیابی آنها، آسیب احتمالی بسیار چشمگیر است: محققان گمان دارند که تولید ناخالص داخلی تنها پس از پنج سال کاهش می‌یابد و حدود ۵.۶ درصد از آن کاسته خواهد شد. طبق این پژوهش، این زیان با مجموع بحران کرونا و انرژی قابل مقایسه است. زیان ارزش‌آفرینی در این دوره ۶۹۰ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود.

این پژوهش می‌افزاید که خطر به‌هم‌ریختگی بازار کار بسیار بالاست: حدود ۲.۵میلیون شغل در معرض نابودی خواهد بود؛ بنابراین انستیتوی اقتصاد آلمان نتیجه می‌گیرد که خروج فرضی آلمان از اتحادیه اروپا و حوزه پولی اروپا باعث یک بحران جدی اقتصادی و در نتیجه باعث از دست دادن رفاه پایدار برای جمعیت آلمان می‌شود؛ ضمن آنکه اروپای واحد نیز نسبت به خروج ژرمن‌ها از این مجموعه، شدیدتر از ماجرای برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) متضرر خواهد شد.

از این رو احزاب سنتی آلمان و سران اتحادیه اروپا با نگرانی هر چه تمام تر، روند پیوستن برخی شهروندان آلمانی به جریان مخالف موجودیت اروپای واحد را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته