دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 16:55

شوک سایبری روس‌ها به ژرمن‌ها

شوک سایبری روس‌ها به ژرمن‌ها
اکثر تحلیلگران مسائل سیاسی و امنیتی اروپا معتقدند که روسیه شیوه‌ای غیرعلنی را برای پاسخ به مداخله‌جویی ناتو در جنگ اوکراین پیش گرفته است.
کد خبر : 915472

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، درحالی‌که آلمان، فرانسه و برخی دیگر از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، همچنان رویکردی تهدید محور را در قبال روسیه در پیش‌گرفته و حتی از مصادره اموال روسیه در خاک کشور‌های اروپایی به سود اوکراین حمایت کرده‌اند، مسکو ترجیح داده است کمتر در مواضع علنی خود به این اقدامات پاسخ دهد!

اکثر تحلیلگران مسائل سیاسی و امنیتی در اروپا معتقدند که روسیه در قبال این مداخله‌گرایی ناتو، اقداماتی ازجمله حملات سایبری و هکری دقیق و ویران‌کننده علیه اهدافی در قاره سبز را در دستور کار خود قرار داده است. در یکی از تازه‌ترین این موارد ادعایی، اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان (سازمان امنیت داخلی آلمان) از حملات سایبری به وب‌سایت حزب دموکرات مسیحی آلمان (CDU) خبر داد.

این حمله هکری که یک هفته مانده به برگزاری انتخابات پارلمان اروپا رخ داد، از نگاه محافل دولتی آلمان «بسیار جدی» تلقی شده است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های امنیتی بر این باورند که عامل این حملات «بسیار حرفه‌ای» بوده است. هنوز مشخص نیست که آیا این حملات، داده‌های حساس را نیز هدف گرفته است یا خیر.

 در همین زمینه یکی از سخنگویان حزب دموکرات مسیحی اظهار داشت که بخش‌هایی از زیرساخت‌های آی‌تی (فناوری اطلاعات) در قالب اقدامی پیشگیرانه آفلاین و حفاظت‌شده بودند. اما وب‌سایت این حزب به نشانی cdu.de همچنان در دسترس بود.

 بر اساس اعلام محافل دولتی آلمان، «نانسی فزر» وزیر کشور از حزب سوسیال دموکرات (SPD) در این زمینه با «فریدریش مرتس» رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان گفتگو کرده است.

سران هر دو حزب سنتی آلمان، یعنی سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی بر این باور هستند که چنین اقدامی از یک مصدر یعنی روسیه صورت گرفته است. مقامات کاخ کرملین در تأیید یا رد این ادعا، تاکنون موضعی نگرفته و از کنار آن به‌سادگی عبور کرده‌اند!

حزب دموکرات مسیحی همچنین اعلام کرده است که این حزب در پی این حمله سایبری به‌طورجدی با سازمان‌های امنیتی این کشور و نیز متخصصان امنیتی در ارتباط است.

دولت آلمان یک واحد اطلاعات نظامی روسیه را مسئول انجام این حمله سایبری اعلام کرده و وزارت امور خارجه این کشور نیز در همین رابطه یک دیپلمات بلندپایه روسی را در آغاز ماه مه میلادی احضار کرد و «الکساندر گراف» سفیر آلمان در روسیه را به مدت یک هفته برای رایزنی به برلین فراخواند. با همه این اوصاف، قطعاً روسیه مسئولیت این حمله سایبری را نخواهد پذیرفت. نکته مهم‌تر اینکه تعدادی از شرکت‌های آلمانی فعال در بخش‌های لجستیک، تسلیحات، هوافضا و خدمات فناوری اطلاعات نیز قربانی این حمله شده بودند.

بر اساس آنچه متخصصین می‌گویند، این حمله در اثر وجود یک شکاف امنیتی ناشناخته در نرم‌افزار مایکروسافت ممکن شده است.

هنوز مشخص نیست چه اطلاعات و داده‌هایی در جریان این حمله هکری به سرقت رفته است، اما برخی منابع امنیتی و سیاسی در آلمان می‌گویند نه‌تن‌ها اطلاعات محرمانه کاربران، بلکه صورت‌جلسه بسیاری از جلسات حزب دموکرات مسیحی و همچنین برخی اسناد مربوط به سران این حزب در این حمله هکری در دست طرف مهاجم قرار گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته