دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 09:38

تصاویر نجومی شانزدهم خرداد (۵ ژوئن)

تصاویر نجومی شانزدهم خرداد (۵ ژوئن)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 915312

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیشتر بخوانید

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تصویر نجومی ناسا

تکنسین‌های مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا در حال آماده سازی فضاپیمای اروپا کلیپر(Europa Clipper) برای پرتاب هستند. آنها فضاپیما را برای آزمایش‌های آینده به صورت عمودی قرار می‌دهند. این فضاپیما اواخر امسال با موشک سنگین فالکون اسپیس ایکس از مرکز فضایی کندی پرتاب خواهد شد. هدف این مأموریت بررسی این است که آیا اروپا، قمر مشتری، شرایط مناسبی برای حیات در زیر سطح خود دارد یا خیر.

تصاویر نجومی شانزدهم خرداد (۵ ژوئن)

تصویر نجومی apod

توضیح: اگر سایه ای را روی مریخ دیدید و آن انسان نبود چه می‌شد؟ این سایه ممکن است مریخ نورد استقامت (Perseverance) باشید که در حال کاوش مریخ است. استقامت از سال 2021 سیاره سرخ را مورد بررسی قرار داده و شواهدی از تاریخچه پیچیده آتشفشانی و آب جاری باستانی آن پیدا کرده و تصاویری نفس گیر را ارسال کرده است. تصویری که در فوریه 2024 گرفته شده ناحیه نِرِتوا والیس (Neretva Vallis) در دهانه جیزیرو (Jezero) را نشان می‌دهد. استقامت که اکنون بدون شیء پرنده همراه خود نبوغ (Ingenuity) کار می‌کند، به جستجوی مریخ برای یافتن نشانه‌هایی از حیات باستانی ادامه می‌دهد.

تصاویر نجومی شانزدهم خرداد (۵ ژوئن)

تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا

تکامل دینامیکی و هیدرودینامیکی ستارگان و بقایای آنها تا حد زیادی تحت تأثیر محیط هسته‌های متراکم کهکشانی (GN) قرار دارد. ما فعل و انفعال پیچیده چندین فرآیند فیزیکی را بررسی می‌کنیم که ویژگی‌ها، سرعت‌ها و محیط‌های گذرای هسته‌ای و ادغام‌های سیاه‌چاله (BH) و رویدادهای موج گرانشی (GW) را شکل می‌دهند. با این کار اولاً نشان می‌دهیم که چگونه دینامیک ستاره‌ها سرعت و ویژگی‌های ستاره را شکل می‌دهند. ثانیاً برای هسته‌های کهکشانی فعال (AGN)، مطالعه می‌کنیم که چگونه حضور یک دیسک برافزایش منحنی‌های نور ابرنواخترهای در حال انفجار و ارتباط آن‌ها با دیگر گذراهای هسته‌ای را تغییر می‌دهد. ثالثاً ما گشتاورهای گرانشی را در دیسک‌های AGN که مهاجرت شعاعی BH را هدایت می‌کنند، بررسی می‌کنیم. این اعمال به ما کمک می‌کند متوجه شویم که انتشار حرارتی و ماهیت تله‌های مهاجرت در دیسک‌های AGN را تغییر می‌دهد. تصور می‌شود این امر مسئول ادغام سلسله مراتبی GW هستند. ما متوجه شدیم که ادغام GW عمدتا در AGN‌های کم درخشندگی رخ می‌دهد.  

تصاویر نجومی شانزدهم خرداد (۵ ژوئن)

تصویر روز astronomy

ویکاس چاندر(Vikas Chander) اهل دهلی هند این تصویر را ثبت کرده است. سحابی مرغ دریایی (Seagull Nebula) صورت‌های فلکی سگ بزرگ و مونوسروس را می‌پوشاند. سر آن سحابی انتشاری IC 2177 است و بال‌های پهن و بال‌های آن بخشی از شارپلس 2-296 است. یک توده کمانی در اطراف ستاره FN Canis Majoris وجود دارد که با حرکت ستاره از میان گازهای اطراف مانند امواجی که از کمان یک کشتی خارج می‌شوند، شکل می‌گیرد. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که این ستاره یکی از سه ستاره گریزان در منطقه است، که نشان می‌دهد زمانی که همراهانشان به ابرنواختر رفتند، به بیرون پرتاب شدند. بال‌های سحابی مرغ دریایی به عنوان یک پوسته در حال گسترش از زباله‌های ناشی از این انفجارها به نظر می‌رسد.  این تصویر از سحابی مرغ دریایی با استفاده از یک تلسکوپ 6 اینچی از ریو هورتادو، شیلی، با زمان کل ادغام 30 ساعت گرفته شده است.

تصاویر نجومی شانزدهم خرداد (۵ ژوئن)

تصویر روز earthsky

عکاس این تصویر فردی به نام آشیش سینوجیا(Ashish Sinojia) است. او در توضیح این عکس می‌گوید: من برای عکاسی از قسمت مرکزی کهکشان راه شیری در مارس 2024 راهی سفری به ساحل غربی با دو تن از دوستانم شدم. ما حدود 2000 کیلومتر را برای اولین اردوی عکاسی خود در امسال طی کردیم که مملو از انتظار بود.

یک لنز جدید سونی 20 میلی متری FE 1.8 G و دوربین سونی a7IV جدید داشتم که مشتاق آزمایش آنها بودم. همچنین تجهیزات دیگری مانند گیره چرخان Silence Corner Atoll S، ردیاب ستاره iOptron SkyGuider Pro و یک سه پایه فیبر کربن Leofoto LS-364C با اتصالات مختلف داشتم. دوستم ردیاب ستاره را آماده کرد و ما با هم کار کردیم تا آن را به درستی برای عکاسی نجومی خود تراز کنیم.

پس از گرفتن عکس از کهکشان راه شیری بر فراز تپه و دریا، می‌خواستیم یک عنصر منحصر به فرد را در ترکیب بندی خود بگنجانیم. ما غاری را در نزدیکی ساحل پیدا کردیم که دسترسی به آن حتی در روز نیز دشوار بود. تصمیم گرفتم شبانه به کاوش در غار برویم.

مسیر غار شیب‌دار و پوشیده از خاک سست و سنگ بود. سخت بود اما موفق شدم به سلامت به غار برسم. داخل آن کبوترها و خفاش‌هایی در حال پرواز بودند که فضای وهم انگیزی ایجاد می‌کردند.

چراغ‌های ال‌ای‌دی را پشت سرم تنظیم کردم و ژست گرفتم. دوستانم از راه دور مرا راهنمایی کردند، اما شنیدن صدای آنها از میان امواج متلاطم سخت بود. آنها به من هشدار می‌دادند که سریع‌تر کارم را انجام دهم زیرا جزر و مد می‌تواند جهت امواج را تغییر دهد و اگر قبل از این اتفاق به اسکله باز نگردم، در غار به دام می‌افتم.

تصاویر نجومی شانزدهم خرداد (۵ ژوئن)

تصویر روز skyandtelescope

عکاس این تصویر ماسیمو دیفیوسکو (massimo.difusco) با استفاده از تلسکوپ Konus در تاریخ 18/05/2024 ساعت 00:00 این عکس را در فرارا ایتالیا ثبت کرده است. این عکس سحابی شبح (Ghost) که با عناوین Sh2-136 یا vdB 141 شناخته می‌شود نشان می‌دهد. این سحابی از نوع انعکاسی و در صورت فلکی قیفاووس است. این سحابی نزدیک به خوشه NGC 7023 است که به سحابی معروف زنبق متصل است. سحابی شبح یک کره با نام CB 230 است که در فاصله 1470 سال نوری از ما قرار دارد و بیش از 2 سال نوری طول دارد. این سحابی به دلیل انعکاس نور از ستارگان درونش به رنگ زرد مایل به قهوه ای به نظر می‌رسد.

تصاویر نجومی شانزدهم خرداد (۵ ژوئن)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته