دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توصیه حجت‌الاسلام نواب به زائران ایرانی در بدو ورود به مکه/ ورود ۷۰ هزار زائران ایرانی به سرزمین وحی

توصیه حجت‌الاسلام نواب به زائران ایرانی در بدو ورود به مکه  ورود ۷۰ هزار زائران ایرانی به سرزمین وحی
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به زائران ایرانی بیت‌الله الحرام توصیه کرد که از فرصت حضور در سرزمین وحی برای بالابردن معرفت دینی و ختم قرآن در مسجدالحرام غافل نشوند.
کد خبر : 915302

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و سیدعباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت و هیئت همراه بامداد چهارشنبه، 16 خردادماه وارد مکه مکرمه شدند و در هتل «البلد الطیب»(محل استقرار بعثه مقام معظم رهبری) در مکه مورد استقبال شماری از معاونان و کارکنان بعثه و همچنین، مسئولان حج و زیارت قرار گرفتند.

سرپرست حجاج ایرانی ضمن تقدیر و تشکر از حُسن مراسم استقبال، در یک گفت‌وگوی کوتاه رسانه‌ای  در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی حج درباره توصیه به زائران ایرانی در مکه گفت: به زائران عزیز توصیه می‌کنم از فرصتی که در اختیار دارند نهایت بهره را ببرند و از بالا بردن معرفت دینی و حضور در مسجدالحرام برای ختم قرآن غافل نشوند و از قاریان و قرآنیونی که در خدمت آن‌ها هستند، استفاده کنند.

وی با اشاره به این که زائران 16 سال در انتظار حضور در این مکان مقدس بوده‌اند، گفت: هیچ عملی ثواب ختم قرآن در سرزمین وحی را ندارد، بنابراین ضیوف الرحمان تلاش کنند از ختم کلام‌االله مجید در مسجدالحرام و حتی مساجد منطقه که ثواب ویژه‌ای دارد، غافل نشوند و از ظرفیت روحانیون کاروان‌ها برای بالابردن معرفت دینی خود استفاده کنند.

حجت‎‌الاسلام والمسلمین نواب همچنین از زائران بیت‌الله الحرام خواست که قوانین و دستورالعمل‌های کشور میزبان را رعایت کنند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی رسانه‌ای، اظهار داشت: موسم حج هر سال همیشه با توجه به شراط محیطی، زمانی، برنامه‌ای و جهانی آن نسبت به موسم‌های حج سال‌های گذشته متفاوت است و در همین راستا، حج امسال از نظر اجرایی و فرهنگی تمایزاتی با حج سال‌های قبل داشته است. در موسم حج امسال ما رئیس‌جمهور بزرگوار را از دست دادیم و هیچ وقت در دوران حج تمتع برپایی انتخابات نداشته‌ایم، اگرچه سال‌های قبل در دوران حج عمره شاهد انتخابات بوده‌ایم که این دو مسئله(از دست دادن رئیس‌جمهور و انتخابات) حج امسال را از نظر سیاسی در مقایسه با سال‌های گذشته متمایز کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب اضافه کرد: در طول حج‌های گذشته شاهد این نبودیم که بخشی از پیکر جهان اسلام  شاهد چنین جنایات وحشتناکی باشد. همچنین، مسئله برائت در حج امسال در حالی است که مناطق مختلف جهان شاهد برائت جهانی از استکبار و اقدامات استکباری است.

وی گفت: ابراهیم‌شناسی و ارائه درس‌هایی درباره سیره حضرت ابراهیم(ع) از ویژگی‌های بخش فرهنگی حج امسال بوده و همچنین در زمینه کاهش کارگزاران حج، ارائه خدمات به زائرین و انتقال آن‌ها فعالیت خوبی صورت گرفته است. در زمینه پزشکی نیز توانایی جسمی زائران مورد بازنگری قرار گرفته است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ابراز امیدواری کرد که زائران با سلامتی و حجی مقبول به کشور برگردند و گفت: حج امسال در مقایسه با تمام حج‌های قبل و بعد از انقلاب از نظر تعداد کارگزار به زائر، کمترین میزان کارگزار حج را داشته است.

وی در ادامه به خدمات‌ کشور میزبان اشاره کرد و گفت: از تمامی کسانی که به زائران خدمت می‌کنند، قدردانی می‌کنم، و همچنین از تمامی افرادی که از کشورهای مختلف برای خدمت به زائران بیت‌الله الحرام به این سرزمین آمده‌اند، نهایت تشکر را دارم و در واقع اگر  خدمات این افراد نباشد، امکان جابجایی 2 میلیون زائر در نزدیک به دو ماه در شهرهای مختلف با اعمال و مناسک مختلف میسر نخواهد بود.

سیدعباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز ضمن سخنانی کوتاه در این مراسم گفت: تاکنون 70 هزار نفر از زائران ایرانی وارد سرزمین وحی شده‌اند که در دو شهر مدینه منوره و مکه مکرمه مستقر هستند و البته تعداد زائران در جوار بیت الله الحرام بیشتر و هر روز افزایش می یابد.

وی افزود: امسال عوامل اجرایی کاهش پیدا کرده‌اند و حدود 5 درصد تعداد زائران، عوامل اجرایی هستند.
حسینی همچنین به انتقال زائران از مدینه منوره به مکه مکرمه با قطار سریع‌السیر اشاره کرد و گفت: در گذشته زائران مسیر مدینه تا مکه را حدود 8 ساعت طی می‌کردند، اما امسال این مسیر را با قطار حدود دو ساعت و نیم طی می‌کنند و در مورد وضعیت اسکان نیز امسال در مقایسه با سال‌های گذشته از کیفیت بهتری برخودار است.

در پایان این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین نواب از حسن استقبال از وی و هیئت همراه تشکر  و ابراز امیدواری کرد که همگی خادمان خوبی برای زائران بیت‌الله باشیم.  ‎‌

لازم به ذکر است، حجت ‎الاسلام والمسلمین نواب پس از 19 روز اقامت در مدینه منوره، شامگاه سه‌شنبه در مسجد شجره، مُحرم شد و پس از آن که به همراه دیگر زائران کاروان‌های ایرانی با قطار سریع‌السیر حرمین وارد مکه شد ، به مسجدالحرام رفت  و اعمال عمره تمتع را انجام داد.

سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از معاونین و مدیران این سازمان و بعثه مقام معظم رهبری از جمله همراهان سرپرست حجاج ایرانی در این سفر بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته