دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1403 - 12:55
ملک‌محمدی در گفت‌وگو با آنا:

کمتر عادت کرده‌ایم از کودکی مشکلات را خلّاقانه رفع کنیم/ مشوّق جوانان برای راه‌اندازی کسب و کار‌ها باشیم

کمتر عادت کرده‌ایم از کودکی مشکلات را خلّاقانه رفع کنیم  مشوّق جوانان برای راه‌اندازی کسب و کار‌ها باشیم
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد دماوند با تأکید بر اینکه کمتر عادت کرده‌ایم از کودکی مشکلات را خلّاقانه رفع کنیم، عنوان کرد: باید مشوّق جوانان برای راه‌اندازی کسب و کار‌ها باشیم.
کد خبر : 915284

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ برگزاری نمایشگاه «صنایع خلّاق» با شعار «هر دانشجو، یک مهارت، یک تخصص» از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با استقبال دانشجویان مواجه شد.

خبرنگار آنا با هدف اطلاع از کم و کیف برگزاری این نمایشگاه گفت‌وگویی با مهدی ملک‌محمدی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند ترتیب داده است که از نظرتان می‌گذرد:

آنا: آقای دکتر به تازگی نمایشگاه «صنایع خلّاق» در دانشگاه آزاد اسلامی دماوند برگزار شد. بگویید هدف از برگزاری این نمایشگاه چه بوده است؟

ملک‌محمدی: چنانکه می‌دانید دانشگاه‌ها پس از عبور از دو نسل آموزش و پژوهش در نسل سوم، رسالت کارآفرینی را نیز عهده‌دار شدند. یکی از اقدامات بایسته در این زمینه ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی با تکیه بر تولیدات دانشجویی مورد توجه سند تحول پنج ساله دانشگاه قرار گرفته و ما نیز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند از سال ۹۹ به تأسیس کانونی با همین عنوان اقدام کردیم.

برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف توانمندسازی با حضور افراد شاخص و نیز دانشجویان صاحب ایده و تجربه بخشی فعالیت‌ها در این زمینه بوده است.

افزون بر این، برپایی چهار دوره نمایشگاه صنایع خلّاق که بخش قابل توجهی از شرکت‌کنندگان را دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند تشکیل می‌دادند در دستورکار قرار داشته است.

این دست نمایشگاه‌ها زمینه و بستری برای بیشتر دیده شدن و بازاریابی بهتر است. در کنار نمایشگاه و بازارچه‌های فیزیکی، دانشجویان می‌توانند آثار خود را در بازارچه مجازی «آزاد چارسوق» ثبت کنند تا مشتریانی از سراسر کشور داشته باشند.

همچنین در حاشیه نمایشگاه، کارگاه توانمندسازی برای اصول بازاریابی، تدوین طرح کسب و کار، توسعه بازار و محصولات و عناوین مشابه برگزار می‌شود. همه اینها کمک می‌کند فرهنگ کسب و کار و کارآفرینی بین دانشجویان رونق پیدا کند. ضمن اینکه اقدام مؤثری در فضای دانشجویی برای تحقق سیاست‌های کلی نظام و شعار سال به شمار می‌رود که در آن بر افزایش تولید با مشارکت مردم تأکید شده است.

فرهنگ‌سازی کسب و کار و اشتغال در حوزه‌های فرهنگی

آنا: شعار نمایشگاه «صنایع خلّاق» «هر دانشجو، یک مهارت، یک تخصص» است. این شعار ناظر به چه رویکردی بود؟

ملک‌محمدی: بله، همانطور که عرض شد از نگاه سند تحول دانشگاه، دانشجویان در کنار آموزش و پژوهش با فرهنگ کار و کارآفرینی هم آشنا می‌شوند و تلاش داریم به طور جدی زمینه ارتباط دانشجویان با صنعت و اشتغال مهیا شود که هم تحصیل کنند و هم درراستای آن شغل مرتبطی پیدا کنند، طرح پویش اشتغال در همین راستا طراحی و برای اجرا به واحد‌های دانشگاهی ابلاغ شده است.

حوزه فرهنگی از نظر فرهنگ‌سازی برای این نگاه تلاش می‌کند، از این رو، تلاش می‌کند دوره‌هایی را با تدریس استادان جوان و ترجیحاً از میان دانشجویان برگزار کند و در نهایت، مدرک فنی و حرفه‌ای یا گواهی دانشگاهی برای دانشجویان صادر می‌شود که می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. بروز بیرونی این نگاه، در نمایشگاه صنایع خلّاق قابل مشاهده است.

آنا: میزان استقبال از نمایشگاه «صنایع خلّاق» را در مجموع چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ملک‌محمدی: با توجه به تدبیر صورت گرفته از منظر جایابی نمایشگاه در طبقه همکف دانشکده علوم انسانی، نمایشگاه برای استادان و دانشجویان در طول یک هفته برگزاری قابل مشاهده بود که طبیعتاً استقبال قابل قبولی هم صورت گرفت. همچنین امکان بازدید برای همشهریان فراهم بود و تبلیغات شهری صورت گرفت. در این جا برخود لازم می‌دانم از مسئولان شهرستان دماوند همچون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که با حضور خود مایه دلگرمی غرفه‌داران شدند به‌طور ویژه سپاسگزاری کنم.

آنا: دانشگاه چه حمایت و کمکی به دانشجویان جویای کسب و کار در دوران تحصیل انجام دهد؟

ملک‌محمدی: همانطور که اشاره شد، لااقل دو سطح از رسالت در دانشگاه تعریف شده؛ نخست از جنبه فرهنگ‌سازی کسب و کار و اشتغال که حوزه فرهنگی برای تحقق آن از طریق نهاد‌های دانشجویی تلاش می‌کند، زمینه شناسایی استعداد‌ها و پرورش آن را از طرق یاد شده مهیا خواهد شد. از جنبه دیگر، پژوهش و مرکز رشد دانشگاه تلاش می‌کند ضمن ارتباط گیری با صنایع و شرکت‌های بیرون دانشگاه، دانشجویان توانمند را به آنان معرفی کند تا در کنار تحصیل کار کنند و پس از اتمام تحصیل ترجیحاً به همان صنایع جذب و شاغل شوند.

همه‌ساله نمایشگاه مشابه «صنایع خلّاق» را برگزار می‌کنیم

آنا: موانع و مشکلات دانشجویان جویای کسب و کار را چه می‌دانید و چگونه می‌توان به این موانع غلبه کرد؟

ملک‌محمدی: تصور می‌کنم بخش عمده مشکل ما فرهنگی است. ما کمتر عادت کرده‌ایم از کودکی، خلّاقانه مشکلات خود را با تکیه بر استعداد‌های درونی‌مان مرتفع کنیم و بیشتر انتظار داریم کسانی برای ما کاری کنند.

در شرایط فعلی، آنچه که می‌تواند جوانان ما را امیدوار کند یاد گرفتن حرفه و مهارتی است که بتوانند کسب و کار‌های کوچکی را برای خود راه‌اندازی کنند و کسب درآمد داشته باشند و به مرور بتوانند آن را گسترش دهند و برندسازی کنند.

ما باید در کنار کار‌هایی که عرض کردم، نمونه‌ها و الگو‌های موفق و در دسترس دانشجویان را به ایشان نشان دهیم که خود را از موفقیت دور نبینند. البته این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که بخش قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه آزاد در کنار تحصیل، شاغل هستند، اما به هر صورت بسیاری هم نیازمند کمک فرهنگی و عملی دانشگاه برای داشتن شغلی مناسب هستند که رسالت دانشگاه در این زمینه را عرض کردم.

آنا: آیا نمایشگاه «صنایع خلّاق» قرار است بازهم تکرار شود و اصولاً تاکنون چه نمایشگاه‌هایی با این رویکرد در واحد دماوند برگزار شده است؟

ملک‌محمدی: پیش از پاسخ به سؤال آخر شما عرض می‌کنم زمینه‌های متنوعی از مهارت‌های دانشجویی در بخش صنایع خلّاق تعریف شده که دانشجویان می‌توانند آثار خود را برای همکاران ما و دبیر کانون کارآفرینی ارسال کنند که به بخشی از آنها اشاره می‌کنم: نقاشی، تذهیب، خوشنویسی، پوستر و گرافیک، هنر‌های نمایشی، داستان و شعر، جوهرات و اقلام زینتی، مشبّک، قلم‌زنی، معرق، منبّت، معماری، کاشی‌کاری، مینا و خاتم‌کاری، قالی و قالیچه، تهیه مستند و کلیپ، تبلیغات و رپرتاژ آگهی، انیمیشن، موشن و اینفوگرافی، پلتفرم‌های فرهنگی، فناوری‌های آموزش و ترویج فرهنگ، نرم‌افزار و محصولات دیجیتال، رادیو، پادکست، نوآوری‌های کتاب و انتشارات، توریست فرهنگی، عروسک‌سازی و اسباب‌بازی، طراحی، چرم، لباس و پوشش، لوازم‌التحریر، بسته‌بندی خلّاق و ایده‌های تحول‌آفرین و خلّاق فرهنگی.

اما در پاسخ به سؤال شما، بله، اردیبهشت‌ماه امسال، چهارمین نمایشگاه «صنایع خلّاق» را برگزار کردیم و معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در نظر دارد سالیانه دوبار نمایشگاهی مشابه را با همراهی کانون‌های دانشجویی همچون کانون کارآفرینی و کانون دخترانه مَه‌نور برگزار کند. البته کار‌هایی از این دست همت دسته‌جمعی همه عوامل را می‌طلبد که بر خود وظیفه می‌دانم از همه کسانی که در این راه از نظر فکری و عملی تلاش و حمایت کردند سپاسگزاری کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته