دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 خرداد 1403 - 00:02
کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با آنا:

دیپلماسی مقاومت در دولت شهید رئیسی جایگزین دیپلماسی التماسی شد

دیپلماسی مقاومت در دولت شهید رئیسی جایگزین دیپلماسی التماسی شد
کارشناس مسائل سیاسی گفت: شهید رئیسی دیپلماسی مقاومت را جایگزین دیپلماسی التماسی کرد و این روند بسیار موفقیت‌آمیز بود و موجب کارآمدتر شدن دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران شد.
کد خبر : 915088

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره رویکرد شهید رئیسی به حوزه سیاست خارجی گفت: رویکرد شهید رئیسی به سیاست خارجی را باید از سه منظر تفسیر کرد؛ اول اینکه او نگاه ویژه‌ای به تعامل و همبستگی با کشورهای منطقه داشت و در این راستا گام‌های بلندی برداشت و در مناسبات ایران با کشورهای منطقه با همین نگاه و رویکرد  رفتار کرد.

وی افزود: دوم اینکه شهید رئیسی برای رفع و بی‌اثر کردن تحریم‌ها خیلی تلاش کرد و مذاکراتی را در این رابطه انجام داد. او برای اینکه تحریم‌ها را بی‌اثر کند درصدد توسعه مراودات تجاری ایران با کشورهای همسایه و دوست برآمد و از سوی دیگر عضویت ایران در شانگهای و بریکس به همین منظور انجام پذیرفت و یا از ظرفیت‌های مغفول در دیگر سازمان‌ها مانند اکو که ایران از قبل در آن عضویب داشت بهره برد و قطعاً به مرور زمان تأثیرگذاری این اقدام در عرصه اقتصاد و سیاست خارجی ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه موضوع سوم مربوط به گسترش دایره نفوذ محور مقاومت است، گفت: حضور میدانی ایرانی در تأمین امنیت مرزها افزایش پیدا کرد و از سوی دیگر این موضوع در معادلات منطقه‌ای و ارتقای جایگاه ایران در منطقه به شدت اثرگذاشت. شهید رئیسی دیپلماسی مقاومت را جایگزین دیپلماسی التماسی کرد و این روند بسیار موفقیت‌آمیز بود و موجب کارآمدتر شدن دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران شد.

کنعانی‌مقدم بیان کرد: رئیس جمهور فقید مثلثی از دیپلماسی مقاومت را شکل داد که در آن شهید رئیسی، شهید امیرعبداللهیان و افراد تأثیرگذار جبهه مقاومت حضور پیدا کردند و این مثلث قدرت سلطه‌گری صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را در منطقه کاهش داد.

وی گفت: مدیریت خوب دولت شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان در عرصه دیپلماسی به اثربخشی بیشتر عملیات وعده صادق و موفقیت‌آمیز بودن آن و شکست دیواره‌های دفاعی رژیم صهیونیستی کمک کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه شهید رئیسی مناقشات و تنش‌های میان ایران با کشورهای همسایه را به حداقل ممکن کاهش داد، اظهار کرد: همگرایی بیشتر ایران و عربستان منجر به حل و فصل بسیاری از تنش‌های منطقه‌ای شد و فضای بین‌المللی را به نفع جمهوری اسلامی رقم زد طوری که پس از اعلام خبر شهادت شهید رئیسی مقامات عالی‌رتبه 60 کشور به ایران سفر کردند تا ادای احترام کنند یا صدها پیام تسلیت ارسال کردند.

کنعانی‌مقدم گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم این بود که همزمان با تنش‌زدایی با کشورهای منطقه و عضویت ایران در سازمان‌هایی مانند بریکس و شانگهای، مذاکرات برجام را هم پیش برد و آن را متوقف نکرد و منافع جمهوری اسلامی ایران را حفظ کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب