دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک اپیدمیولوژیست در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

ورود تب دنگی به جنوب کشور/ علائم تب استخوان‌شکن را بشناسید

ورود تب دنگی به جنوب کشور  علائم تب استخوان‌شکن را بشناسید
یک اپیدمیولوژیست با اشاره به ورود تب دنگی به کشور علائم ابتلا به این بیماری را تشریح کرد.
کد خبر : 915082

احمد مهری در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه تب دنگی بیماری است که از پشه آئدس به افراد میتواند منتقل شود و با داشتن علائم بالینی حاد و آزار دهنده میتواند کشندگی بالایی داشته باشد، گفت: آنچه در مورد این بیماری نگران کننده بیماری زایی و کشندگی بالای آن است، همچنین این بیماری با سایر بیماری‌های دیگر علائم مشابهی دارد که ممکن است تشخیص آن را سخت کند. 

وی افزود: در صورت داشتن علائم، تشخیص این بیماری، عمدتا از طریق ارزیابی‌های بالینی و اپیدمیولوژیک مانند بررسی سابقه سفر به نقاطی که درگیر این بیماری است و دوره کمون بیماری حاصل می‌شود.

این اپیدمیولوژیست بیان کرد: بار تب دنگی در جهان طی پنج سال اخیر افزایش زیادی داشته است. تا سال ۲۰۲۴ حدود ۷ میلیون نفر در جهان مبتلا شده‌اند که ۱۶ هزار نفر دچار عفونت شدید شده و بیش از سه هزار نفر در سراسر جهان در اثر آن فوت کرده‌اند. 

مهری ادامه داد: براساس اعلام وزارت بهداشت، خوشبختانه تاکنون موارد این بیماری به صورت بومی مبتلا نشدند و موارد وارده بودند. در شهر لارستان استان فارس تا امروز ۸ مبتلا شناسایی شده و یک مورد نیز متأسفانه فوت کرده که سابقه سفر به یکی از کشور‌های خلیج فارس داشته‌است. 

وی در رابطه با علائم بیماری تب دنگی نیز گفت: به تب دنگی تب استخوان شکن هم می‌گویند چرا که تب آن با درد شدیدی همراه است. علائم این بیماری ممکن است بین چهار تا شش روز پس از گزش و حتی گاهی تا ده روز این علائم مانند تب ناگهانی، سردرد‌های شدید، در شدید چشم، عضله، خستگی، بثورات پوستی، خونریزی خفیف بینی و لثه، کاهش پلاکت خون، لکه‌های خونی زیر پوست. نبض ضعیف و افت فشار خون، طول بکشد. 

او یادآور شد: در حال حاضر موارد این بیماری در کشور امارات متحده عربی و برخی کشور‌های همسایه افزایشی بوده و به همین دلیل افرادی که به آن مناطق سفر داشته‌اند چنانکه علائمی دارند یا احساس درد و تب شدیدی می‌کنند بلافاصله به مراکز جامع سلامت و مراکز درمانی مراجعه کنند تا تحت نظارت نظام مراقبت قرار گرفته و برای تشخیص زودهنگام و موارد بعدی هدایت شوند. 

مهری در رابطه با پیشگیری از این بیماری نیز گفت: اصلی‌ترین کار عدم دفع فاضلاب و پس‌آب‌ها در اطراف منزل و نخاله‌های ساختمانی است. در جا‌هایی که آب جمع می‌شود، جا‌هایی است که پشه به خوبی رشد می‌کند. باید هرگونه آب راکد و فاضلاب به درستی دفع شوند و نخاله‌های ساختمانی را به دور مناطق مسکونی هدایت کرد. با توری و ... جلوی ورود پشه‌ها به منازل را گرفت. 

وی یادآور شد: در حال حاضر اگرچه موارد ابتلا در برخی از مناطق جنوب کشور مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب استان فارس مشاهده شده، اما ممکن است دیگر نقاط کشور درگیر شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته