دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 12:41
ورزش در آینه انتخابات ریاست جمهوری؛

اولیایی: زمان انتخاب وزیر بیگانه با ورزش گذشته است/ مرحوم رئیسی پای قول‌های ورزشی خود ایستاد

اولیایی: زمان انتخاب وزیر بیگانه با ورزش گذشته است  مرحوم رئیسی پای قول‌های ورزشی خود ایستاد
مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت: دیگر گذشته زمانی که هر رئیس جمهوری که سرکار می‌آید دستش باز باشد تا بیگانه با ورزش را وزیر کند.
کد خبر : 915040

سید کاظم اولیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا،  در خصوص راهکار افزایش حداکثری مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به دنبال شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: در تشکیل دولت‌ها باید تفکر حداکثری را داشته باشیم، ملت ایران با تلاش و هزینه فراوان به رهبری زعیم عالی قدر حضرت امام انقلابی تاریخی عظیمی را رغم زد و این ملت توقعاتی هم از انقلاب اسلامی خود دارند، در نتیجه اگر بخواهیم این انتظارات به حق را در طول تاریخ تأمین کنیم باید بیشترین مشارکت را به خود مردم بدهیم. زمانی دولت‌ها دچار مشکل می‌شوند که خود را همه کاره و متولی امور می‌دانند و با ملت ارتباط مناسب و منطقی برقرار نمی‌کنند.  

هدف امام مشارکت عمومی در کار خود مردم بود

وی ادامه داد: جنگ تحمیلی برای از بین بردن انقلاب ما بود و، اما اگر مردم ارتش و دولت را تنها می‌گذاشتند، قطع به یقین آنها شکست می‌خوردند. تدبیر امام راحل (ره) این بود که همه مردم را پای کار آورد و حتی از یک تخم مرغ پیرزن روستایی تجلیل کرد. هدف امام مشارکت عمومی در کار خود مردم بود. دولت‌ها زمانی موفق خواهند شد که از شیوه امام استفاده کنند. دولت مرحوم آیت‌الله رئیسی ویژگی‌اش مردمی بودنش بود. او گوش شنوایی برای حرف‌های مردم داشت و اغلب نظرات کارشناسان خبرگان مردم را ملاک عمل قرار می‌داد، پس آقایانی که نامزد می‌شوند باید تکبر و غرور را کنار بگذارند. با دقت با مردم هم ارتباط برقرار کنند و هم خواسته مردم را محقق کنند. کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود، حتماً باید تکثرگرا باشد و هم درددل مردم را بشنود و به آنها جامه عمل بپوشاند.  

دو چیز از مرحوم رئیسی خواستیم

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال درباره اینکه مرحوم رئیسی به ورزش توجه ویژه‌ای داشت و طرح آمایش سرزمینی را دنبال می‌کرد، یادآور شد: سه روز قبل از انتخاباتی که منجر به ریاست جمهوری مرحوم رئیسی شد در حسینیه شهدا سرچشمه بیش از ۳۰ نفر را به عنوان خبرگان ورزش دعوت کرده بودند. خیلی از المپین‌ها و برخی از مدیران حضور داشتند. آقایان سید حمید سجادی، کیومرث هاشمی، محمد آخوندی و محمدمهدی فروردین بودند. حسین رضازاده و هادی ساعی و دیگر روسای وقت فدراسیون‌ها ورزشی بودند و مطالب و خواسته‌هایی را مطرح کردند. ما هم در حوزه ورزش حرفه‌ای دو چیز را از مرحوم رئیسی خواستیم. اول اینکه وزیر ورزش را از حوزه ورزش بگذارند که از جنس آن باشد. مورد دوم هم بحث خصوصی‌سازی بود. مرحوم رئیسی قول این دو خواسته را دادند و تعهد کردند این موضوع عملیاتی می‌شود.  

مرحوم رئیسی پای قولش ایستاد

وی ادامه داد: در روز معرفی وزرا در مجلس، سید حمید سجادی را به عنوان وزیر ورزش معرفی کردند. همان جا هم گفتند که به نخبگان ورزش چنین قولی را داده‌اند. سجادی هم تحصیلات ورزشی داشت و هم قهرمان ورزشی بود و هم سابقه مدیریت ورزشی در چند مرحله به خصوص معاونت وزارت ورزش و جوانان را طی کرده بود. اقدام خیری که در برخی دولت‌ها چنین اتفاقی رخ نداد ولی مرحوم رئیسی پای قولش ایستاد. اینکه عملکرد سجادی چه بود بماند، اما کیومرث هاشمی توانسته آرامش را به جامعه ورزش بازگرداند. اعتماد متقابل بین جامعه ورزش و رئیس دولت برقرار بود. اگر روزی کتاب خصوصی سازی را دوستان بنویسند که مبنای آن ۳۵ سال پیش بوده و کیومرث هاشمی چقدر وقت گذاشت، بار‌ها پیش مرحوم رئیسی رفت و در ایام تعطیل و عید هم به دنبال فرجام نیک این ماجرا بود و چه کسانی که نمی‌خواستند بشود، اما مرحوم رئیسی پای قولش ایستاد و با اعتمادی که به هاشمی داشت منجر به همت عالی شد تا امر بسیار مشکل خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس استارت خورد و مرحله جدا سازی آن از دولت اتفاق افتاد و عملیاتی شد.

وزارت ورزش طرح آمایش سرزمینی را سریع‌تر انجام دهد

اولیایی افزود: اما بابت قول و اقدام اولیه‌ای هم که برای ساخت مجموعه ورزشی دادند پیگیر هستیم؛ که خوشبختانه زمینه‌های ساخت یک مجتمع بسیار عظیم ورزشی کاملاً فراهم شده، و خوشبختانه بانک تأمین کننده اعتبار آن در بیرون از ایران و همچنین پیمانکار هم انتخاب شده است. لازم است به دوستان وزارت ورزش به خصوص وزیر پر تلاش آن عرض کنم وزارت ورزش طرح آمایش سرزمینی را به مرحوم رئیسی قول انجام داده که هر چه سریع‌تر انجام دهد و همچنین پیشنهاد می‌کنم مجتمع ورزشی مورد به نام شهید جمهور رئیسی نامگذاری شود؛ و هم درسی برای آیندگان باشد تا حوزه تعاملی وزیر ورزش و رئیس جمهور را سر لوحه کار قرار بدهند. حتماً با نامزد‌هایی که شورای نگهبان تایید می‌کند، نشست خواهیم داشت تا به آنها خواسته‌های جامعه ورزش به خصوص تشکل‌های مردم نهاد را منتقل خواهیم کرد. با آمار و عدد پیشرفت‌ها و نتایج عملکرد‌های گذشتگان و افراد حاضر را به استحضار کاندیدا‌ها برسانیم. قطع به یقین حمایت از نامزد‌هایی که گوش شنوا برای شنیدن خواسته‌های جامعه ورزش داشته باشند انجام خواهیم پذیرفت. دیگر گذشته زمانی که هر رئیس جمهوری که سرکار می‌آید دستش باز باشد تا بیگانه با ورزش را وزیر کند. کاندیدا‌ها بدانند ورزش مطالبات و ملاک ارزیابی دارد.

خوب از دانش آموختگان خود استفاده نمی‌کنیم

وی در مورد انتظارات علمی ورزشی از رئیس جمهور بعدی چه می‌تواند باشد، تصریح کرد: خوشبختانه سرانه دانش آموختگان ورزش نسبت به سایر دانش آموختگان کشور بالاست. دانشگاه‌ها خیلی خوب دانش آموخته فارغ‌التحصیل تربیت می‌کنند. اما متاسفانه خلایی در این زمینه داریم که در صنعت هم هست. ما خوب از دانش آموختگان خود استفاده نمی‌کنیم. علت هم این است که آنها خیلی به تئوری توجه دارند. برای موفقیت دو تا بال وجود دارد. بال تجربه و بال علم، علم باید کاربردی باشد و دانشگاه‌های ما کارآفرینی را در دستور کار خود قرار دهند و دانشجویان را کاربردی پروش دهند. فقط تئوریسین تولید نکنند ولی ما تعداد افراد علمی‌مان در حوزه ورزش نسبتاً خوب است. البته هر چه توسعه پیدا کند به شرط اینکه در حوزه اجرایی وارد شوند و فقط تئوری نباشد، قطعاً موفقیت بیشتر حاصل می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته