دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1403 - 15:59

تألیف کتاب«ادبیات اخلاق آموزشی» از سوی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد

تألیف کتاب«ادبیات اخلاق آموزشی» از سوی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، کتابی با عنوان «ادبیات اخلاق آموزشی» را تألیف کرد.
کد خبر : 915018

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عزیزه یوسفی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، کتابی با عنوان «ادبیات اخلاق آموزشی» را تألیف کرد.

عزیزه یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه ایرانیان به درستی و روا به پیشینه علمی، فرهنگی و تمدنی خویش می‌بالند، اظهار کرد: هر موجودی ازلحاظ غریزه و خلقت، متناسب با زندگی خود در طبیعت مجهز شده؛ اما خدای توانا بشر را به گونه‌ای آفریده است که با وجود اینکه استعداد او از بعد تکامل بیش از دیگر موجودات است.

وی افزود: هر انسانی به سیستم تعلیم و تربیت نیاز دارد تا به پشتوانه قدرت اندیشه و اراده خود به کمال مطلوب خویش دست یابد. آموزش، پلی میان امکان و فعلیت است. آگاه شدن یعنی از زندان رها شدن و انسان به‌واسطه آگاهی و دانش به حقیقت دست می‌یابد. تعلیم و تربیت از دغدغه‌های مشترک همه جوامع و از بنیان‌های زندگی اجتماعی بشری بوده که در همه طول تاریخ، امری حیاتی و زیربنایی محسوب می‌شود.

مؤلف کتاب، ترقی و پیشرفت جامعه را ارتباط مستقیم با تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: از راه تعلیم و تربیت می‌توان به رشد و توسعه فردی و اجتماعی و پیشرفت جوامع انسانی دست یافت. نقش برجسته آموزش در تعالی انسان‌ها و شکل‌گیری تمدن بشری برکسی پوشیده نیست در این میان، مراکز آموزش عالی با توجه به اینکه دانش‌آموختگان و تربیت‌شدگان آنها در آینده متولی آموزش نسل‌های بعدی می‌شوند، نقش ویژه‌ای در جامعه انسانی دارند.

یوسفی اضافه کرد: این جایگاه ممتاز سبب می‌شود مقوله اخلاق حرفه‌ای در این حوزه بیشتر از حوزه‌های دیگر، در کانون توجه اندیشمندان و صاحب‌نظران عرصه‌های فرهنگی، اخلاقی و دینی واقع گردد. استاد حرفه‌ای و اخلاق مدار در کنار شرایط و امکانات سخت‌افزاری به پشتوانه توانمندی‌های علمی و رفتاری، نقشی اساسی در فرآیند یادگیری ایفا خواهد کرد.

وی مطرح کرد: در این کتاب، مؤلف، شاخصه‌ها و اصول اخلاق آموزشی را از دیدگاه‌ها و آرای ادیبان و شاعران برجسته زبان و ادبیات فارسی احصا و در ارتباط با تئوری‌های تعلیم و تربیت و اصول اخلاق حرفه‌ای، تبیین و تشریح کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه استفاده از یافته‌های این کتاب برای تثبیت و تعمیق مطالب درسی را مفید و کارآمد برشمرد و بیان کرد: از آنجا که استاد، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عنصر آموزش تلقی می‌شود، بحث اخلاق حرفه‌ای در آموزش و استاندارد‌ها و شاخص‌های آن مطرح می‌شود. اثر پیش رو در قالب دو فصل و چندین زیر فصل، در ۱۸۰ صفحه، با تیراژ هزار نسخه در انتشارات این واحد دانشگاهی سامان یافته و به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته