دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1403 - 10:30

احداث نیروگاه تجدیدپذیر؛ شغل بی‌دردسر خانگی

احداث نیروگاه تجدیدپذیر؛ شغل بی‌دردسر خانگی
روند کاهنده منابع انرژی‌های تجدیدناپذیر فسیلی سرعت استفاده از دیگر ظرفیت‌ها مانند گرمایش خورشید و وزش باد را برای تولید انرژی افزایش داده است، هم اکنون خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی می توانند با بهره‌گیری از وام های کم بهره اقدام به ایجاد این نیروگاه‌ها کنند، اما راه برای دیگر خانوارها نیز باز است و آنها نیز می توانند با سرمایه گذاری‌های شخصی وارد این صنعت شوند.
کد خبر : 914574

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، ایران کشوری غنی از ظرفیت‌های تولید انرژی‌‎های تجدیدپذیر همچون باد و خورشید است، برای استفاده هرچه بهتر از این موهبت خدادای باید گذر از سوخت‌های فسیلی شتاب گیرد و خانوار‌ها به فکر راه‌اندازی و نصب نیروگاه‌های خورشیدی باشند. نیروگاه‌های خورشیدی به عنوان یکی از منابع همیشگی و سازگار با محیط زیست برای تولید انرژی، نقش مهمی در توسعه پایدار و کاهش اثرات زیست محیطی ایفا می‌کنند.

این نیروگاه‌ها، به ویژه در ابعاد کوچک مانند نیروگاه‌های خورشیدی ۵ کیلوواتی، می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل برای تأمین بخشی از نیاز‌های انرژی خانگی، کسب و کار‌های کوچک و حتی پروژه‌های کشاورزی باشند. در ایران و بسیاری از نقاط جهان که ظرفیت بالایی از تابش خورشید را دارند، سرمایه‌گذاری بر روی این فناوری نه تنها می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و رفع ناترازی انرژی کمک کند بلکه نقش مهمی در درآمدزایی برای خانوار، صنایع و حتی راه‌اندازی کسب و کار‌های کوچک مقیاس دارد.

ایران کشوری غنی از انرژی‌‎های تجدیدپذیر همچون باد و خورشید است، برای استفاده هرچه بهتر از این موهبت خدادای باید گذر از سوخت‌های فسیلی شتاب گیرد و خانوار‌ها به فکر راه‌اندازی و نصب نیروگاه‌های خورشیدی باشند. راه‌اندازی یک نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه برای خرید تجهیزات و نصب دارد. هزینه‌های احداث ممکن است بر اساس قیمت‌های بازار، نوع تجهیزات انتخابی و هزینه‌های نصب متفاوت باشد. با این حال، با توجه به کاهش قیمت تجهیزات خورشیدی و دسترسی به تکنولوژی‌های جدید، هزینه‌های اولیه در حال کاهش است. هزینه‌های نگهداری نیز نسبتاً پایین است، زیرا نیروگاه‌های خورشیدی نیاز به نگهداری کمتری نسبت به سایر منابع تولید انرژی دارند.

علاوه بر اثرات زیست محیطی، ایجاد این نیروگاه‌ها می‌تواند به درآمدزایی خانوار‌ها نیز کمک می‌کند، بر همین اساس این روز‌ها با حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) برای خانوار‌های تحت پوشش این دست نیروگاه‌ها نصب می‌شود، روندی که نشان می‌دهد درآمدزایی از نیروگاه‌های خورشیدی ۵ کیلوواتی از طریق فروش برق تولیدی به شبکه یا استفاده بهینه از برق تولیدی برای کاهش هزینه‌های برق مصرفی امکان‌پذیر است. محاسبه درآمد نیز بستگی به عواملی مانند میزان تابش خورشید، موقعیت جغرافیایی و نرخ خرید تضمینی برق دارد. طبق گزارش‌های به دست آمده وام نیروگاه حمایتی اغلب تمام هزینه‌های راه‌اندازی و نصب را پوشش می‌دهد که با سود ۴ درصد و بازپرداخت آن طی ۷ ساله باید توسط سرمایه‌گذار بازپرداخت شود.

طبق ابلاغیه ویز نیرو و اعلام ساتبا قیمت خرید برق حمایتی برای هر کیلووات ساعت ۳ هزار تومان در سال اول خواهد بود که طبیعی است با تعدیل قیمت در سال‌های بعد این رقم تا ۳۰ درصد هم افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه درآمد حاصل از فروش تضمینی برق علاوه بر پازپرداخت وام حمایتی خانواده تحت پوشش، به تامین معیشت آن نیز کمک می‌کند؛ مزیت دیگر وام‌های اعطایی به خانوار‌های تحت پوشش این است که مبلغ قسط برای احداث و راه‌اندازی طی دوره ۷ ساله ثابت خواهد بود و بدین ترتیب درآمد خانواده‌ها افزایش پیدا می‌کند، چرا که قرارداد ساتبا برای این نیروگاه‌ها مدت ۲۰ سال به طول می‌انجامد.

این گزارش اضافه می‌کند هزینه احداث نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی حدودا ۱۲۵ تا ۱۴۰ میلیون تومان با در نظر گرفتن تمام جواب خواهد بود. در این مطلب به هزینه احداث نیروگاه و تجهیزات مورد نیاز اعم از پنل خورشیدی، اینورتر، تجهیزات حفاظتی و ارت و با احتساب هزینه‌های نصب و راه اندازی اشاره شده است.
بر اساس این گزارش هم اکنون وام نیروگاه‌های حمایتی اغلب هزینه احداث نیروگاه ۵ کیلوواتی را پوشش می‌دهد و به منازل و اداره‌ها در شهر و روستا برای احداث در پشت بام تعلق می‌گیرد.

مساحت مورد نیاز برای احداث نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی حدود ۵۰ الی ۶۰ متر مربع است. همچنین به ازای هر کیلووات ۱۰ تا ۱۳ مترمربع نظر گرفته می‌شود. البته در فضای زیر ۵۰ مترمربع نیز نصب پنل‌ها امکانپذیر است ولی باید توسط شرکت طراح به صورت دقیق محاسبه و طراحی شود. مساحت دقیق فضای مورد نیاز با توجه به پارامتر‌های مختلفی نظیر راندمان پنل، محل جغرافیایی نصب، فاصله ردیف‌ها از یکدیگر، شیب زمین، نوع سازه (متحرک یا ثابت)، دو ردیفه یا تک ردیفه بودن، سایه اندازی اطراف، تقارن زمین، جهت زمین رو به جنوب ... مشخص می‌شود.

بنا بر گزارش‌های به دست آمده دو نوع نیروگاه خورشیدی (نیروگاه متصل به شبکه (آنگرید) و نیروگاه آفگرید) وجود دارد. نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه (On Grid) به شبکه برق سراسری وصل می‌شوند و برق مستقیما به شبکه تزریق می‌شود، اما نیروگاه آفگرید جهت استفاده ساختمان بوده و برای تامین برق در شب به باتری نیاز دارد. اداره برق (یا سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری ایران-ساتبا) فقط برق تولیدی نیروگاه‌های آنگرید (متصل به شبکه) را خریداری می‌کند.

این گزارش در خصوص هزینه‌های احداث نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی متصل به شبکه (آنگرید) برای فروش برق و درآمدزایی توضیحاتی را ارائه داد. در نتیجه برای استفاده بهینه از انرژی برق با احداث نیروگاه خورشیدی خانوار‌ها علاوه بر حفاظت از محیبط زیست به درآمد پایدار و تضمینی خواهند رسید. چراکه طبق اطلاعات به دست آمده قیمت خرید برق تجدیدپذیر (خورشیدی، بادی، زمین گرمایی، زیست توده و ...) ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان برای هر کیلووات خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته