دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1403 - 17:11

شانس زنده ماندن بعد از سکته مغزی پولدارها بیشتر از سایرین است

شانس زنده ماندن بعد از سکته مغزی پولدارها بیشتر از سایرین است
نتایج یک تحقیق ثابت کرده است که بدون هیچ تردیدی، افرادی که درآمد بالایی دارند ۳۲ درصد کمتر در معرض خطر مرگ و میر پس از سکته مغزی قرار دارند.
کد خبر : 914059

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس نتایج مطالعه‌ای که به تازگی در کنفرانس سازمان سکته اروپا ارائه شده است، داشتن درآمد بالا می‌تواند احتمال مرگ پس از سکته مغزی را تا یک سوم کاهش دهد.

پژوهشگران در این تحقیق داده‌های ۶۹۰۱ بیمار سکته مغزی در سوئد را در بازه زمانی نوامبر ۲۰۱۴ تا دسامبر ۲۰۱۹ بررسی کرده و تأثیر چهار عامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت شامل محل سکونت، کشور محل تولد، تحصیلات و درآمد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج هیچ جای تردیدی باقی نمی‌گذارد: افرادی که درآمد بالایی دارند ۳۲ درصد کمتر در معرض خطر مرگ و میر پس از سکته مغزی قرار دارند. علاوه بر این، افراد دارای تحصیلات عالی ۲۶ درصد کمتر در معرض خطر مرگ پس از چنین حمله مغزی‌ای قرار دارند.

کاترینا سانرهاگن، رئیس گروه تحقیقاتی پزشکی توانبخشی در دانشگاه گوتنبرگ و نویسنده اصلی این مطالعه، در این باره می‌گوید: «یافته‌های ما بر یک واقعیت آشکار تأکید می‌کند که وضعیت اجتماعی-اقتصادی یک فرد می‌تواند در زمینه سکته مغزی یک موضوع مرگ و زندگی باشد.»

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که خون به بخشی از مغز نرسد و بافت مغز از اکسیژن محروم شود. بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در نشریه علمی پزشکی «لنست»، بروز این سکته‌ها در ۳۰ سال گذشته دو برابر شده و انتظار می‌رود این میزان به رشد خود ادامه دهد.

محققان هشدار داده‌اند که افزایش شیوع سکته مغزی به طور نابرابر بر کشورها تأثیر می‌گذارد و انتظار می‌رود کشورهای در حال توسعه بیشترین آسیب را ببینند.

اما چرا وقتی صحبت از سکته مغزی می‌شود، پول و درآمد اینقدر تعیین‌کننده است؟

خانم دکتر سانرهاگن در توضیح این امر می‌گوید: «ما می‌دانیم که افراد ثروتمند بیشتر به پزشکان خانواده خود مراجعه می‌کنند. همچنین شاید افرادی که درآمد کمتری دارند، نتوانند [برای وقت پزشکی] مرخصی بگیرند و حقوق خود را از دست بدهند.»

وی اضافه کرد: «علاوه بر این موارد، درآمد بالاتر و تحصیلات بیشتر معمولاً به معنای عادات غذایی بهتر، فعالیت بدنی بیشتر و اعتیاد و سیگار کشیدن کمتر است. همه اینها، همراه با سن، عوامل خطر اصلی برای ابتلا به سکته مغزی هستند. زمانی که فردی دچار سکته مغزی می‌شود، خطر سکته مغزی دوم افزایش می‌یابد.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته