دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1403 - 00:06
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

اجرای ۳ طرح فناورانه در سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی

اجرای ۳ طرح فناورانه در سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی
رئیس سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد گرگان گفت: اکنون با توجه به استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور در سرا، ۳ طرح فناورانه در حال انجام است.
کد خبر : 914043

محسن تجری، رئیس سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با تبیین عملکرد واقعی درآمد و فروش و درآمدزایی گلخانه فرهیختگان این دانشگاه اظهار کرد: عملکرد واقعی درآمد در ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تا پایان فروردین ۱۴۰۳ نشان می‌دهد حدود ۸۵ درصد در مقایسه با سال مالی ۱۴۰۲-۱۴۰۱محقق شده است.

وی ادامه داد: با توجه به روند فروش در مدت باقیمانده تا پایان سال مالی، پیش بینی می‌شود عدد ۸۵ درصد به ۱۲۰ درصد فروش واقعی سال گذشته برسد؛ هرچند رقم فروش واقعی نسبت به برآورد کمتر است؛ اما روند فروش در سالیان متوالی نشان از صعودی بودن آن می‌دهد و امید می‌رود با گسترش دامنه فروش و با توجه به بازاریابی صورت گرفته در سال ۱۴۰۲در کشور ترکیه این مهم افزایش یابد. 

رئیس سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی بیان کرد: درخصوص هزینه‌ها با در نظر گرفتن اصل صرفه‌جویی کاهش هزینه‌ها، اما در بعضی موارد مانند افزایش دامنه کار و در راستای آن افزایش نیروی کار و از سویی دیگر افزایش تورم باعث می‌شود در این حوزه مبلغ هزینه‌ها افزایش یابد.

تجری با ارزیابی افزایش میزان سوددهی گلخانه فرهیختگان واحد دانشگاهی گرگان در مقایسه با سنوات گذشته گفت: با توجه به تاکید مقام عظمای ولایت برامر تولید و اقتصاد مقاومتی، سعی و تلاش مجموعه معطوف به امر تولید بوده است که در سال مالی ۱۴۰۳-۱۴۰۲با بهره گیری از روش‌های جدید، تولید گیاهان زینتی افزایش چشمگیری داشته باشد به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱حدود ۷۱۱ هزار عدد گل به ارزش تقریبی ۸۰۰ میلیون تومان می‌شود؛ اما سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با توجه به بهره گیری از روش‌های جدید تولید گیاهان زینتی با کمترین هزینه تولید، بیشترین سودآوری انجام شده است، این روش‌های تولید هم در مدت زمان کوتاهی و هم ارزش افزوده بالایی دارد؛ چراکه سال جاری تاکنون حدود ۱۵۰۰۰ عدد گل تولید شده و بهای تمام شده آن بسیار ناچیز است. در مقابل ارزش منصفانه آن ۴۰۰ میلیون تومان برآورد شده که بیشتر تولیدات به مرحله فروش و بازار رسیده است. 

وی اضافه کرد: سال گذشته محاسبات بهای تمام شده نشان داد ارزش دفتری موجودی بالغ بر ۱۵میلیارد تومان است با توجه به استعلام و در نظرگرفتن بازار ارزش منصفانه آن ۱۸میلیارد تومان برآورد شده است که انتظار می‌رود با افزایش تولید این رقم افزایش چشمگیری نشان دهد.

توسعه شرکت‌های فناورانه در گلخانه سرای نوآوری گیاهان زینتی با اجرای 3 طرح

تجری با تأکید بر ایجاد و توسعه شرکت‌های فناورانه در گلخانه سرای نوآوری گیاهان زینتی اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از وظایف سرای نوآوری مشارکت فعال در ایجاد و توسعه شرکت‌های جدید فناورانه و کمک به شکل گیری اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان است، اکنون با توجه به استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور سه طرح فناورانه درحال انجام است.

رئیس سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی در تشریح این سه طرح گفت: نخست، تولید قارچ‌کش گیاهی است. این طرح از سال ۱۴۰۱ در یکی از واحد‌های گلخانه سرای نوآوری گیاهان زینتی آغاز شده است که ابتدا فرآیند روی دو بذر آغاز شد و بعد از حصول نتیجه مثبت اولیه در سال ۱۴۰۲، ۲۲ بذر از گیاهان زینتی و سبزی صیفی مهم انتخاب و اثر ترکیبات مورد نظر سپس در محیط آزمایشگاهی، تاثیر ترکیبات تهیه شده روی ۶ سویه قارچ مورد بررسی قرارگرفت که نتایج بسیار قابل توجهی حاصل شد.

اجرای 3 طرح فناورانه در سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی

به گفته تجری، اکنون آخرین مرحله تست‌های مربوط به قارچ‌های بیماری‌زا در گلخانه درحال انجام است تا بهترین ترکیب حاصل شود و نمونه نهایی آماده شود. سال ۱۴۰۲ نیز پس از حصول نتایج اولیه در سامانه بنیاد مالکیت معنوی (اداره ثبت اختراعات) اظهارنامه‌ای ارسال شده که درحال داوری است. 

وی در تشریح طرح دوم بیان کرد: دومین طرح کود گیاهی است. این طرح فناورانه از سال ۱۴۰۲ آغاز شده و اکنون ادامه دارد و به دلیل واکنش مختلف گیاهان زینتی، ترکیبات مختلف مدنظر برگیاهان متعدد مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا نتیجه نهایی حاصل شود. در مرحله نخست نتایج خوبی حاصل شده که البته درحال آزمایشات تکمیلی است ودر صورت حصول نتایج مثبت قابل توجه، محصول نهایی آماده بازار خواهد شد.

رئیس سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی سومین طرح فناورانه را محلول مغذی گیاهی برای گیاهان زینتی گلدار برشمرد و تشریح کرد: یکی از مشکلاتی که سال‌های اخیر درعرصه تولید گیاهان زینتی به وجود آمده است، استفاده بی‌رویه از کود‌های شیمیایی برای تولید آن است که مشکلات زیادی ازجمله خروج ارز از کشور، آلوده کردن محیط زیست و تجمع نمک درریشه گیاهان را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین استفاده از ترکیبات جایگزین ضروری است.

به گفته تجری، عصاره‌های گیاهی یکی از مواردی هستند که با توجه به ظرفیت‌ها و ترکیبات موجود در آنها قابلیت بررسی به عنوان ترکیبات مغذی را دارند و هدف از انجام این پژوهش فناورانه استفاده از عصاره فرموله شده برخی گیاهان برای بهبود صفات کمی و کیفی گیاهان زینتی است. 

دستاورد‌های گلخانه فرهیختگان در عرصه‌های پژوهشی

وی با برشمردن دستاورد‌های گلخانه فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در عرصه‌های پژوهشی عنوان کرد: مقاله‌ای با عنوان مروری بر تکثیر و نحوه تولید گیاه زینتی آدنیوم یکی از گیاهان زینتی تولید شده در شهرک گلخانه سرای نوآوری، از سوی متخصصین اگروتکنولوژی گروه فیزیولوژی گیاهان زراعی سرای نوآوری درچهارمین کنفرانس ملی در سال ۱۴۰۲ پذیرفته شد. 

تجری رشد ۱۰۰ درصدی برگزاری کارگاه‌هایی جهت شناسایی ایده‌های مناسب را نمونه‌ای بارز از بالندگی سرای نوآوری دانست و توضیح داد: در راستای نهادینه سازی فرهنگ کارآفرینی و کسب کار‌های دانش پایه، رشد ۱۰۰درصدی در زمینه برگزاری کارگاه‌هایی جهت شناسایی ایده‌های مناسب برای آغاز کسب و کار و آموزش مهارت‌های راه اندازی کسب و کار درزمینه گیاهان زینتی و برگزاری تور‌های علمی و آموزشی از دیگر اقدامات مجموعه سرا بود که در این زمینه نیز رشد ۱۰۰درصدی محقق شد.

به گزارش آنا، شهرک گلخانه‌ فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان سال ۱۳۹۵ به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای کاکتوس شمال ایران به وسعت ۵ هکتار با ۳۷ گلخانه سرپوشیده به وسعت ۳۰ هزار متر مربع کار خود را آغاز و سال ۱۳۹۸ مجوز سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی را از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی کسب کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته