دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

مسمومیت ۲۳۳ نفر با قارچ/ همه قارچ‌های موجود در طبیعت سمی‌اند

مسمومیت ۲۳۳ نفر با قارچ  همه قارچ‌های موجود در طبیعت سمی‌اند
معاون آموزش و پژوهش و اعتباربخشی سازمان اورژانس گفت: قارچ‌هایی مانند مکس یا آمانیتا دارای ظاهری زیبا و تمیز و شبیه به قارچ‌های سالم‌ و خوراکی‌اند؛ اما به‌شدت سمی هستند.
کد خبر : 913911

باب یکتا‌پرست سخنگوی اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری آنا، درباره مسمومیت‌های هموطنان در سه‌ماهه ابتدایی سال با قارچ‌های سمی گفت: از ابتدای سال تاکنون 233  نفر با خوردن قارچ دچار مسمومیت شده‌اند که از این تعداد 14 بیمار در بیمارستان بستری هستند و 217 نفر درمان و ترخیص شده‌اند.

وی با بیان اینکه مسمومیت با قارچ‌های سمی رشد 5 برابری داشته است، تصریح کرد: متأسفانه در این مدت 2 نفر از هم‌وطنان در استان تهران از خوردن قارچ‌های سمی فوت کردند.

سخنگوی اورژانس با اشاره به اینکه بیشترین آمار مسمومیت متعلق به استان لرستان با 60 نفر بوده است، گفت: استان کردستان با 51 و کرمانشاه با 41 نفر در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

قارچ سالم در طبیعت وجود ندارد

حسن نوری ساری معاون آموزشی پژوهشی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور هم درباره مهم‌ترین عوارض و نشانه‌های مسمومیت با قارچ‌های سمی، گفت: توهم‌‎زایی و تغییر شخصیت ازجمله عوارض مصرف برخی قارچ‌های سمی و خطرناک است مثل مادری که با خوردن قارچ و تغییر شخصیت تصمیم به قتل فرزند خود گرفته بود که خوشبختانه قبل از این اتفاق مادر به بیمارستان منتقل شد.

وی ادامه داد: نوعی دیگر از قارچ‌های سمی خطرناک، موجب آسیب کبدی می‌شوند، حدود 5 تا 8 ساعت پس از مصرف این قارچ‌ها نشانه‌های بیماری فرد با درد شکم، اسهال، استفراغ، تهوع و تعریق شروع می‌شود و پس از یک روز ظاهراً فرد به‌طور کامل بهبودیافته ولی بعد از یک‌ هفته بیمار با آسیب شدید کبدی به بیمارستان مراجعه می‌کند که این آسیب‌ها اغلب برگشت‌پذیر نیست و بیمار نیاز به پیوند کلیه پیدا می‌کند.

نوری ساری خاطرنشان کرد: اگر علائم گوارشی در ساعات اولیه پس از مصرف قارچ ایجاد شود با درمان‌های ساده قابل‌درمان است ولی اگر این بروز این علائم طول کشیده باشد نیاز به پیگیری بیمار و درمان کامل دارد.

وی بابیان اینکه قارچ سالم در طبیعت وجود ندارد، گفت: قارچ‌هایی که لک‌دار، ژله‌ای و یا کثیف هستند قطعاً سمی‌اند ولی نمی‌توان از ظاهر قارچ‌ها تشخیص داد که قارچی سمی است یا نه پس نباید از هیچ قارچی در طبیعت مصرف کرد و مردم باید فقط از قارچ‌های دارای نشان استاندارد مصرف کنند.

معاون آموزشی پژوهشی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور گفت: قارچ‌هایی مثل مکس یا آمانیتا دارای ظاهری زیبا و تمیز و شبیه به قارچ‌های سالم‌اند ولی به‌شدت سمی هستند.

نوری ساری افزود: با پختن، کباب کردن، و آب‌پز کردن قارچ‌ها سموم از آن‌ها دفع نمی‌شود و بخش مهمی از سموم باقی‌ می‌ماند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته