دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1403 - 12:08
نکات عکاسی ۲؛

۱۰ نکته کاربردی در «عکاسی منظره»

۱۰ نکته کاربردی در «عکاسی منظره»
عکاسی منظره عموماً شامل ثبت تصاویر از مناظر طبیعی مانند کوه‌ها، رودخانه‌ها، بیابان‌ها، جنگل‌ها و... می‌شود.
کد خبر : 913651

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اگر به‌تازگی، عکاسی منظره (Landscape Photography) را آغاز کرده‌اید و به‌دنبال راه‌هایی برای بهبود عکس‌های خود هستید، 10 نکته ذیل می‌تواند کیفیت عکس‌های شما را بهبود دهد. نکاتی که ممکن است تاکنون به آن فکر نکرده یا در مورد آن نشنیده باشید.

عکاسی منظره عموماً شامل ثبت تصاویر از مناظر طبیعی مانند کوه‌ها، رودخانه‌ها، بیابان‌ها، جنگل‌ها و... می‌شود. هدف از این نوع عکاسی این است که زیبایی محیط زیست و جزئیات و عناصر مناظر به نمایش گذاشته شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیشتر بخوانید

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- از سه‌پایه یا تک‌پایه استفاده کنید

   سه‌پایه ابزاری است که به اعتقاد ما، عکاس منظره نباید بدون آن از خانه بیرون برود. آن‌ها نه‌تنها به کاهش لرزش و پیاده‌سازی تکنیک‌های عکاسی حاصل از سرعت شاتر پایین کمک می‌کنند، بلکه شتاب‌زدگی در عکاسی را کاهش داده و به شما این فرصت را می‌دهند که علاوه بر تأمل بیشتر در روابط بین سوژه‌ها و عناصر، ترکیب‌بندی (Composition) دقیق‌تر و بهتری نیز برای عکس‌تان انتخاب کنید. استفاده از سه‌پایه یا تک‌پایه، احتمال ماندن طولانی‌تر عکاس در یک مکان (Location) را بیشتر می‌کند، زیرا وزن دوربین و لنز، شما را خسته نمی‌کند و این باعث می‌شود که بنشینید و با حوصله بیشتری، تغییر نور، حرکت ابرها یا فرورفتن خورشید در خط افق را تماشا کنید تا اینکه لحظه مورد نظرتان فرا برسد و اقدام به ثبت بهترین عکس در آن موقعیت کنید.

۱۰ نکته کاربردی در «عکاسی منظره»

انسل آدامز؛ عکاس نامدار طبیعت در حال عکاسی

 

2- خطوط و فرم‌ها دوست شما هستند

   چشمان خود را به درک بهتر فرم‌ها، خطوط یا الگوهایی که می‌توانند جهت، علاقه و عمق را به عکس‌های شما اضافه کنند عادت دهید. این‌ها می‌توانند مسیرها، حصارها، الگوهای یک دریاچه یخ زده، ردیف‌های بلند درختان و ... باشند. برای درک بهتر خطوط، فرم‌ها و سایر الگوهای بصری و تأثیر آن‌ها در ترکیب‌بندی می‌توانید به منابع مرتبط با این حوزه، همچون کتاب درخشان هارالد مانته با عنوان «ترکیب‌بندی در عکاسی» مراجعه کنید.

۱۰ نکته کاربردی در «عکاسی منظره»

3- از فضای منفی نهراسید

   فضای منفی (negative space) یا همان فضای خالی از هر نوع عنصر یا سوژه، اگر به‌درستی به‌کار گرفته شود می‌تواند عکس شما را جالب‌تر و تمرکز روی عنصر یا عناصر اصلی آن‌را بیشتر کند. بسیار دیده شده عکس‌هایی که با فضای منفی مناسب، تکمیل شده‌اند توانسته‌اند توجه بیشتری نسبت به عکس‌هایی که پیکسل به پیکسل آن‌ها با سوژه پُر شده، به خود جلب کنند.

۱۰ نکته کاربردی در «عکاسی منظره»

4- قاب‌بندی مناسب سوژه خود را بیابید

   قاب‌بندی، هنگامی که به‌درستی استفاده شود، می‌تواند به تمرکز بیشتر چشم بر روی سوژه اصلی کمک کند. نکته مورد توجه این است که قاب‌بندی لازم نیست همیشه نمایش‌دهنده یک فرم یا حرکت کامل باشد. به‌عنوان مثال، یک شاخه آویزان می تواند به اندازه حضورش در کادر، به هدایت چشم کمک کند. همچنین می‌توانید با استفاده از تکنیک قاب در قاب، به دنبال قوس‌هایی باشید که توسط مسیرهای درختان، برگ‌ها یا پرچین‌ها ایجاد شده‌اند. این قاب‌ها الزاماً نیاز به وضوح زیاد ندارند و نقش‌شان، مکمل است و در سایه.

۱۰ نکته کاربردی در «عکاسی منظره»

5- اهمیت خط افق

   علاوه بر تراز بودن دوربین، موقعیت قرارگیری خط افق در کادر، حائز اهمیت است. سعی کنید تا جایی که برایتان مقدور است از قرار دادن خط افق در وسط اجتناب کنید، زیرا این کار، تصویر را به دو نیمه با تمرکز کمتر تقسیم کرده و در اغلب موارد، حس مطلوبی به مخاطب نمی‌دهد. وقتی آسمانی پُر از رنگ دارید، خط افق را به‌سمت پایین کشیده و سهم آسمان را بیشتر کنید، اما اگر زمین، اتمسفر جذاب‌تری دارد، خق افق را به‌سمت بالا تغییر داده تا زمین، بیش از آسمان، خودنمایی کند. و صد البته که این قانون را می‌توان زیر پا گذاشت و فضای بیشتری را به زمین یا آسمانی که عناصر بصری قابل توجهی ندارند اختصاص داد. زمانی که ایده عکاس بر سایر قوانین ترکیب‌بندی اولویت دارد.

۱۰ نکته کاربردی در «عکاسی منظره»

6- ابعاد واقعی عناصر را به مخاطب گوشزد کنید

   با افزودن چیزی به نما (همچون یک انسان) که بیننده بتواند برای تخمین‌زدن ابعاد واقعی، از آن استفاده کند، می‌توانید عظمت و گستردگی فضایی که از آن عکاسی کرده‌اید را به بیننده گوشزد کنید.

۱۰ نکته کاربردی در «عکاسی منظره»

7- شرایط آب و هوایی متفاوت را دریابید

   چه تشکیل ابر، چه طوفانی که از راه می‌رسد یا یک غروب خیره‌کننده، همه این‌ها ابزاری عالی برای افزودن جذابیت بیشتر به عکس‌های منظره شما هستند. از باران نترسید زیرا ابرهای بد خُلق می‌توانند پیچ‌وتاب جالبی به مناظر شما بدهند و روزهای بادخیز به شما کمک می‌کنند تا حس حرکت را به عکس‌های معمولاً ساکن خود اضافه کنید. گاهی اوقات باید صبور بوده و منتظر نور باشید، اما در نهایت ارزشش را دارد.

8- به‌دنبال سوژه‌های تنها باشید

   یک سوژه منفرد در یک عکس افقی منظره، به‌خوبی کار خواهد کرد. یک درخت تنها، یک تراکتور یا انبار علوفه در میان یک دشت صاف و بی عارضه، نمونه‌های ساده‌ای از این مورد هستند. با این تکنیک می‌توانید عکس‌های منظره ساده، اما در نهایت قدرت و دلربایی تولید کنید. عکس‌هایی که شباهت‌هایی به سبک مینیمال دارند و می‌توانند بسیار پُر طرفدار شوند.

۱۰ نکته کاربردی در «عکاسی منظره»

9- ایجاد عمق و بُعد

شما نمی‌خواهید یک فضای خالی، خسته‌کننده و بزرگ از نیستی در پیش‌زمینه عکس خود داشته باشید، زیرا این فقط به نمونه‌ای خسته‌کننده از عکاسی منظره منجر خواهد شد. برای بهبود عکس‌هایتان، پیش‌زمینه‌ای مرتبط با سوژه در نظر بگیرید. با این کار عمق ایجاد می‌کنید، چشم را هدایت می‌کنید و به تصویر دوبُعدی خود حسی سه‌بُعدی می‌دهید. اگر متوجه شدید که قسمت وسط عکس شما هنوز خالی است، سعی کنید با افزودن فضای پیش‌زمینه، از وسعت بی‌حاصل وسط عکس بکاهید.

۱۰ نکته کاربردی در «عکاسی منظره»

10- فیلترها دوستان شما هستند

اگر قرار است فقط دو فیلتر را با خود حمل کنید، قطعاًND  و PL بهترین گزینه‌ها هستند. فیلترND  به شما کمک می‌کند نوردهی متعادل‌تری در شرایط نوری روز داشته باشید. با استفاده از این فیلتر می‌توانید نوردهی‌های طولانی‌مدت را نیز تجربه کرده و مناظر بدیعی را ثبت کنید.

فیلتر PL به زنده‌تر ‌شدن رنگ‌ها کمک کرده، آسمان آبی را با غلظت بیشتری به تصویر کشیده و شاخ و برگ درختان را نیز نمایان‌تر می‌کند. این فیلتر همچنین می تواند به کاهش یا حذف کامل انعکاس از سطح آب و براق دیده‌شدن پوست انسان کمک کند.

۱۰ نکته کاربردی در «عکاسی منظره»

منبع: مجلهePhotozine

مترجم و عکاس آثار: هادی دهقان‌پور

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته