دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

مناطق آزاد چقدر در تحقق رشد اقتصادی موفق بوده‌اند؟

مناطق آزاد چقدر در تحقق رشد اقتصادی موفق بوده‌اند؟
عضو فدراسیون حمل‌ونقل کشور گفت: موضوع، تعداد و وسعت مناطق آزاد کشور نیست؛ بلکه باید از لحاظ ساختار قوانین و توسعه، زیرساخت‌ها در مناطق آزاد با شرایطی مهیا شود که موجب جذب سرمایه شده و افزایش اشتغال و تولید را در پی داشته باشد.
کد خبر : 913517

مسعود دانشمند درباره توسعه مناطق آزاد تجاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: برای توسعه مناطق آزاد ابتدا باید بررسی کنیم که آیا مناطق آزادی که سابق بر این وجود داشته در تحقق هدف رشد اقتصادی موفق بوده اند یا خیر.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: مناطق آزاد به میزانی که پیش بینی شده بود نتوانستند در اتصال مؤثر باشند؛ چراکه آنها دقیقا مطابق دستورالعملی که تعیین شده بود فعالیت نکردند. در ابتدای طرح ایجاد این مناطق، توسعه فعالیت تجاری و صنعتی به واسطه آنها پیش بینی شد، اما در طول سالیانی که گذشت توسعه بخش صنعتی در این مناطق مغفول ماند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی تاکید کرد: میزان رشد صنعتی در این مناطق بسیار محدود بوده و متاسفانه در جذب سرمایه خارجی برای توسعه تولید در مناطق آزاد عملکرد خوبی حاصل نشده است. کشور ما سه منطقه آزاد بسیار مهم دارد که شامل چابهار و قشم و کیش می‌شود. چابهار در موقعیت بسیار استراتژیک و در دهانه اقیانوسی قرار گرفته است و قشم بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یعنی دو برابر سنگاپور وسعت دارد.

موانع توسعه مناطق آزاد

عضو فدراسیون حمل‌ونقل کشور ادامه داد: اشکالاتی از نظر قوانین و زیرساختی وجود دارد که مانع توسعه در مناطق آزاد شده است. برای مثال می‌توانیم به مناطق آزاد کشور چین مانند شانگهای و شانشی مراجعه کرده و سطح توسعه صنعت و اثر گذاری اقتصادی در آنها را مشاهده کنیم. به عنوان مثال کشور هنگ کنگ در کل یک منطقه آزاد محسوب می‌شود و امروز آمار‌های اقتصادی عجیب این کشور را ببینید.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: بنابراین مسئله تعداد و وسعت مناطق آزاد کشور نیست؛ بلکه باید از لحاظ ساختار قوانین و توسعه زیرساخت‌ها در مناطقی آزاد با شرایطی مهیا شود که موجب جذب سرمایه شده و افزایش اشتغال و تولید را در پی داشته باشد.

باید‌ها و نباید‌های توسعه مناطق آزاد

چرا قشم به سرزمین اصلی متصل نشد

دانشمند درباره توسعه قشم گفت: در نزدیک‌ترین قسمت بندر لافت قشم حدود هزار و ۸۰۰ متر تا سرزمین اصلی فاصله است. پلی که وظیفه اتصال این قسمت از جزیره را به سرزمین اصلی داشت به دلیل اختلاف نظر‌های مقامات امنیتی و سیاسی و اقتصادی و همچنین برخی مسائل زیست محیطی احداث نشد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی ادامه داد: مسئله دیگر اینجاست که جزیره قشم نزدیک به ۲۸۰ کیلومتر طول دارد؛ یعنی از قسمت‌های میانی جزیره تا بندر پل حدود ۱۲۰ کیلومتر راه است و پس از آن فاصله‌ای به همین میزان تا بندر عباس وجود دارد. به همین جهت طبیعی است که توسعه پل چندان جذابیت اقتصادی ندارد. به هر جهت تصمیم‌گیری در مورد این پل به عهده مقامات اقتصادی، سیاسی و نظامی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته