دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی دستاورد‌های شهید جمهور/۱

تحولات صنعت خودرو در دولت سیزدهم

تحولات صنعت خودرو در دولت سیزدهم
دولت سیزدهم در مدت فعالیت خود در راستای تحقق اهداف، موفق شده در حوزه صنعت خودرو علاوه بر صفر کردن خودرو‌های ناقص پارکینگ‌ها و برداشتن گام موثر "تولید عبور مستقیم خودرو" در کشور، تجربه سال ۱۳۹۳ را تکرار کرده و بیشترین رشد تولید خودرو طی ۱۲ سال اخیر را ثبت و در رتبه ۱۴ جهان قرار گیرد.
کد خبر : 912864

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم وفناوری آنا، در بررسی جایگاه اقتصادی کشور‌های جهان، صنعت خودروسازی به دلیل ارزش و جایگاه ویژه آن در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش، یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی محسوب می‌شود.این صنعت به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیر‌های بالادستی و پایین دستی خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و جایگاه مهمی در توسعه صنعتی و رونق تولید دارد، به طوری که نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی و حتی فرهنگی ایفا می‌کند.

صنعت خودروسازی در ایران نیز با داشتن سهم ۱۸ درصدی از ارزش افزوده کل بخش صنعت و سهم حدود ۵/۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP)، از جایگاه مهمی در اقتصاد ملی برخوردار است.

خودروسازی ایران با قدمتی چنددهه‌ای، شاهد فرازونشیب‌های فراوانی بوده است در برخی از برهه‌های زمانی با اتخاذ سیاستگذاری‌های مناسب مسیر رو به رشد بهتری را تجربه کرده است.

بیشترین رشد تولید خودرو در ۱۲ سال اخیر در دولت رئیسی ثبت شد

دولت سیزدهم در مدت فعالیت خود در راستای تحقق اهداف، موفق شده در حوزه صنعت خودرو علاوه بر صفر کردن خودرو‌های ناقص پارکینگ‌ها و برداشتن گام موثر "تولید عبور مستقیم خودرو" در کشور، تجربه سال ۱۳۹۳ را تکرار کرده و بیشترین رشد تولید خودرو طی ۱۲ سال اخیر را ثبت و در رتبه ۱۴ جهان قرار گیرد.

رشد تولید و اشتغال در دولت سیزدهم

برنامه‌ها و عملکرد دولت سیزدهم طی دو سال فعالیت خود در قالب هفت سرفصل تعریف شده که یکی از آنها بررسی رشد تولید و اشتغال در عمر دولت و بیانگر جهت‌گیری دولت در راستای تحقق اهداف و وعده‌های خود است.

اجرای طرح تولید خودرو‌های عبور مستقیم در دولت سیزدهم

یکی از اولویت‌های کاری در دولت سیزدهم رشد تولید و اشتغال با محوریت وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت در کشور بوده است که بر اساس آن مهمترین اقدام و دستاورد دولت در این خصوص در صنعت خودرو را می‌توان جمع کردن خودرو‌های ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان و اجرای طرح تولید خودرو‌های عبور مستقیم دانست.

خودرو‌ها از خط تولید وارد مرحله فروش و تجاری‌سازی شدند

خودروسازان با افزایش تولید، در جهت تکمیل خودرو‌های ناقص کف پارکینگ‌ها گام برداشته و تولید کامل و به صورت عبور مستقیم را باب کردند؛ به گونه‌ای که از ابتدای خرداد ماه سال ۱۴۰۱، دیگر خودروی ناقصی در سایت‌های خودروسازان تولید نشد و همه خودرو‌ها از خط تولید وارد مرحله فروش و تجاری‌سازی شده‌اند.

تکمیل ۱۰۵ هزار خودروی ناقص در سال ۱۴۰۱

در ابتدای سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۵ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود داشت که در نیمه اول سال ۱۴۰۱ تکمیل و تحویل مشتریان شد.

بر اساس آمار، یک میلیون و ۲۴۲ هزار دستگاه انواع خودرو در سال ۱۴۰۱ تولید و ۱۰۵ هزار خودروی ناقص تکمیل شده است.

تحولات مثبت صنعت خودرو

رشد ۳۹ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل

میزان رشد تولید و تکمیل خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۳۹ درصد برآورد شده است.

ثبت رکورد‌های جدید تولید خودرو در دولت رئیسی

بیشترین رشد تولید خودرو در ۱۲ سال اخیر مربوط به سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۴۰۱ است؛ با این تفاوت که بخشی از تولید‌های دو خودروساز بزرگ کشور در سال ۱۳۹۳ مربوط به مونتاژ محصولات CKD (واردات قطعات منفصله و تولید خودرو در داخل) بوده است.

رتبه چهاردهمین تولیدکننده صنعت خودرو در جهان در شرایط تحریمی

باوجود تحریم‌های ظالمانه، ایران رتبه ۱۴ تولید خودرو در دنیا را در سال ۲۰۲۲ میلادی کسب کرده و در بین ۲۰ کشور برتر تولیدکننده خودرو در جهان، بیشترین رشد تولید را نسبت به سال ۲۰۲۱ داشته است.

طبق آمار، با شروع تحریم‌ها از سال ۱۳۹۷، بیشترین آمار تولید ماهیانه در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با تولید بالغ بر ۱۳۳ هزار دستگاه بوده است.

در سال ۱۴۰۱، بیش از یک میلیون و ۷۶ هزار دستگاه خودروی سواری تولید و حدود ۱۰۵ هزار خودروی ناقص تکمیل شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، ۳۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بهروز محبی‌نجم‌آبادی، عضو کمیسیون بودجه مجلس یازدهم که عضو ناظر بر شورای رقابت نیز هست می‌گوید اراده دولت سیزدهم برای تغییر و تحولات در صنعت خودرو را مثبت بوده است.

روابط اقتصادی با کشور‌های بزرگ صنعت خودرو بهتر خواهد شد

تحولات مثبت صنعت خودرو

به گفته او قطعا با دیدگاه‌های سیاسی منطقه‌ای و جهانی دولت و مجلس و حضور ایران در پیمان‌های منطقه‌ای از جمله پیمان شانگهای و بریکس وهمچنین روابط سیاسی و اقتصادی ایران با کشور‌های بزرگ وضعیت صنعت خودرو از آنچه که است بهتر خواهد شد.

محبی نجم‌آبادی با اشاره به نقش موثر دولت سیزدهم در ساماندهی بازار خودرو عنوان کرد با موافقت دولت با اصلاح قیمت خودرو و افزایش میانگین ۴۵ درصدی بهای خودرو از سوی شورای رقابت شاهد نزدیک شدن بهای خودرو به قیمت واقعی و اتفاقات خوبی در عرصه قیمت‌گذاری خودرو هستیم.

وی ادامه داد: همچنین طرح فروش یکپارچه خودرو و توزیع خودرو از این طریق مصرف‌کنندگان واقعی را به خرید خودرو با قیمت‌های دقیق و در بازه زمانی مشخص امیدوار کرده است.

این نماینده مجلس معتقد است با توجه به شکاف میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو چاره‌ای جز افزایش تولید و عرضه خودرو از محل تولیدات داخل نبود که خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی دولت زمینه رشد تولید و دستیابی مصرف‌کنندگان واقعی به خودرو فراهم شده است.

محبی‌نجم آبادی افزود: از طرفی با تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو در مجلس و اجرای آن توسط دولت اتفاقات خوبی در حوزه ساماندهی بازار رقم خورده و موجب کاهش محسوس قیمت خودرو در بازار و ایجاد فضای امید در کشور شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: شهید جمهور
ارسال نظر
هلدینگ شایسته