دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از آیین اختتامیه جشنواره هنر‌های نمایشی رضوی؛

قائمیان: تلاشمان ترویج فرهنگ رضوی است/ درخواست‌های دبیر تئاتر خیابانی از مسئولان جشنواره رضوی؛ واژه تئاتر خیابانی زیبنده تئاتر ایران نیست!

قائمیان: تلاشمان ترویج فرهنگ رضوی است  درخواست‌های دبیر تئاتر خیابانی از مسئولان جشنواره رضوی؛ واژه تئاتر خیابانی زیبنده تئاتر ایران نیست!
آیین اختتامیه جشنواره هنر‌های نمایشی رضوی در حالی در مشهد مقدس برگزار شد که علی محمد رادمنش دبیر تئاتر خیابانی تذکرات و درخواست‌هایی از مدیران جشنواره رضوی مطرح کرد.
کد خبر : 912336

به گزارش خبرنگار اعزامی فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا به مشهد مقدس، آیین اختتامیه جشنواره هنر‌های نمایشی رضوی، بیست و یکمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با حضور فرهاد قائمیان، مدیر جشنواره‌های رضوی، اتابک نادری، دبیر جشنواره تئاتر رضوی، جمعی از مدیران و هنرمندان تئاتر، چون حمید نیلی مدیرکل هنر‌های نمایشی، ایرج راد، سید جواد هاشمی، امیر مشهدی عباس، سیاوش طهمورث، کاظم نظری، علی محمد رادمنش و جمعی از اصحاب رسانه آخرین ساعات سی ام اردیبهشت ماه در تالار شیرین و فرهاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

در ابتدای مراسم فرهاد قائمیان مدیر جشنواره‌های رضوی در صحبت‌هایی عنوان کرد: خوشحالم که این فضا ایجاد شده تا جشنواره به جایی برسد که امشب شاهد آیین اختتامیه در کنار شما هنرمندان باشیم. رویکردی که این جشنواره داشت تلاش هنرمندان را در عرصه ترویج فرهنگ رضوی نشان می‌دهد. امیدواریم در این دوره هم شاهد هنرنمایی شما هنرمندان در عرصه نمایشی باشیم.

وی صحبت‌های خود را با شعری از دکتر میرزاده که در اختتامیه شعر کودک رضوی خوانده شده بود به پایان رساند.

قائمیان: تلاشمان ترویج فرهنگ رضوی است/ درخواست‌های دبیر تئاتر خیابانی از مسئولان جشنواره رضوی؛ واژه تئاتر خیابانی زیبنده تئاتر ایران نیست!

*درخواست دبیر تئاتر خیابانی رضوی از مسئولان جشنواره رضوی/ضعف محتوا مشهود است

سپس علی محمد رادمنش دبیر جشنواره تئاتر خیابانی رضوی در صحبت‌هایی با اشاره به اهمیت معارف دینی رضوی در فراخوان جشنواره تئاتر رضوی و توجه به ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) گفت: سومین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی با ۱۶۹ طرح و ایده کار خود را شروع کرد، در نهایت ۴۰ طرح و ایده به دبیرخانه معرفی شد که از این تعداد ۳۶ نمایش فیلم خود را در تلویزیون تئاتر ایران بارگزاری کرده و ازاین میان با داوری آثار مورد بررسی قرار گرفت و ۱۲ نمایش به طور قطعی اعلام شد. با توجه به رای و نظر داوران ۶ نمایش به مسئولین جشنواره معرفی و جمع آثار به ۱۸ اثر رسید.

وی اظهار داشت: استقبال مخاطبان از کار‌ها در شهر‌های مختلف خیلی خوب بوده و ارتباط گسترده این نمایش‌ها با مردم هم فوق العاده است. آنچه من از مسئولین جشنواره درخواست دارم این است که دو اثر خیابانی از بین برگزیدگان به جشنواره فجر معرفی و چهار اثر نمایشی ترکیبی از تئاتر دفاع مقدس و تئاتر رضوی هم می‌توانند تحت این عنوان با جشنواره‌های مربوطه می‌توانند تعامل شوند. تعدادی آثار هم قابلیت حمایت و اجرا در مجالس عمومی کشور را دارند و دو نمایش هم قابلیت این را دارند که با جشنواره‌های کودک و نوجوان و عروسکی تعامل داشته باشند. ضعف محتوا هم نکته‌ای است که نیازمند این است که بنیاد امام رضا (ع) با مرکز هنر‌های نمایشی برای تولید تئاتر‌های دینی ورضوی به طور کامل کارگاه‌های ویژه‌ای ایجاد کند که چگونه می‌شود یک اثر دینی را به یک اثر هنری تبدیل کرد.

*واژه تئاتر خیابانی زیبنده تئاتر ایران نیست!

رادمنش توضیح داد: یک اثر نمایشی در این جشنواره قابلیت بین المللی شدن دارد و آن را می‌توان به کشور‌های مختلف با تغییراتی با کمک کارشناسان ارسال کرد. نکته پایانی برای مدیران هنر‌های نمایشی این است که واژه تئاتر خیابانی زیبنده تئاتر ایران نیست باید با تعامل با دانشگاهیان و مدیران و با تجربه‌ها این واژه تغییر یابد، دوم تئاتر میدانی و محیطی ایران به خصوص تعزیه و نمایش‌های میدانی دینی ایران به طور خاص در دنیا به لحاظ تماشاگر و شیوه‌های اجرایی بسیار نوین و پیشرو هستند از جمله آثاری که رسانه اوج به عنوان سینمایش تولید کرده است و این را نباید کوچک ببینیم.

*تجلیل از برگزیده‌ها

بخش اول تجلیل از برگزیده‌ها با حضور سید جواد هاشمی، رضا صابری، علی محمد رادمنش و حمید نیلی انجام شد.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (ع) به امیر امینی برای نمایش آرزوی آرزو رسید.
امینی پس از دریافت جایزه خود پشت تریبون گفت: یک پارچه‌ای الان در دست من است که همان پارچه‌ای است که بازیگر نمایش ما حین اجرا نذرش را روی آن می‌نوشت و مردم هم خیلی از آن استقبال کردند که نذرشان را روی آن بنویسند، من می‌خواهم این پارچه را به شما نشان دهم و این را تقدیم حرم امام رضا (ع) کنم.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (ع) به محمد یوسفی زاده برای نمایش یک سلام ناب رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (ع) به میلاد حسین زاده برای نمایش درمانده رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (ع) به علی افسری نژاد برای نمایش دختر شیرزاد یهودی و امام رضا (ع) رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (ع) به رضا فقیهی برای نمایش آهو بره رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (ع) به مرتضی زحمتکش برای نمایش دخیل رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (ع) به حامد ترابی نهاد برای نمایش ساعت حرکت رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (ع) به اکبر قهرمانی برای نمایش وفای به عهد رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (ع) به برای نمایش رسم چادر رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (ع) به فرشته جعفری با نمایش لکه‌های پاک رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (ع) به سید سوران حسینی برای نمایش وصیت رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (ع) به سعید خیراللهی برای نمایش باد شیرین مسجد گوهرشاد رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (ع) به سید عباس میرمعنوی برای نمایش ضامن رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (ع) به عطیه جمال آشتیانی برای نمایش بر جون شیطون لعنت رسید.

سپس حمید نیلی مدیرکل هنر‌های نمایشی در صحبت‌هایی گفت: رمز توسعه تئاتر تاکید بر باور‌های دینی است در گذر از نگاه‌های کلیشه‌ای نهفته است. باید پیشتر بدان توجه می‌کردیم درهمین راستا جشنواره تئاتر رضوی رویدادی مبارک است که در طی این سال‌ها تبدیل به محفلی برای گردهمایی هنرمندان عرصه دین و فرهنگ شده است؛ بنابراین از شورای سیاست گذاری و مدیریت بنیاد امام رضا (ع) در برگزاری این جشنواره تقدیر میکنم و همچنین سپاسگذار همه هنرمندان تئاتر خواهم بود که نزدیک به ۵۰۰ اجرای غیر رقابتی در عرصه تئاتر رضوی بوی امام رضا (ع) را پخش کنند. امیدوارم چراغ این جشنواره پرفروغ‌تر شود و در پایان آرزوی سلامتی برای جناب رییس جمهور و هیئت همراه میکنم که امیدواریم خبر خوشحال کننده از آنها امشب بشنویم.

سپس آیین تجلیل از سیاوش طهمورث به پاس تولید آثار نمایشی در حوزه فرهنگ رضوی با حضور ایرج راد، فرهاد قائمیان، اتابک نادری و حمید نیلی برگزار شد و تندیس ارادت به امام رضا (ع) به این هنرمند تقدیم شد.

طهمورث پشت تریبون قرار گرفت و گفت: اگر تماشاگر نباشد ، هنرمند هم ارزشی ندارد هنر زمانی شکل می گیرد که تماشاگری باشد بگذریم که عده ای به خاطرپول کار می کنند نه تماشاگر. با خودمان صادق باشیم و امیدوارم این صداقت در من هم وجود داشته باشد.

سپس ایرج راد با تقدیر از مسئولان که از سیاوش طهمورث تجلیل کردند ، گفت: ما متاسفانه فرهنگ و سنت خود را فراموش و به سمت غرب کشیده شدیم ، اما کسانی بودند که از کار ایرانی و سنت ایرانی فرو گذار نکردند و ارزش های چنین کارهایی را دانستند و بعدا زمانی به این نتیجه رسیدیم که دیدیم دیگران آثار ، هنر و سنت ایرانی را چطور ارزش می گذارند. اگر دوره تکاملی هنرهای سنتی ایران را تا حال حاضر طی کرده بودیم و این هنر به تکامل رسیده بود، امروز ما تئاتر ایرانی و ملی داشتیم. تئاتر در تمام دنیا یک خانواده دارد اما این خانواده هر کدام با فرهنگ و آیین ها و سنت خود در این جامعه هنری حضور دارد. امیدوارم که ما هم روزی با فرهنگ و شناسنامه هنری خود با کمک عزیزانی چون سیاوش طهمورث و دیگران در تئاتر جهانی حضور داشته باشیم.

*خبر خوش اتابک نادری برای تئاتری ها 

سپس اتابک نادری پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ما دراین دوره جشنواره رقابت را برداشتیم و هر اثر در شهر خود تولید و کارها بین ده تا پانزده شب اجرای عموم داشت و حتی خیلی کارها با استقبال مواجه شد و این اتفاق مبارکی است من نمیخواهم آمار و ارقام ارائه دهم اما می خواهم بگویم که تلویزیون تئاتر ایران یک پل ارتباطی بین هنرمندان تئاتر ایران و دنیا است ، چرا که کارهای مختلف استان ها را این پلتفرم به دنیا نشان می دهد.

وی با بیان اینکه تولید محوربودن برای این دوره جشنواره خیلی اتفاق مبارکی بود ، گفت: مرکز سیمرغ صدا و سیمای ایران دو اثر صحنه ای و دو اثر تئاتر کودک را برای ضبط و پخش از تلویزیون رسانه ملی انتخاب خواهد کرد و این باعث افتخار ما است.

نادری با اشاره به اینکه ذات هنر مبرا از نگاه رقابتی است مخصوصا تئاتر رضوی که مردمی است، گفت: همه هنرمندانی که دراین مراسم هستند همه درجه یکند و افتخاری است که به این مرحله رسیدند تا تندیس ارادت را دریافت کنند. 

در ادامه آیین تقدیر از هنرمندان تئاتر صحنه ای با حضور ایرج راد، اتابک نادری، سیاوش طهمورث، کاظم نظری و فرهاد قائمیان بدین شرح اعلام شد:

تندیس ارادت و لوح تقدیر به بهناز دوستی با نمایش صدمین تکه رسید.
تندیس ارادت و لوح تقدیر به مجید کاظم زاده مژده ای با نمایش پانما رسید.
تندیس ارادت و لوح تقدیر به محمد رسائلی با نمایش پر رسید.
تندیس ارادت و لوح تقدیر به بهاره فاضلی راد با نمایش تولد یک سالگی رسید.
تندیس ارادت و لوح تقدیر به سید محسن هاشمی با نمایش گوهر رسید.
تندیس ارادت و لوح تقدیر به مریم رضازاده با نمایش آبگینه رسید.
رضازاده پشت تریبون قرار گرفت و لوح و تندیس خود را به روح زنده یاد سعید تشکری تقدیم کرد که نویسنده نمایش ما هستند.
تندیس ارادت و لوح تقدیر به فاطمه بایرام زاده با نمایش دل دللرزه رسید.
تندیس ارادت و لوح تقدیر به سعید شبیری با نمایش حکایت دختری که... رسید.
تندیس ارادت و لوح تقدیر به محمد حسن زاده با نمایش هشت میلیون رسید.
تندیس ارادت و لوح تقدیر به محمدرضا شاه مردی با نمایش دارشکنه رسید.
تندیس ارادت و لوح تقدیر به محمدعلی نبیریان با نمایش یاخته رسید.

*تقدیر از برگزیدگان تئاتر کودک
در ادامه تقدیر از برگزیدگان تئاتر کودک با حضور مهدی سیم ریز، دبیر این بخش، سعیدی زاده ، مدیرعامل بنیاد امام رضا، فرهاد قائمیان،  امیر مشهدی عباس برگزار 
لوح تقدیر و تندیس ارادت به سعید سوران حسینی با نمایش نارنگی رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به سید مرتضی عرب شاهی با نمایش گم رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به مهدی خجستگی با نمایش خداداد رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به سید رهبان مسلمی عقیلی با نمایش صاحب سرزمین نور رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به مهیار هزار جریبی با نمایش بی بی و دشت ارغوانی رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به رضا جوشماع با نمایش سفر پر ماجرا رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به مهدی حبیبی با نمایش یک اتفاق ساده رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارات به محسن پورقاسمی برای نمایش من و برادرم اقبال رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به آرزو کریمی زند رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته