دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مخبردزفولی در کنگره جهانی امام رضا(ع):

امروز با تبعیض نژادی علمی مواجه هستیم/ علم در مکتب اهل بیت(ع) پیشرفت را به ارمغان می‌آورد

امروز با تبعیض نژادی علمی مواجه هستیم  علم در مکتب اهل بیت(ع) پیشرفت را به ارمغان می‌آورد
رئیس فرهنگستان علوم در افتتاحیه پنجمین کنگره جهانی امام رضا علیه‌السلام حاضر شد و بر آپارتاید علمی و تبعیض نژادی علمی تأکید کرد.
کد خبر : 911434
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا مخبردزفولی در افتتاحیه پنجمین کنگره جهانی امام رضا علیه‌السلام بیان کرد: دو اتفاق در تاریخ اسلام و ایران افتاده است یکی ورود به اسلام به ایران و ملحق شدن تمدن ایران به جریان بزرگ اسلامی است و دیگری شکل گیری تمدن چند قرنی اسلام است که بخش قابل توجهی از زیرساخت‌ها و محتواهای آن از گنجینه ایران قبل از اسلام تأمین شده است. در این زمینه استاد مطهری عنوان می‌کند عمده دانشمندان و فرهیختگان دوره اسلامی از فلاسفه تا پزشکان حوزه تمدنی ایران کهن بودند.

وی با تأکید بر الگوبرداری از تاریخ اسلام گفت: در حال حاضر علم دیگر تنها علم نیست قدرت، تسلط و سیطره است. شاهد پیشرفتهای شگرف در کوانتوم و هوش مصنوعی هستیم اما در کنار این پیشرفت، شاهد پسرفت در معنویت هستیم و شاهد برگشت انسان به عصر بربریت و جاهلیت هستیم که البته ظاهر مدرن و پسا مدرن پیدا کرده است.

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: از طرفی شاهد شکست تفکر مدعی غرب هستیم چراکه نسل‌کشی، کودک‌کشی و آزار و آسیب زنان، هتک به دانشگاه، دانشجو و دانشمند پیشرفت نیست.

مخبردزفولی عنوان کرد: جنگ غزه، پایان تاریخ لیبرال دموکراسی ریاکار غرب را نشان داد،‌ تمدنی که در دو سده اخیر با نیرنگ و دروغ نمادی از آزادی، برابری، دموکراسی و دفاع از حقوق بشر را بافته بود، در مقابل چشمان بی فروغ انسانهای مظلوم رشته شد.

وی اضافه کرد: اگر تمدنی فقط بر مبنای بعد مادی انسان و پیشرفت مادی بنا شود و از ابعاد روحانی غفلت داشته باشد، چه آن را قبول داشته باشد و چه نداشته باشد همانند نظام‌های غیردینی و سکولار اعم از کشورهای به ظاهر اسلامی و غیر اسلامی، گرفتار فساد عقیده و رفتار خواهد شد و بی‌تمدن می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم گفت: با اینکه قرار بود انسان با حیوان متفاوت باشد، اما امروز انسان دچار بی‌هویتی شده است، حتی هویت جنسی خودش را تشخیص نمی‌دهد و نمی‌خواهد تشخیص دهد، انواع جریان‌های انحرافی و التقاطی از یک سو و زندگی غیرانسانی از دیگر سو و کشتار انسان‌های دیگر و جنگ‌های کوچک و بزرگ از هر طرف بشر را احاطه کرده است.

وی عنوان کرد: دست مایه امروز بشر علم و فناوری است در حالی که پیشرفت امروز مرهون تلاش دانشمندان در دوران‌های گذشته بوده است، اما کشورهای شمال اجازه نمی‌دهند که کشورهای جنوب از علم بهره‌مند شوند و به معنای واقعی آپارتاید علمی در حال وقوع است. امروز با تبعیض نژادی علمی مواجه هستیم و خواص دنیا و سیاستمداران آن نمی‌توانند بر این موضوع سرپوش بگذارند. آپارتاید علمی مانع پیشرفت عده‌ای و از طرفی موجب بی‌عدالتی، گسترش جنگ و فقر در دنیا شده است.

مخبردزفولی ادامه داد: تعالیم اهل بیت(ع) درست نقطه مقابل آپارتاید علمی است، مکتب اهل بیت(ع) مکتب جامعی است که دارای ابعاد عقلی، اعتقادی، اخلاقی، جسمی و رفتاری است.
 
وی افزود: حضور امام رضا(ع) در ایران بر اساس اراده الهی صورت گرفته و باعث شده که سرزمین گسترده ایران بزرگ را از نظر معنوی، انسانی، ظرفیت علمی و تمدنی برای گسترش فرهنگ اهل بیت به خدمت بگیرد.

رئیس فرهنگستان علوم اضافه کرد: این جریان در دراز مدت با تربیت دانشمندان مسلمان و پیرو اهل بیت(ع) از بین ایرانیان و گستره مرزهای جغرافیایی در سده‌های بعد باعث گسترش تمدن اسلامی و شکوفایی علم و فناوری و سرآمدی در میان ملل شد.

مخبردزفولی عنوان کرد: هجرت امام رضا(ع) هجرت تمدن ساز بود، امروز با استفاده از داشته‌های امام رضا(ع) مجددا می‌توان این نگاه تمدنی را احیا کرد، البته این نگاه تمدنی دارای معیارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: نقل قولی از امام رضا(ع) وجود دارد که ایشان فرمودند «من در مسجد پیامبر می‌نشستم و دانشمندان که در مسائل در می‌ماندند به من مراجعه می‌کردند، و مسائلشان را نزد من می‌فرستادند و من آنها را حل می کردم.» مرحوم شیخ طوسی درباره امام رضا(ع) نقل می‌کند برای حکمرانی در علم، از جایی که احتمال نمی‌دهید وارد شوید، از اهل علم بپرسید، علم حسنه، عبادت، تسبیح الهی و جهاد است، حلال و حرام در علم معنا دارد، بنابراین علم قدرت و مرجعیت می‌آورد، اگر این رویکرد را با جریان امروزی منطبق کنیم برکات زیادی برای کشور به همراه داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته