دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1403 - 12:21
معاون بهداشت وزارت بهداشت:

ایران در واکسیناسیون الگوی کشور‌های همسایه/۳۳ میلیون کودک در دنیا واکسن سرخک دریافت نکرده‎‌اند

ایران در واکسیناسیون الگوی کشور‌های همسایه ۳۳ میلیون کودک در دنیا واکسن سرخک دریافت نکرده‎‌اند
معاون بهداشت وزارت بهداشت: در ۱۳۷۳ موضوع واکسن سرخک و سرخچه مطرح شد که حدود ۳۰ میلیون انسان در کل دنیا واکسینه شدند. کشور ما در واکسیناسیون یک الگوی مناسب برای کشور‌های همسایه است.  
کد خبر : 910862

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت: با تبریک دهه کرامت در پویش ملی کودک سالم؛ ایران سلامت که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: رایگان شدن سلامت کودکان کمتر از هفت سال یک اتفاق مهم است. این اتفاق انجام تعهدی از تعهدات دولت سیزدهم بوده است.

وی با بیان اینکه سلامت به خصوص سلامت کودکان برای دولت و وزاتخانه بهداشت مهم است ادامه داد: برنامه ای پی ای از سال ۶۳ به صورت منسجم در کشور با شش بیماری که واکسنش وجود داشت آغاز شد. در گذشته شاخص مرگ نوزادی ۲۱ در هزار تولد زنده و مرگ اختصاصی ناشی از کزاز نوزادی ۵در هزار تولد زنده بود .

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: امروزه ایران در زمره کشورهایی قرار گرفته است که تا قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی موفق به حذف کزار نوزادی شدند. پیش‌بینی می‌شود اگر واکسینه شدن در کشور انجام نمی‌شد سالیانه ۷هزارو پانصد نوزاد فوت می شدند.

فرشیدی گفت: در سال ۷۳ موضوع واکسن سرخک و سرخچه مطرح شد که حدود ۳۰میلیون انسان در کل دنیا واکسینه شدند. کشور ما در واکسیناسیون یک الگوی مناسب برای کشورهای همسایه است. 

وی ادامه داد: در زمان کوید با ورود واکسن، تزریق بیش از ۹میلیون دوز را در روز داشتیم. که این امر فقط با تلاش کادر سلامت محقق نمی‌شد و همکاری مردم بسیار عالی بود. نظام سلامت و شبکه های بهداشتی و درمانی تمام کشور را تحت پوشش  قرار می‌دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با تزریق واکسن سرخک جان نزدیک به ۹۴میلیون از ۱۵۴میلیون کودک از سال ۱۹۷۴ تا کنون نجات یافته است؛ اما هنوز ۳۳میلیون کودک در جهان این واکسن را دریافت نکرده اند. 

فرشیدی با اشاره به باکتری پنوموکوک مطرح کرد: این باکتری عفونتهای تهاجمی را در بدن ایجاد می کند و در ایران سالیانه بیش از ۵۰هزار بستری و حدود ۱۲۰۰ مرگ را سبب می شود. بین ۱۰تا ۱۵ درصد مبتلایان مننژیک پنوموکوکی در صورت بهبود از ناتوانی دائمی ناشنوایی، کند ذهنیو نابینایی رنج می‌برند که اگر این بیماری کنترل شود هزاران بستری کمتر و موجب شگفتانه‌ای در حوزه درمان می شود. سالیانه هزاران بستری هم به دلیل اسهال روتا‌ویروس رخ می‌دهد. با استااده از واکسن روتا‌ویروس سالیانه تعداد زیادی از تخت‌های بیمارستانی برای سایر بیماری‌ها ازاد می شود همچنین مصرف آنتی بیوتیک‌ها کاهش و مقاوت دارویی نیز کمتر می‌شود. 

وی تصریح کرد: واکسن تزریقی پنوموکوک در ۳نوبت در سنین ۲و ۴ ماهگی و ۱۲ماهگی تزریق می‌شود. همچنین واکسن خوراکی روتاویروس در ۳نوبت در سنین ۲و ۴ و ۶  ماهگی تزریق می‌شود. واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس از سن ۲سالگی اغاز می‌شود. تزریق واکسن پنوموکوک در ۷استان خراسان رضوی ، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان ، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام  در حال اجرا شدن است. واکسن روتاویروس در ۲استان هرمزگان و بوشهر تزریق می شود.  پیش بینی میشود با تامین واکسن مورد نیاز تا پایان تابستان تمام استان ها تحت پوشش قرار گیرند.

فرشیدی در پایان خاطر نیان کرد: بیش از ده سال هیچ واکسنی به واکسیناسیون ما اضافه نشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته