دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1403 - 09:12
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

واردات خودرو برقی تنها گزینه حل ناترازی بنزین است؟

واردات خودرو برقی تنها گزینه حل ناترازی بنزین است؟
کارشناس حوزه صنعت نفت و انرژی گفت:‌ استفاده از خودرو‌های برقی بخشی از تکمیل سبد سوختی است، اما تمام کار نیست. خودرو‌های برقی در نهایت ۵ درصد از بازار را شامل می‌شود و نمی‌تواند تاثیر شگرفی در مشکل ناترازی بنزین ایفا کند.
کد خبر : 910023

دولت برای حل مشکل ناترازی بنزین مجبور به گران کردن آن می شود؟ در کنار ایجاد بستر مناسب برای واردات خودرو‌های برقی، این تصمیم دولت راه کار مناسبی برای کاهش مصرف بنزین و در نهایت حل ناترازی این سوخت در سال جاری است؟!

محمدعلی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا به تحلیل دلایل ناترازی بنزین و راهکار مقابله با این مشکل پرداخت و گفت: تمام دستورالعمل‌ها و برنامه‌های کارشناسی نشده، موجب می‌شود دولت در شرایطی قرار بگیرید که مجبور به افزایش قیمت بنزین شود. استفاده از خودرو‌های برقی بخشی از تکمیل سبد سوختی است، اما تمام کار نیست. خودرو‌های برقی در نهایت ۵ درصد از بازار را شامل می‌شود و نمی‌تواند تاثیر شگرفی در مشکل ناترازی بنزین ایفا کند.

کارشناس حوزه صنعت نفت و انرژی تصریح کرد: به جای ارزپاشی در طرح‌های غیر کارشناسی باید به دنبال طرح‌های خوبی مانند واردات خودرو‌های کم کارکرد خارجی با تکنولوژی نوین و حتی خودروهای برقی را باشند. از این رو بخش خصوصی  نمی‌تواند ناگهان ۵ هزار خودرو با فناوری نوین را تولید کند، هرچند واردات این میزان خودرو کار سختی نیست؛ اما چنین تصمیمی به تنهایی نمی تواند اهرمی جهت برقراری تراز مصرف بنزین باشد.

ناترازی بنزین

به گفته صادقی؛ بسیاری از برنامه‌های کنترل مصرف بنزین با شرایط عرضه دولتی بنزین مطابقت ندارد. دولت هرقدر هم که بر عرضه بنزین با کارت و سهمیه بندی نظارت کند، بازهم با وجود تقاضای بالا، مردم  به خرید بنزین با قیمت‌های بالا تمایل نشان می دهند که این موضوع زمینه ساز عرضه خارج از سهمیه و پنهانی و به تعبیری قاچاق سوخت می شود.

کارشناس حوزه نفت و انرژی ادامه داد: تقاضای بالای سوخت باعث می‌شود که با ظرفیت زمانی، مصرف کننده با هزینه‌های بالاتر سازگاری کنند، اما محدودیت در عرضه سوخت موجب می‌شود که قاچاق و عرضه سوخت خارج از شبکه افزایش یابد و این نه تنها زنگ خطر برای افزایش ناترازی سوخت به شمار می رود بلکه با وجود مشکلات زمینه گران تر شدن هزینه تولید بنزین فراهم می شود.

رسوب یک نرخ و حفظ اجباری قیمت‌ بنزین

صادقی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که بسته میزان مصرف هر فرد قیمت سوخت تعیین شود. همچنین رسوب کردن در یک نرخ و حفظ اجباری آن موجب می‌شود که فنر قیمتی فشرده شده و تعدیل آن موجب واکنش شدید شود؛ این روند قیمت گذاری اشتباه است، بلکه باید به عنوان مثال هر ۶ ماه تعدیل خفیف قیمتی انجام شود که مردم نیز بتوانند برای هزینه‌های خود برنامه ریزی کنند.

واردات خودرو برقی

وی گفت: ماشین مستهلک و قدیمی ما عامل اصلی مصرف سوخت هستند، اما عجیب است که هیچ فکری در مورد آن نمی‌شود؛ خودرو‌ها با همان شرایط و همان قطعات ساخته و به کار گرفته می‌شوند. میانگین مصرف سوخت در خودرو‌های ما چندین برابر متوسط جهانی است و نکته جالب توجه اینجاست که این موتور‌ها و خودرو‌ها نشان استاندارد هم دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بنزین سوخت نفت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته