دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1403 - 00:01
توسط دانشجوی مخترع انجام شد؛

کاهش هزینه‌ ساخت و عملکرد بهتر سازه برابر زلزله با «بلوک بتنی سبک»

کاهش هزینه‌ ساخت و عملکرد بهتر سازه برابر زلزله با «بلوک بتنی سبک»
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، موفق به ثبت اختراع در استفاده از مواد جانبی تولید ملامین (ضایعات) برای ساخت دیوار‌های داخلی و جانبی ساختمان شده که مزایای مختلفی ازجمله کاهش هزینه‌های ساخت و عملکرد بهتر سازه هنگام زلزله را به دنبال دارد.
کد خبر : 907921

امید احسنی دانشجوی دکتری رشته عمران گرایش مدیریت ساخت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت که موفق به ثبت اختراع در استفاده از مواد جانبی تولید ملامین (ضایعات) برای ساخت دیوار‌های داخلی و جانبی ساختمان شد در این‌باره به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت‌: هدف از این کار، ساخت بتن سبک در صنعت ساختمان، کاهش وزن بار‌های مرده ساختمان و به تبع آن کاهش هزینه‌های ساخت و عملکرد بهتر سازه هنگام زلزله بود و از دیگر مزایای این بتن سبک، عایق صوت و عایق حرارت بودن آن است.

وی گفت: در پژوهش اخیر که منتج به ثبت اختراع ساخت بلوک بتنی سبک شد با بهره‌گیری از مواد ضایعاتی و بلااستفاده در راستای حفظ محیط زیست، رشد اقتصادی و در نتیجه رسیدن به اهداف توسعه پایدار، توانستیم بتنی را بسازیم که همه الزامات سبکی و مقاومتی محصولات مشابه را دارد؛ اما در ساخت این بتن از مواد معدنی و طبیعی تجدیدناپذیر استفاده نمی‌شود و گام موثری در حفظ محیط زیست برداشته شده است.

احسنی افزود: این اختراع ثبت شده برگرفته از پایان‌نامه دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت با عنوان بررسی ساخت بتن سبک غیر سازه‌ای با استفاده از ضایعات پتروشیمی با رویکرد توسعه پایدار با راهنمایی منصور قلعه‌نوی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و مشاوره محمدرضا جواهری تفتی هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تفت است.

وی عنوان کرد: از دیگر مزایای این بلوک بتنی سبک کاهش قابل توجه انتقال حرارت و صوت است. با استفاده از این محصول در ساخت دیوار‌های جانبی ساختمان، ضمن سبکی سازه، مصرف سوخت‌های فسیلی برای تولید گرمایش و سرمایش ساختمان کاهش خواهد یافت و سبب کاهش آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود.کاهش هزینه‌ ساخت و عملکرد بهتر سازه برابر زلزله با اختراع «بلوک بتنی سبک»

دانشجوی دکتری رشته عمران گرایش مدیریت ساخت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت بیان کرد: همواره در دنیا تأکید روی توسعه پایدار است و فرایند توسعه پایدار دو اصل ناسازگار یعنی پایداری زیست محیطی و توسعه اقتصادی را به یکدیگر پیوند می‌دهد که در اختراع هر دو این مزیت‌ها با یکدیگر پیوند خورده‌اند.

احسنی ادامه داد: استفاده از مواد ضایعات حاصل از تولید ملامین که تاکنون هیچ کاربرد مؤثری برای آن تعریف نشده بود در این روش جایگزین مصالح متداول می‌شود و از دیگر ویژگی‌های محصول می‌توان ارزان بودن آن در مقایسه با محصولات مشابه، نسوزبودن محصول، قابلیت برش با اره و میخ پذیری، قابلیت اتصال با انواع ملات‌ها، حمل و نقل سریع و ارزان و سرعت اجرای بالا در ساختمان سازی را ذکر کرد.

وی مدت زمان صرف شده برای ساخت این محصول«بلوک بتنی سبک» و یافتن طرح اختلاط مناسب و ثبت اختراع آن را چهار سال عنوان کرد و توضیح داد: با احصای استاندارد‌ها موفق به ثبت این اختراع در کشور با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی شدیم.

دانشجوی دکتری رشته عمران گرایش مدیریت ساخت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت با اشاره به عدم حمایت مالی و معنوی مسئولان مطرح کرد: دانشگاه‌‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی مقاله محور شده‌اند، استادان و دانشجویان که ظرفیت منحصربه‌فردی از نیروی انسانی متخصص جامعه هستند باید بتوانند با تکیه بر دانش خود مسائل و مشکلات کشور را حل کنند، اما برتری مقاله محوری بر مسئله محوری باعث شده حجم زیادی از مکتوبات بلااستفاده در جامعه دانشگا تولید شود که هیچ توجهی به حل مسائل و نیاز‌های کشور در آنها دیده نمی‌شود و مسیر پیشرفت و تعالی کشور با این رویکرد منحرف شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته