دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تکانه‌های سیاسی و مدیریتی را خنثی می‌کند

نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تکانه‌های سیاسی و مدیریتی را خنثی می‌کند
مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش گفت: زمانی‌که نقشه راه سند تحول بنیادین را تدوین کنیم، تکانه‌های سیاسی و مدیریتی با تغییر مدیریت‌ها آسیب کمتری به اجرای این سند وارد می‌کند.
کد خبر : 907848

علی پارسانیا، مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با بیان اینکه قرار است در نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش چه اتفاقاتی رخ دهد، در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: این سند بنیادین در ۱۳۹۰ تأسیس شده است و از اجرایی‌سازی آن ۱۲ سال می‌گذرد.

وی با بیان اینکه در زمینه تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین دو بار تلاش شده است، افزود: متأسفانه نقشه راهی که طبق آن نقشه مشخص شود در هر سال کدام یکی از شاخص‌های پروژه‌های سند، برنامه‌های زیرنظام یا راهکار‌های سند باید محقق شود، وجود نداشت.

سازوکار نظارت در وزارت آموزش‌وپرورش چیست؟

پارسانیا با اشاره به اینکه در ۱۳۹۳ هنوز برنامه زیرنظام‌ها تصویب نشده بود، در راستای تدوین نقشه راه اقداماتی صورت گرفت، ادامه داد: اما تدوین این نقشه راه در ۱۳۹۳ شاخص‌مند نبوده است و در ۱۳۹۷ به‌صورت جدی‌تر به آن پرداخته شد. باوجوداینکه همه زیرنظام‌ها تصویب نشده بود و شاخص ندارد. سازوکار نظارت و واپایش رابطه درون وزارتخانه و بیرون وزارتخانه مانند نهاد‌های نظارتی مانند مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی طراحی نشده است.

فواید تدوین نقشه راه برای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش

مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با اشاره به منویات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: مقام معظم رهبری چندین سال است که در مطالبات خود می‌فرمایند نقشه راهی برای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تدوین کنید.

پارسانیا با اشاره به اینکه تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین چندین فایده دارد، اضافه کرد: اول، وزارت آموزش‌وپرورش می‌تواند به‌صورت سالیانه مسیر خود را برای اجرای سند شفاف‌سازی کند تا در پیشبرد سند کمک شود.

پیش‌بینی سامانه شفاف‌سازی اجرا در نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش

مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ادامه داد: با توجه به اینکه شاخص‌هایی برای پروژه‌های ناظر بر هدف برای سند در نظر گرفتیم، می‌توانیم پیوسته خودمان را واپایش کنیم تا جویا شویم که نسبت به آن شاخص‌ها در چه وضعیتی قرار داریم؛ لذا از حالت ابهام در اجرای سند خارج می‌شویم.

وی با بیان اینکه نقشه راه سند تحول بنیادین امکان نظارت دستگاه‌های نظارتی را بالا می‌برد، ابراز کرد: بر اساس شاخص‌های دقیق هر سال پروژه‌ها مشخص هستند و چه شاخص‌هایی را محقق کنند و دستگاه‌های نظارتی تکلیف خود را در نظارت می‌دانند و وزارت آموزش‌وپرورش نیز تکلیف خود را در پاسخگویی می‌داند.

بی‌ثباتی مدیریتی در آموزش‌وپرورش؛ از کلیدی‌ترین آسیب‌ها به سند تحول

پارسانیا با اشاره به اینکه تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین اتفاقات را برای عموم مردم، خانواده‌ها، دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، معلم‌ها، فعالان تربیت مردمی، دستگاه‌های نظارتی، اندیشکده‌ها و رسانه‌ها در اجرایی‌سازی سند شفاف می‌کند، تشریح کرد: لذا در این نقشه یک سامانه شفاف‌سازی اجرا نیز در این نقشه پیش‌بینی شده است.

مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش اظهار کرد: زمانی‌که نقشه راه سند تحول بنیادین را تدوین کنیم، تکانه‌های سیاسی و مدیریتی با تغییر مدیریت‌ها آسیب کمتری به اجرای این سند وارد می‌کند. بی‌ثباتی مدیریتی در آموزش‌وپرورش یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین چالش‌های سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است.

وی با بیان اینکه اگر نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش وجود داشته باشد، افزود: زمانی‌که مدیران ارشد و عالی آموزش‌وپرورش تغییر پیدا کنند، مدیر بعدی باید براساس نقشه راه و شاخص‌های مربوط به سال ورود خود پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی باشد. اجرای نقشه راه آسیب واردشده به سند را تعدیل می‌کند، چنانچه بی‌ثباتی مدیریتی ضربه خود را وارد می‌کند.

پارسانیا با اشاره به جزئیات نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تصریح کرد: مجموعه راهکار‌ها و برنامه‌های سند در قالب پروژه‌ها و ملاحظاتی در این نقشه راه لحاظ شده است تا از تداخل و هم‌پوشانی بعضی از برنامه‌ها جلوگیری شود. برنامه‌های جزئی‌تر به عنوان ملاحظه ذیل برنامه‌های کلی‌تر قرار گرفته‌اند.

مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با بیان اینکه تعدادی پروژه در نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش وجود دارد، ادامه داد: متولی اجرای پروژه‌ها به‌طور کامل مشخص شده است و آنها می‌دانند که چه شاخصی را در هر سال باید مشخص کنند.

وی افزود: در فصل چهارم نقشه سازوکار واپایش و نظارت بر اجرای سند در درون وزارتخانه، شورای عالی آموزش‌وپرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی ترسیم شده است، ابراز کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس شاخص‌های راهبردی می‌تواند اجرای سند تحول را نظارت کند.

پارسانیا با اشاره به بزرگ‌ترین دستاورد اصلی نقشه راه سند تحول بنیادین در پایان سال، اظهار کرد: دستاورد اصلی نقشه راه مشخص شدن تکلیف تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت آموزش‌وپرورش تا دستگاه‌های نظارتی در قبال شفاف شدن روند اجرای سند تحول است و اینکه چه بخشی از مسیر را طی کردیم و چه بخشی از مسیر مانده، از دیگر دستاورد‌های اصلی این نقشه راه است. سه ماه بعد از تصویب نقشه راه، برنامه‌های سالانه مشخص می‌شود. در سند جامع معلم، مدرسه، دانش‌آموز و ستاد محور قرار داده می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته