دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1395 - 10:52
در گفت‌وگو با آنا

سفیران اندیشه دانشگاه آزاد اسلامی، از همایش خود می‌گویند

همایش سراسری مدیران و مسئولان روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به منظور هماهنگی و ایجاد وحدت رویه در فعالیت‌های روابط عمومی‌، خرداد جاری به مدت دو روز با شعار «روابط عمومی هم‌گرا، پویا و خلاق در خدمت دانش، فرهنگ و اقتصاد» به میزبانی سازمان مرکزی در سالن شهید استاد مطهری این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : 90548

احسان عربی مفرد- دبیر گروه واحدهای دانشگاه آزاد خبرگزاری آنا، مدیران و مسئولان روابط عمومی واحدهای دانشگاهی در این همایش از سوی دو نماینده خود خواسته‌ها، مشکلات، پیشنهادها و نظرهای خود را در حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ارائه دادند.


دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم با توجه کامل، سخنان نمایندگان مدیران روابط عمومی را گوش کرده و علاوه بر تشکر و قدردانی از آنان به بخش اعظمی از خواست‌ها و پیشنهادهای مدیران و مسئولان روابط عمومی واحدهای دانشگاهی پاسخ مثبت داد.


مدیران و مسئولان روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به صورت حضوری، کانال تلگرام همایش و از طرق مختلف از مسئولان برگزاری این همایش (کمیته اجرایی و علمی)، حضور مسئولان دانشگاه، مسئولان رسانه‌های دانشگاه و افراد مرتبط با روابط عمومی‌های واحدهای دانشگاهی قدردانی کردند.


آن‌گونه که از اظهار نظرهای مدیران پیداست، اکثر قریب به اتفاق آنان یا شاید به جرات بتوان گفت همه کسانی که در این همایش حضور داشتند، از برگزاری این همایش اعلام رضایت و ابراز امیدواری کردند که تصمیمات این همایش به منصه ظهور رسیده و به مرحله اجرا و عمل درآید و برگزاری آن در راستای اهداف تعیین شده و ایجاد انگیزه برای ادامه راه و تثبیت جایگاه روابط عمومی‌ها، تداوم داشته باشد.


در این راستا بر آن شدیم تا نظر و ارزیابی مدیران و مسئولان روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی درباره برگزاری این همایش که منتسب به خود آنان بود را جویا شویم؛ گفت‌وگوی خبرگزاری آنا با تعدادی از سفیران اندیشه دانشگاه آزاد اسلامی را در زیر می‌خوانید:


امرالله عظیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه


با در نظر گرفتن این مهم که پس از سال‌ها، این همایش برگزار شد آن هم در این سطح نشان از اهمیت کار رسانه و روابط عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی است. هنگامی که تصمیم گیران و برگزار کنندگان یک همایش برای برپایی و اجرای همایش در سطح ملی از خود اعضای روابط عمومی استفاده و کمک گرفتند، می‌تواند از نکات برجسته همایش باشد، چنانچه بیشتر اعضای کمیته علمی و اجرایی از جنس روابط عمومی و یا افرادی بودند که همواره با روابط عمومی‌ها ارتباط کاری دارند.


حضور رئیس، معاونان و مسئولان دانشگاه در این همایش بر غنای آن افزود و سخنان دکتر میرزاده باعث امیدواری فراوانی در خیل روابط عمومی‌های پرتلاش دانشگاه در سراسر واحدهای دانشگاهی شد که از جمله تصویب حضور مدیرکل روابط عمومی در هیات رئیسه سازمان مرکزی، اختصاص بودجه به روابط عمومی‌ها و اهمیت کار روابط عمومی در تبیین دستاوردهای دانشگاه را می‌توان نام برد.


حمیدرضا بی‌تقصیر مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر (از اعضای کمیته اجرایی)


دانشگاه آزاد اسلامی در دوران مدیریت دکتر جاسبی در موضوع روابط عمومی و اطلاع رسانی از نظر کمی و کیفی شاهد تحولاتی بود. با برگزاری سالیانه همایش، قدم‌های خوبی در حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی برداشته شد.


حضور دکتر میرزاده را باید تلاشی برای احیای اقتدار گذشته دانست؛ البته در حوزه مورد اشاره فراز و نشیب‌هایی را شاهد بودیم. احیای ایسکانیوز، تغییرات روزنامه فرهیختگان. تشکیل شورای ارتباطات و ... از جمله نمادهای تغییرات موثر در دوران مدیریت دکتر میرزاده است و این همایش تکمیل کننده زنجیره وقایع مهم است.


همایش مدیران و مسئولان روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، تلاشی برای گسترش خودباوری در میان سربازان خط مقدم تنویر افکار عمومی است. خوشحالم رئیس دانشگاه با کارکرد روابط عمومی آشناست. این همایش گامی مهم در کمک به دگردیسی‌های هوشمندانه دانشگاه است.


این همایش اعتماد به نفس روابط عمومی‌ها را افزایش داد. ما نیازمند روحیه بودیم. تدبیر دکتر منوری و همکارانش ستودنی است و این انتظار هست که قول‌های همایش عملیاتی شوند اگر این‌گونه شود باید دگردیسی مثبتی را چشم در راه باشیم.


مجید مشک‌بید حقیقی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان


جای قدردانی و تشکر دارد از مسئولان برگزاری این همایش به ویژه آقای دکتر منوری و همکاران گرانقدرشان که با تلاش فراوان توانستند این حرکت ملی را انجام دهند. البته باید گفت که این حرکت توانست در دیدگاه کلی باعث تثبیت جایگاه وزین و مهم روابط عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی شود و با حضور مسئولان روابط عمومی و جمع آوری نظر و پیشنهادهای آنان جایگاه اصلی این سفیران مشخص شد.


جا دارد از دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشکر کنیم که توانست با صدور دستور لازم مانند دستور تعیین ردیف بودجه، حضور در جلسات هیأت رئیسه، تعیین چارت سازمانی و ارتقا تا سطح اداره کل در راستای دلگرمی به مدیران روابط عمومی برای انجام کارهای فراتر از مسئولیت خود موثر باشد. امیدواریم بتوانیم با تلاش روزافزون در راستای رسیدن به سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی تأثیرگذار بوده و دستاوردهای علمی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه را به گوش مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی رسانده و برای شفاف سازی این عملکرد دانشگاه کوشا باشیم.


با توجه به وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالای موجود در روابط عمومی‌های دانشگاه ازاد اسلامی با برنامه ریزی مناسب می‌توانیم گوشه‌ای هر چند ناچیز از هزینه‌های دانشگاه را جبران کرده و برای درآمدزایی خارج از شهریه یاری‌دهنده دانشگاه باشیم.


مسعود صداقت جو رئیس اداره روابط عمومی واحد اندیمشک


به‌طورکلی می‌توان در باره ارزیابی همایش مدیران و مسئولان روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی چنین نتیجه گرفت که؛ زمان برگزاری همایش، استفاده از فناوری ارتباطی، نظم و هماهنگی در اجرای برنامه‌ها، نکات و مطالب بدیع و تازه ارائه‌شده از سوی سخنرانان، تعداد شرکت‌کنندگان در همایش با توجه به امکانات موجود، اجرای به‌موقع برنامه‌های همایش بر اساس برنامه زمان‌بندی، پوشش خبری و رسانه‌ای همایش، کیفیت خدمات ارائه‌شده از سوی عوامل اجرایی در حین برگزاری همایش، میزان موفقیت همایش در راستای حل مشکلات روابط عمومی، بسیار خوب بود.


حیدر داوودی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام


این همایش بزرگترین رویداد برای روابط عمومی‌ها و محلی برای تبادل تجربیات و یکپارچگی و هماهنگی در ساختار روابط عمومی بود.


از همه مهم‌تر قدرشناسی از خادمان سیستم اطلاع رسانی دانشگاه و وحدت رویه آنا. فرهیختگان و ایسکانیوز با فرماندهی مرکز روابط عمومی بود.


مصطفی فیض مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان (از عوامل کمیته اجرایی«مجری»)


آنچه که در این همایش دوروزه بیش از همه رخ می نمود فضای مثبت همدلی و دوستی در بین شرکت کنندگان همایش و همکاری با مجریانی از جنس خودشان بود که با کمترین شناخت از فضای کار و بوروکراسی حاکم در سازمان مرکزی مامور اجرای این اقدام بزرگ زده شده بودند.


بهره‌گیری از توان و پتانسیل نیروهای شهرستانی در پایتخت از دیگر وجوه بارز این همایش بود که به اذعان مسئولان امر تجربه ای تازه و موفق برای الگوسازی در اجرای برنامه های دانشگاه در سطح کلان محسوب می شود. نمایش خودکفایی روابط عمومی در طراحی و اجرای برنامه، کنار گذاشتن برخی کلیشه های اجرایی و ایجاد فضای تعامل چندصدایی به جای ارتباط یک سویه و تک صدایی از دیگر ویژگی های این دوره بوده است.


هرچند فرصت اندک بود و مجال طرح و بررسی بسیاری از مباحث فراهم نشد اما اگر حمایت و راهگشایی های مسئولان عالی رتبه و همت مدیران روابط عمومی برای اجرای وظایف ذاتی خود صورت گیرد بی شک دستاوردهای عملی چنین نشست هایی در دوره های آتی نمود بیشتری خواهد یافت.


اجرای برنامه های مشابه برای روسای واحدهای دانشگاهی نیز کمک شایانی در تبیین اهداف روابط عمومی و هماهنگ سازی مدیران ارشد با الزامات و نیازهای این حوزه خواهد کرد.


عباس ولی‌پور افروزی مدیر روابط عمومی واحد بابل


دلگرمی و اشتیاق به کار بیشتر همکاران در واحدهای دانشگاهی، توجه ویژه رؤسا و مسئولان واحدهای دانشگاهی به حوزه روابط عمومی، تبادل افکار و ارائه راهکارهای نو و خلاق برای خانه تکانی و پویایی و شکوفایی فعالیت‌های روابط عمومی در سطح بالا، ایجاد دوستی و رفاقت مدیران روابط عمومی سراسر کشور و باور، تثبیت، نیازمندی و آشتی کارکنان، معاونان و مدیران با حوزه روابط عمومی و از همه مهم‌تر اتحاد و همدلی برای تعالی و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی از نتایج این همایش بزرگ است.


علی بختیار مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز


بار دیگر ثابت کردیم که خواستن توانستن است. خواستیم و شد. از این پس نیز بخواهیم تا بشود. بخواهیم محیط کار با نشاط و پرانرژی را و ببینیم آثار و برکات آن را. به امید روزهایی پر از اتفاقات خوب.


حضور رئیس دانشگاه در این همایش و تایید خواسته‌های اصلی و به‌حق مدیران روابط عمومی از سوی وی از نکات بسیار بارز این همایش بود. همان‌گونه که قبلا هم عرض کرده‌ام اینگونه گردهمایی‌ها تاثیر بسیار زیادی در ایجاد همدلی و تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاشتن تجربیات همکاران دارد. به امید اینکه وعده‌ها محقق شده و این‌گونه برنامه‌ها تداوم یابد.


غلامحسین غاربی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل


همایش مدیران و مسولان روابط عمومی‌های دانشگاه آزاد اسلامی از چند زاویه حایز اهمیت است: اول؛ با توجه به این که همایش بعد از حدود یک دهه برگزار می‌شد، نشان از توجه ویژه رئیس دانشگاه و تیم رسانه‌ای و روابط عمومی ایشان به اهمیت و جایگاه روابط عمومی‌هاست که خود می‌تواند آغاز تحول نوین در این عرصه خطیر باشد.


دوم؛ حضور مدیران و مسئولان روابط عمومی‌ها و تبادل نظر و بیان مشکلات و کمبودهایشان و ارایه تجربیات پیشکوستان، افق جدیدی را برای همه روابط عمومی‌ها و مسئولان امر ایجاد کرد تا در کار حرفه‌ای خود علمی‌تر و کارشناسی تر از گذشته در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های خود عمل کنند.


سوم؛ حضور شخص رئیس دانشگاه و حمایت صریح او از جایگاه روابط عمومی‌ها از یک طرف و استماع صبورانه مدیرکل محترم روابط عمومی، مدیران خبرگزاری‌های آنا، ایسکانیوز و فرهیختگان از نقاط قوت این همایش بود که وزن همایش را بالا برده و باعث شد این باور در مدیران روابط عمومی‌ ایجاد شود که با امید بیشتری به آینده حوزه کاری خود نگریسته و تلاش کنند.


روزبه نصیری مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی آیت‌الله آملی


نزدیک به ده سال در حوزه روابط عمومی در حال فعالیت هستم، همایش دوروزه روابط عمومی در تهران یکی از ماندگارترین برنامه‌های سازمانی به‌ویژه در باره روابط عمومی‌ها بود.


موضوع مهم این همایش دیدگاه دکتر میرزاده رئیس دانشگاه به جایگاه روابط عمومی در سازمان است، اقدام عملی و موافقت ایشان با درخواست‌های منطقی مدیران روابط عمومی و تاکیدشان بر جایگاه روابط عمومی‌ها و حضور موثرشان در همه تصمیم‌گیری‌های اصلی سازمانی قابل قدردانی و امتنان است.


امیدوارم بازتعریف و احیای عملی روابط عمومی از یک سو و حمایت مسئولان عالی دانشگاه آزاد اسلامی از جایگاه روابط عمومی در این همایش نتیجه‌ای کاربردی برای اطلاع رسانی بهتر و مناسب‌تر و آگاهی بخشی اقناعی از سوی روابط عمومی‌ها از عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در جامعه شود.


ابوالفضل اکبری مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اسنان مرکزی


برگزاری همایش سراسری مدیران روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی برای نخستین بار اتفاق مبارکی بود و بسی جای خوشحالی و خرسندی بود که دکتر میرزاده رئیس دانشگاه شخصا تشریف آوردند و دقایقی را برای مدیران و مسؤلان روابط عمومی‌ها وقت گذاشتند و قسمتی از دغدغه‌ها و مشکلات آنان را شنیدند.


همین امر باعث دلگرمی و خوشحالی سفیران اندیشه دانشگاه شد تا با سرعت و قوت بیشتر به فعالیت‌های خود در روابط عمومی امیدوارتر شوند. همین که مسئولان روابط عمومی طی دو روز همایش از واحدها خارج شدند و به دور از استرس کارهای روزمره با همکاران خود ملاقات کردند و به تبادل تجربیات پرداختند، بسیار باارزش بود. فکر کنم این نخستین همایش روابط عمومی‌های دانشگاه آزاد در ۳۴سال گذشته بوده و بسیار بازتاب خوبی در بین همکاران داشت.


امیدواریم این همایش هرساله تداوم داشته باشد و همکاران نهایت استفاده را از این گردهمایی بزرگ ببرند، چراکه استفاده از تجربیات همکاران باعث پویایی و همگرایی خواهد شد.


مهدی احمدی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اسنان گلستان (از عوامل کمیته اجرایی)


فکر می‌کنم این همایش اول؛ فرصت مناسبی برای همگرایی بیشتر مدیران روابط عمومی بود. دوم؛ آشنایی مدیران سازمان با توانمندی انسانی روابط عمومی‌های سراسر کشور، سوم، فرصت مناسبی برای تبادل تجربیات و اندوخته‌ها بود. چهارم؛ محلی شد تا همکاران بدون واسطه بتوانند خواسته‌ها و نیازهایشان را با مدیران ارشد روابط عمومی دانشگاه مطرح کنند و در مقابل نیز از توقعات مدیران ارشد از یک روابط عمومی پویا و خلاق مطلع شوند.


این همایش فرصت کوتاهی بود برای قدرشناسی از تلاش همکارانی که خالصانه در مسیر اهداف عالی دانشگاه گام برداشتند. همزمانی این همایش با ایام ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز فرصت مغتنمی بود برای تجدید میثاق سفیران اندیشه دانشگاه با امام راحل با حضور در حسین جماران و دیدار با سیدحسن خمینی.


مهمترین ویژگی این همایش برگزاری آن با نظم و شایستگی مناسب در تعاملی سازنده با کارکنان و مدیران روابط عمومی سازمان مرکزی دانشگاه با استفاده از کمیته‌های علمی و اجرایی - منتخبی از مدیران واحدهای دانشگاه - بود.


داریوش راشدنسب مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان


همایش مدیران و مسئولان روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خلاء کاملا محسوس ۳۴ ساله را پر کرد. روابط عمومی با سابقه بیش از شش دهه در ایران رشد و تکاملی ناقص و نامتوازن داشته است و به تناسب قدمتش تعالی نیافته. تعارض در تعریف، نگرش و عملکرد و رویکردها، بزرگترین آسیب‌های تاریخی بر پیکره این رکن حیات سازمانی بوده است.


همایش امسال در دانشگاه آزاد اسلامی هم در عرصه تئوری و نظریه پردازی و هم در حوزه عمل و پراگماتیسم نشان داد که باز هم دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در رفع این کاستی‌ها و تصحیح نگرش‌های غلط نسبت به این نهاد در کشور با ارایه نمونه‌های عالی از نظر و عمل، پیشقراول اصلاحات نهادینه شده باشد.


به اعتقاد من محتوای مباحث مطروحه در همایش حاکی از آن بود که می‌توان به اعتلای جایگاه روابط عمومی در این دانشگاه در آتیه و با خروج تدریجی آن از ساختار خدمات تبلیغی و اداری به سمت قرار گرفتن در رکن مشاور عالی در نظام مدیریتی سازمان امیدوار بود؛ یعنی طی مسیر استعلاء از واحد پوستر چسبان زیرپله نشین ساختمان اداری تا اتاق و عنوان مشاور و ارزیاب عملکردها در جوار حوزه ریاست سازمان.


نشان دادیم که پرورش نیروهای موجود، آموزش بیشتر و تقویت آنان با هدف کسب مهارت‌های حرفه ای، تجهیز فنی و تثبت موقعیت مطلوب سازمان می‌تواند در نیل به این مقصود، مقدور و دور از دسترس نباشد. از سوی دیگر برگزاری این همایش به شخصه مرا بیش از پیش متقاعد ساخت که با وجود گرانبهای دکتر میرزاده، این مرد دوراندیش و متفکر و دکتر منوری و دیگر مسئولان مرکز روابط عمومی سازمان، ما از سه امتیاز و عنصر سازنده برای رسیدن به تعالی و تفاهم برخورداریم؛ ۱) فهم و درک درست از نیازهای دنیای مدیریت در عصر ارتباطات۲) اعتقاد کامل به مدیریت مشارکتی و سهیم ساختن لایه‌های مختلف در هرم سازمانی برای اتخاذ تدبیر و نتیجه بخش ساختن روند تصمیم سازی و ۳) نیت خالصانه از نفس پرهیزگاری که دچار عجب ریاست و تغیر آمرانه مدیریت نیست.


از همین روست که باور دارم « گوی توفیق و کرامت در میان افکنده اند» پس « چون جمع شدن معانی، گوی بیان توان زد » لاجرم دیگر بهانه و عذری پذیرفته نخواهد بود و می‌ماند تلاشی که مدیران روابط عمومی واحدها و مراکز باید بیش از پیش از خود نمایان سازند.


بهنام اسماعیلی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد


نگاه مسئولان ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در این همایش به روابط عمومی و جایگاه روابط عمومی در کشور می‌تواند گام‌های بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد.


در واقع می‌توان گفت برگزاری چنین همایش هایی به صورت چهره به چهره می‌تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور ایجاد کند. بنده نیز به نوبه خود دست مریزاد و تبریک عرض می کنم خدمت همه دست اندرکاران این همایش بزرگ بویژه دکتر منوری، ملیحی، عربی و دکتر جمشیدی که توانستند با این ابتکار زمینه ای را برای دیدار مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور ایجاد کنند.


علی گلابی رضائی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی


همایش دوروزه مدیران روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به شرایط حاکم بر تشکیلات روابط عمومی‌های سراسر کشور کاری بسیار هوشمندانه بود که از سوی سازمان مرکزی طراحی و اجرا شد. از نقاط قوت این همایش علاوه بر برکات آن همانطور که دکتر طه هاشمی هم اظهار کرد؛ خودکفایی بود که فکر نمی‌کنم هیچ حوزه‌ای غیر از روابط عمومی در سازمان بتواند چنین همایشی را با اتکای کامل به نیروهای خودی برگزار کند. اما ای کاش کمی فرصت بیشتر برای تبادل نظر و استفاده از پنل‌های زیسته وجود داشت. البته این اولین تجربه بود.


امروز شرایط جامعه عوض شده است. با توجه به هجمه‌های زیادی که نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، مجبور هستیم که روابط عمومی را به عنوان رکن اصلی سازمان بدانیم چرا‌که برای گذر از این شرایط سخت و حساس و رسیدن به اهداف کلان دانشگاه و رقابت با سایر رقبا و شناساندن توانمندی‌های دانشگاه و رهبری افکار عمومی و جذب دانشجو و ایجاد فضایی برای حرکت به سمتی که اتکا به شهریه دانشجو کمتر و درآمدهای غیرشهریه‌ای افزایش یابد، ناچاریم قدرت روابط عمومی‌ها را افزایش دهیم. همان مساله‌ای که رئیس دانشگاه با نگاه تیزبین و با درایت تمام به آن تاکید کرد و با اعلام اینکه روابط عمومی عضو رسمی و اصلی سازمان است و از عضویت رسمی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه در هیات رئیسه دانشگاه خبر داد و این حرکت شایسته خون تازه‌ای در رگ‌های این نهاد مهم، تزریق کرد.


از برکات این همایش می‌توان موضوعات ارتقای چارت سازمانی و تثبیت جایگاه روابط عمومی و تعریف بودجه مخصوص روابط عمومی دانست.
بنده پیشنهاد می‌کنم، سال آینده این همایش با حضور روسای واحدها برگزار شود.


علیرضا بدرنژاد مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال


برپایی نخستین نشست سراسری مدیران و مسئولان روابط عمومی در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی، بسیار اقدامی بایسته و متضمن انگیزه مضاعف برای تلاش و حضور مستمر در بین مسئولان این حوزه بود. هرچند این نشست دیرهنگام، تبعات مثبت و سازنده و در عین حال راهگشا برای حوزه روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در پی خواهد داشت لیکن نباید از اهمیت مدیریت جدید دانشگاه به حوزه ارتباطات و افکار عمومی و تکریم مخاطبان نیز مغفول ماند.


با این اوصاف به نظر می‌رسد جای خالی اجرای طرح‌های ماندگار از جمله رونمایی از یک سایت یا یادبود یا طرح‌‌های مشابه به عنوان نقطه اتکای این نشست و استمرار آن در نشست‌های آتی محسوس بود. برگزاری همایش همزمان با روز روابط عمومی و تهیه بیانیه پایانی می‌توانست در کنداکتور این برنامه، اهمیت مضاعفی به آن ببخشد.


بدیهی است این نشست، ضرورت بازمهندسی و تغییر ساختارهای سنتی حوزه‌های روابط عمومی را بیش از پیش نمایان می‌سازد. افزون بر این که مدیریت مطلوب محتوا و زمان جلسه و مسئولیت سپاری آن به خانواده روابط عمومی واحدهای دانشگاهی و مصوبات ارزنده آن بسیار درخور تحسین است و افق‌های روشنی را پیش روی حوزه روابط عمومی دانشگاه ترسیم می‌کند.


دقت در پیگیری و جامعیت بخشی مصوبات این نشست در راستای ارتقای جایگاه روابط عمومی می‌تواند از بازخوردهای شایسته این نشست دوروزه باشد.


علی بحرینی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان


همایش مدیران روابط عمومی‌، آن هم بعد از گذشت سال‌های متمادی اگر چه دارای نواقص کمی نیز بود اما زحمات زیادی را متحمل همکاران تلاشگر و زحمتکش مرکز اطلاع رسانی و کادر اجرایی کرده بود که نشان از تلاش شبانه روزی این عزیزان به‌ویژه دکتر منوری به عنوان پرچمدار این حوزه داشت.


حضور رئیس دانشگاه در این همایش به‌خوبی جایگاه روابط عمومی‌ها را در دانشگاه به نمایش گذارد و نشان داد که روابط عمومی به عنوان مشاور رئیس واحد و یک رسانه پرمخاطب از چه قدرتی برخوردار است.


این همایش بسیار مفید واقع شد و توانست به طور رو در رو مشکلات این حوزه را در سطح کلان دانشگاه منعکس کند و درد برخی از مدیران و دغدغه‌های آنان را در این مسیر مهم و حیاتی به گوش مسئولان مربوطه برساند.


امید است که استمرار این گونه همایش‌ها بتواند بر تثبیت جایگاه روابط عمومی در واحدهای دانشگاهی صحه بگذارد.


لادن لنگری مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی( از اعضای کمیته اجرایی و نماینده مدیران)


این همایش از دید بنده و بسیاری از جمع حاضر دارای حسن بسیار بزرگی بود و آن، حضور، همدلی، یکپارچگی و نیز دیدار همکاران عزیز از اقصی نقاط کشور بوده است. جای بسیار خوشوقتی است که دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بینشی ژرف و با درایتی تیزبینانه با دغدغه‌های کارکنان حوزه روابط عمومی آشناست و این خود جای بسی خرسندی است که در محیطی آرام و پرانگیزه می توانیم خدمت رسانی کرده و شاهد ثمربخشی‌ و کارآیی‌ این‌ حرفه‌ باشیم.


تعریف جایگاه واقعی روابط عمومی در واحدهای دانشگاهی از ملموس ترین و ساده ترین انتظارات فعالان این عرصه است زیرا با تعریف درست و بجای این جایگاه در درون دانشگاه می توانیم یار و همراه مسئولان بوده و رابطی منصف و مصلح میان روسا و مثلث دانشجو، کارمند و استاد باشیم و در توان افزایی دانشگاه ایفای نقش کنیم.


امید است با حمایت‌های بی شائبه دکتر میرزاده و روسای واحدهای دانشگاهی و نیز مسئولان این حوزه بهبود کیفیت و تخصصی شدن جایگاه روابط عمومی طبق شاخص‌ها و معیارهای سنجش و ارزیابی را شاهد باشیم.


فقدان‌ هدف‌ و نداشتن‌ برنامه‌ و محدودیت‌ در تخصیص‌ و جذب‌ بودجه‌ موردنیاز یقینا مشکلاتی را برای این حوزه به همراه داشته که با نظر مثبت و کارساز رئیس دانشگاه برای تخصیص بودجه مشخص، سرعت و کیفیت برنامه ها، تبلیغات و مشارکت رسانه ای افزایش خواهد یافت.


کهزاد اکبری مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایوان


خواست دکتر میرزاده مبنی بر تبیین دستاوردهای دانشگاه از سوی روابط عمومی ها نشان از نگاه ویژه رئیس دانشگاه و اهمیت این حوزه است که علاوه بر تولید اطلاعات و انعکاس آن باید تبیین کننده اقدامات دانشگاه برای ارائه به افکار عمومی باشد.


در همین راستا روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایوان سعی کرده است تا با ایجاد ارتباط در بین اقشار جامعه از قبیل محصل، کارمند، بیکار، خانه دار و ... جایگاه علم و اهمیت آن در توسعه و پیشرفت و رفاه اجتماعی را تبیین کند و در فضای رقابتی مراکز آموزش عالی برای جذب دانشجو نهایت تلاش خود را به کار گیرد به طوری که کمتر کسی پیدا می شود تا به مطلوبیت دانشگاه آزاد اسلامی صحه نگذارد.


شرکت فعال در جلسات مسئولان واحد به منظور آگاهی از سیاست‌ها، خط مشی و برنامه‌ها، تلاش برای ارتقای دانش و مهارت روابط عمومی از طریق شرکت در دوره‌های آموزشی، تهیه گزارش و عملکرد ماهانه و ارائه به مسئولان واحد، انعکاس موفقیت‌ها، دستاوردها و فعالیتهای دانشگاه، درج اخبار متنی و تصویری در سایت دانشگاه، اطلاع رسانی برگزاری مراسم و برنامه‌ها به کارکنان، معرفی واحد از طریق بروشور و تزیع در بین مردم، تهیه خبر و ارسال به خبرگزاری‌ها، فراهم کردن زمینه شرکت در مراسم و .. از جمله اقداماتی است که روابط عمومی این واحد دانشگاهی برای رسیدن به اهدف دانشگاه انجام داده است.


علی آقایی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان


حضور دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش نشان از اهمیت و جایگاه ویژه روابط عمومی در واحدهای دانشگاهی است.


برگزاری همایش و گردهمایی مدیران روابط عمومی کشور برای نخستین بار، اتفاق شایسته و مهمی بود و موضوعی که باعث اهمیت بیشتر و دلگرمی حاضران شد، حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این همایش و دیدگاه ایشان در خصوص جایگاه روابط عمومی در سازمان بود که اقدام عملی و موافقت با درخواست‌های مدیران روابط عمومی و تاکیدشان بر جایگاه روابط عمومی‌ها و حضور موثرشان در همه تصمیم‌گیری‌های اصلی سازمانی قابل قدردانی و امیدبخش است.


برگزاری مناسب، منظم و شایسته همایش و برنامه های درنظر گرفته شده سبب تعامل بیشتر و ارتقا دیدگاه مدیران روابط عمومی شد. امیدواریم از این پس همایش و برنامه های مشابه بصورت مستمر برگزار شود.


علی اکبر زمانی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق


خوشبختانه رویکردهای نوین و عملگرایانه مدیران ارشد سازمان مرکزی دانشگاه در دوره مدیریت جدید که شامل همه حوزه‌ها و ارکان دانشگاه شده روابط عمومی‌ها را نیز در برگرفت و برگزاری همایش اخیر در سطح بالا و کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی با حضور رئیس دانشگاه مبین اهمیت و شناخت علمی و درست دکتر میرزاده دانشمند فرهیخته از نقش تاثیرگذاری است که روابط عمومی‌های سراسر کشور می‌توانند در دوران مدیریت جدید دانشگاه و هم‌زمان با رشد و شکوفایی کیفی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان ایفا کنند.


با مروری بر بیانات دکتر میرزاده و دکتر طه هاشمی خطاب به مدیران روابط عمومی سراسر کشور می‌توان دریافت که این همایش نقطه عطفی در تعیین نقشه راهی جدید برای کارکرد و عملکرد روابط عمومی‌ها در دوران مدیریتی جدید دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود و بدون شک نقش تاثیرگذار و زحمات دکتر حسین منوری در برگزاری همایش و اجرایی کردن مطالبات نوین و علم گرایانه از روابط عمومی های واحدهای دانشگاهی سراسر کشور بسیار پر رنگ و موثر خواهد بود که همدلی و همگرایی بدنه روابط عمومی دانشگاه را بیش از بیش طلب می کند.


امید است تمامی همکاران حوزه روابط عمومی از فرصت ایجاد شده از سوی رئیس دانشگاه و مدیران ارشد سازمان مرکزی برای پیشبرد اهداف مقدس دانشگاه و به ویژه نقش تاثیرگذار روابط عمومی‌‌ها در هم سویی با شرح وظایف تخصصی و جدیدی که از این همایش در کالبد روابط عمومی‌ها دمیده شد بهره کافی را ببرند و شاهد پوست اندازی روابط عمومی ها و گذاری حقیقی به سمت چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای دانشگاه در دوران جدید باشیم.


علی زندی مهر مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد


حسن این همایش که بعد از نزدیک به 10 سال اتفاق افتاد، دیدار و تبادل نظر مدیران و مسئولان روابط عمومی واحدهای سراسر کشور بود که امری پسندیده و مبارک است که امیدوارم حداقل به صورت سالانه برگزار شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته