دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طهرانچی در ترسیم نقشه راه آینده آموزش عالی مطرح کرد؛

برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل دانایی به توانایی چیست؟

برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل دانایی به توانایی چیست؟
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه سکوی دانایی است، گفت: دانشگاه فضای تعاملی (یاددهی یادگیری) است که باید ارزش‌آفرین (دانایی توانایی) با هدف رشد باشد، دانشگاه نهادی دانایی‌بخش؛ اما بازار یا جامعه محیطی توانایی‌بخش است که باید بین این دو ارتباط برقرار شود.
کد خبر : 904377

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار نوروزی با کارکنان که صبح امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مسیری را طی می‌کند که به عنوان گام دوم دانشگاه مطرح است، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مولود انقلاب اسلامی مسیری را در چله اول زندگی خودش طی کرد که مقام معظم رهبری با بیان تعابیری چون وجود میلیون‌ها فارغ التحصیل و تعدد واحدهای عنوان به عنوان گام اول نام می‌برند؛ اما بلاشک ادامه این مسیر امکان پذیر نبود؛ چراکه دنیا مسیری را در پیش گرفته که باعث شده اقبال دانشگاه با تغییر مواجه شود.

وی ادامه داد: اگر از روحیه تحول در آغاز سال نو درس نمی‌گرفتیم، نمی‌توانستیم امروز گرد هم آییم، دانشگاه با برنامه تحول وارد گام دوم شد و این رویکرد دوباره نوید بازگشت امید به خانواده دانشگاه آزاد و جوانان را داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با گرامیداشت یاد مردم مقاوم غزه که در آستانه تغییر بنیادی هستند، ادامه داد: در ماه مبارک رمضان مردم غزه علاوه بر روزه‌داری با بمب‌های نظام سلطه مواجه بودند، نظام سلطه همچنین با جسارتش به سفارت جمهوری در سوریه، عزیزانی را در ابتدای سال به شهادت رساند که دو تن از شهدا از دانشجویان دانشگاه آزاد بودند، یاد آنها را گرامی میداریم.

طهرانچی افزود: امیدواریم سنگ بنای حضرت امام(ه) که تحت عنوان روز مبارزه با نظام سلطه و رژیم صهیونسیتی است، زنده نگه داریم آنچنان که مردم دنیا این روز را نیک بجا آوردند و روز قدس مصداق بارز کلمه طیب است.

وی گفت: در آیه 12 سوره طلاق آمده است که «خدا آن کسی است که هفت آسمان را آفرید و مانند آن آسمان‌ها از (هفت طبقه) زمین خلق فرمود؛ امر نافذ او در بین هفت آسمان و زمین نازل می‌شود تا بدانید که خدا بر هر چیز توانا و به احاطه علمی بر همه امور عالم آگاه است.» انسان به عنوان خلیفه الله می‌خواهد عالم و توانا در عالم خلقت باشد این در زیر چتر قادریت و علم الهی میسر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشگاه چهار وجه تربیت قوه عاقله، توسعه دهنده دانش بشری، تسخیر منابع طبیعی، تعالی بخش و ارزش آفرین اجتماعی دارد که چهار نظام علمی، تربیتی، فرهنگی و فناوری را در خود جای داده است. اگر دانشگاه منزوی باشد نمی‌تواند با جامعه ارتباط برقرار کند، شاید بعضی از وضعیت معیشیتی دانشگاه و جامعه سوال جدی داشته باشند که همکارانم به جد دنبال حل مسئله هستند، با این حال اگر دانشگاه رابطه معقول با جامعه نداشته باشد نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد، باید اشکالات را شناخت و آینده نگری کرد.

طهرانچی اضافه کرد: اگر مفهوم دانشگاه در این چهار ضلع بدانیم هنگامی که این دانشگاه در درون جامعه می‌نشیند، نظام فرهنگی دانشگاه باید جامعه فرهیخته را تربیت کند نظام علمی دانشگاه باید جامعه‌دان‌ها را شکل دهد، نظام تربیتی دانشگاه باید جامعه کارآمد را شکل دهد، نظام فناوری جامعه نوآوری را شکل بدهد. بنابراین جامعه کارآمدی می‌خواهیم که با حکمرانی عدالت‌محور مبتنی بر اقتصاد پویا باشد، جامعه‌دانانی می‌خواهیم که پیشرفت با الگوی ایرانی اسلامی را در دستور کار داشته باشند،‌ جامعه فرهیخته‌ای می‌خواهیم که در آن مودت و الفت جامعه دین‌مدار بروز و ظهور دارد، جامعه نوآوری می‌خواهیم که استفاده بهینه از نعمت‌های الهی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه این فضای نظری ما در دست یافتن به دانشگاه جامعه‌پرداز است، ادامه داد: این آمد و شد بین دانشگاه و جامعه باید شکل بگیرد؛ بنابراین دانشگاه یک دال مرکزی تربیتی دارد که با سه وجه علمی، فرهنگی و فناوری است.

جهش در تولید ممکن نمی‌شود مگر با نوآوری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ارتباط دانشگاه و شعار سال گفت: دانشگاه تربیت قوه عاقله با سه بعد فرهنگی، فناوری و علمی را برعهده دارد که جنبه اجتماعی، اقتصادی و نوآوری دارد، جهش در تولید ممکن نمی‌شود مگر با نوآوری. سال گذشته رشد تولید بود، رشد تولید را با کار علمی می‌توان محقق کرد اما جهش به نوآوری نیاز دارد. مشارکت مردمی در وجه اجتماعی می گنجد و تولید امر اقتصادی است، پس شعار امسال صرفا اقتصادی نیست بلکه شعار امسال ترکیب یافته نوآوری، اقتصادی و اجتماعی است.

طهرانچی بیان کرد: برای دستیابی به جامعه دانا، جامعه کارآمد، جامعه فرهیخته و جامعه نوآور باید منش و روشی داشت که برای اینکه این اتفاق بیفتد باید به دانشگاه برگردیم و در نظام‌های علمی، فرهنگی، تربیتی و فناوری دستکاری‌هایی داشته باشیم تا بتوانیم این امر مهم را سروسامان دهیم. همه مردم از اقتصاد وابسته به ارزش دلار و طلا رنج می‌برند و از تورم ناراضی هستند، اما نمی‌توان این مشکلات را حل کرد مگر اینکه دانشگاه‌ها تحولی در راهبردشان رقم بزنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه سکوی دانایی است، گفت: دانشگاه فضای تعاملی (یاددهی یادگیری) است که باید ارزش آفرین (دانایی توانایی) با هدف رشد باشد، دانشگاه نهاد دانایی بخش است اما بازار یا جامعه محیط توانایی بخش است، در محیط تمرین توانایی ایجاد نمی‌شود در مسابقه واقعی توانایی بروز پیدا می‌کند. مبدل دانایی به توانایی خطی نیست بلکه تابع مسایل زیاد و پیچیده است.

سرای نوآوری پل میان دانشگاه و صنعت است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مدل سنتی، آموزش می‌دادیم و نیرو به بازار می‌رفت این مدل کارکردش را از دست داده دانشگاه باید به دانشگاه پلتفرمی تبدیل شود، باید بین دانشگاه و صنعت پل داشته باشیم که همان سرای نوآوری است.

طهرانچی بیان کرد: اگر این مسائلی که مطرح می‌شود به دقت به آن نپردازیم خواهم گفت چه فاجعه‌ای در انتظار ماست و ما نیازمند یک پل بین فضای آموزشی -پژوهشی و فضای کسب و کار هستیم که این فضا، فضای محیط میانی (همت، مهارت و تجربه) است. برخی از جوانان ما مشکل ضعف همت، برخی مشکل ضعف مهارت دارند.

وی افزود: نکته مهم تجربه است، چیزی که به عنوان سابقه کارمطرح می‌شود و در دنیای پیچیده امروز آی‌تی پایه، مسئله تجربه مسئله مهمی است.

طهرانچی بیان کرد: ما از نگاه دو دایره مماس یکدیگر، وارد محیط دانشگاهی بیضی شکل با دو مرکز و محیط بازار نیز به یک بیضی با دو مرکز می‌شویم که مرکز دوم آن با یکدیگرهمپوشانی دارد که این مرکز دوم را ما به آن سکوی مبدل می‌گوییم. سکوی مبدلِ دانایی به توانایی که بخشی از آن در فضای آموزشی است و همزمان بخش دیگر آن در فضای کار است بنابراین ما نیازمند یک محیط جدید هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: پارک‌های علم و فناوری‌، مرکز رشد و ... را در کشور درست کرده‌ایم بدون اینکه یک نگاه بنیادی به آن‌ها داشته باشیم پس کارکردها آن‌ها یک کارکرد تصنعی است، مثل گل مصنوعی که رشد نمی‌کند اقتصاد را پویا نمی‌کند. ما نیازمند یک مدل عمومی برای تحقق هستیم و این رویکرد جهش تولید راحت رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: ابعاد این سکوی مبدل در نوآوری (اقتصادی - اجتماعی)، فناوری (دانشگاه صنعتی و نیمه صنعتی) و در علم است.

طهرانچی اظهار کرد: آینده آموزش عالی تهدید می‌شود همان طوری که فضای مجازی می‌تواند مقوم آموزش عالی باشد یک تهدید کننده آموزش عالی نیز است. هوش مصنوعی همان گونه که می‌تواند مقوم آموزش باشد یک تهدید کننده آموزش‌های سنتی نیزاست پس یک دره مهلک یادگیری عمیق، تفکر حل مسئله و تربیت قوه عاقله بر سر راه ما قرار دارد.

وی افزود: هوش مصنوعی را باید باهوش انسانی که آن را  در بر می گیرد، در نظر گرفت. اگر هوش مصنوعی برتر از شما باشد حتما در این دره مهلک گرفتار می‌شوید و اگر در این دره مهلک گرفتار شدید دیگر از دانشگاه آزاد خبری نیست!

 طهرانچی تصریح کرد: وقتی که ارتباط بین دانشگاه و جامعه مطرح می‌شود در واقع آن فضایی که به عنوان سکوی مولد از از آن نام برده‌ام، تقاضای اجتماعی و مطلوبیت آمایشی باید دست به دست دهند و تقاضای اجتماعی برگرفته از ذائقه اجتماعی ست که حاصل تصویرسازی در ذهن نوجوانان و جوانان است و متناسب با سودمندی سرمایه گذاری در آموزش عالی است، یعنی جوانان ما که می‌خواهند انتخاب رشته کنند این که به چه رشته‌ای بروند کاری ندارند در آن رشته چه خبراست مهم است. می گوید من روی عمرم را سرمایه گذاری می‌کنم، این سرمایه گذاری چه آورده‌ای دارد؟ آیا سودمند است یا سودمند نیست. این تصویر واقعی نیست و بخشی از آن کاذب است ولی تصویرسازی شکل گرفته واین تصمیم به ذائقه اجتماعی تبدیل می‌شود و ذائقه اجتماعی به اقبال اجتماعی تبدیل خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: طرف مقابل مطلوبیت آمایشی است که برگرفته از ماموریت دانشگاه‌ها در ساخت آینده جوامع و شکل دهی پیشرفت حاصل از اندیشه نخبگان وحکمرانان است.و در این وضعیت حکمرانان یک چیزی را می‌خواهند و جامعه چیز دیگری می‌خواهد، چگونه این دو می‌توانند دست در دست هم بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: گفتیم دانشگاه مظهر داناییست جامعه نیازمند الفت مبتنی بر دین با اقتصاد پویا و امنیت جامعه است، در اینجا مدد می جوییم از سوره قریش که در جامعه بحث اقتصادی نوآوران اجتماعی است حالا چگونه این دانایی بایستی به توانایی خلق شود؟ ظرف دانشگاه دانایی فردی یا توانایی فردیست که اوج آن مرکز رشد یا شرکت دانش بنیان می‌شود و برای شرکت دانش بنیان نیازمند توانایی گروهی هستیم. آیا این توانایی گروهی می‌تواند توانایی اجتماعی را خلق کند؟ به هر حال ما نیازمند حرکت از دانایی به دانایی و توانایی فردی و از آن به دانایی و توانایی گروهی و سپس به دانایی و توانایی کشورهستیم، این پل در حقیقت یک مسیر است حالا در توانایی فردی شعار این بود که هر دانشجو یک تخصص، یک مهارت که همان توانایی فردی می‌شود. ولی این کفایت نمی‌کند و این ذائقه اجتماعی را شکل نمی‌دهد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: چه بسیار داوطلبانی که توانایی فردی پیدا کرده‌اند ولی نمی‌توانند در اقتصاد موثر باشند وقتی در اقتصاد موثرنیستند، اقتصاد نیز برای آن‌ها نافع نیست و این مجموعه که دانش تخصصی، مهارت فردی، سازمان یادگیرنده، شرکت‌های دانش بنیان یا فرهیختگی اجتماعی و اقتصاد امنیت برسد چهره نوینی از دانشگاه را رونمایی می‌کند.

طهرانچی تاکید کرد: تا به امروزدانایی فرد را ما با گروه‌های آموزشی می‌دادیم ولی یک یک قدم جلوتر رفتیم و گفتیم توانایی فردی را با چه چیزی دهیم به همین منظور دانشکده مهارت کارآفرینی درست می‌کنیم که بچه ها در مدرسه عالی مهارت، مهارت پیدا کنند. اگر این پل شکل نگیرد اتفاقی نمی‌افتد و شبکه دانشکده‌های موضوعی را شکل دادیم مثل دانشکده‌های حمل و نقل، هوش مصنوعی، دانشکده فرهنگ و تمدن، دانشکده امور حکمرانی، دانشکده هنر رسانه، دانشکده فراسودمند، دانشکده انرژی، دانشکده‌های مختلفی که در حال شکل دادن آن هستیم برای ساخت آن دانایی گروهی است چون دانایی فرد را گروه شکل می دهد.

طهرانچی با بیان اینکه دانایی فرد را گروه شکل می‌دهد، افزود: اما دانایی گروهی را مسئله گروهی شکل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه به موضوع گروهی و توانایی گروهی با شبکه سراهای نوآوری نیاز داریم، ادامه داد: یک منطق زنجیره‌ای برای شکل‌دهی یک دانشگاهی که از دانایی فردی به توانایی اجتماعی برسد. اگر این منطق را نداشته باشیم، دانشگاه به جامعه متصل نمی‌شود.

چهره نوین دانشگاه را ترسیم می‌کنیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ما چهره نوین دانشگاه را ترسیم می‌کنیم و این یک باید است، اظهار کرد: دانشگاه یک سکوی دانایی توانایی‌بخش به‌شمار می‌آید که دارای یک فضای تعاملی ارزش‌آفرین با هدف رشد سرمایه انسانی است.

طهرانچی با اشاره به اینکه رشد مبتنی‌بر آموزش و پرورش نسل جوان است، تصریح کرد: رشد امری با مراقبت مستمر از فرآیندها و بازخوردها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در این دیدار قصد دارم یک بازخورد به نام انتخاب رشته را با شما عزیزان مرور کنم، خاطرنشان کرد: همه در خانواده دارای فرزند فکر می‌کنند که انتخاب رشته یک امر فردی است. درواقع، انتخاب رشته یک امر فردی است، اما بازتاب اجتماعی دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: انتخاب رشته سرمایه‌گذاری فرد برای آینده خود است؛ اما یک شاخص کلی برای اقبال اجتماعی به‌شمار می‌آید.

طهرانچی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه اقبال اجتماعی به انتخاب رشته تحصیلی چگونه رخ می‌دهد، ادامه داد: یک زمانی افراد تنها به مدرک فکر می‌کردند؛ اما امروز میزان اعتبار مدرک حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه میزان کارآمدی و موفقیت در محیط کار در یک دانشگاه به چه اندازه است، حائز اهمیت است، اظهار کرد: اما دانشجویان تنها به جواب این سؤالات بسنده نمی‌کنند. درواقع، آن‌ها میزان سودمندی و رضایت ذی‌نفعان و تصویر اجتماعی دانشگاه را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: زمانی در ایران رشته مهندسی، رشته پرمتقاضی محسوب می‌شد، زیرا فکر می‌کردند مهندسان رضایت شغلی دارند و از امکانات رفاهی از جمله ماشین و مسکن خوب بهره می‌برند؛ اما شاهد تغییر شرایط هستیم. اینکه چه دانشگاهی بروم که چه رتبه‌ای داشته باشد، دیگر مطرح نیست.

طهرانچی با بیان اینکه چیزی که فرد به آن نگاه می‌کند جلوه‌های مختلف انتخاب رشته است، تصریح کرد: دقت کنید که این تغییرات اعم‌از ساختار دانشگاه، اقبال اجتماعی و محدودیت آمایشی پیش روی ماست. باید بنگریم و جویا شویم که این سه بخش متضاد، متأثر یا بدون ارتباط است.

وی با بیان اینکه انتخاب رشته بین چراغ‌های متفاوت به معنای یک عمل فردی است تا یک چراغ را روشن کند، ادامه داد: اما باید دقت کنیم که هر کسی بخواهد یک چراغ را روشن کند، ریسه به‌صورت تک‌چراغه باقی می‌ماند و محیط روشن نمی‌شود؛ بنابراین انتخاب رشته به عنوان یک انتخاب فردی، آثار اجتماعی جدی دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اعداد و ارقام، اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مقطع کاردانی در ورودی 1401-1402، 44 هزار نفر تا 45 هزار نفر، دانشگاه دولتی و غیرانتفاعی 41 هزار نفر ورودی داشته است و این به معنای آن است که شما در مقطع کاردانی و رشته علوم انسانی پیشرو هستید؛ اما در علوم پایه، علوم پزشکی، فنی‌مهندسی خبر خوشایندی نداریم.

طهرانچی مطرح کرد: رشته کشاورزی یک هزار و 250 نفر در دانشگاه آزاد اسلامی و 2 هزار و 600 نفر در دانشگاه دولتی، رشته هنر در مجموع 191 هزار و 777 نفر و سهم دانشگاه آزاد 76 هزار نفر و 115 هزار نفر سهم مابقی دانشگاه‌هاست.

وی افزود: ورودی داوطلبان در مقطع کارشناسی 648 هزار و 42 نفر و سهم دانشگاه آزاد 281 هزار و سهم بقیه دانشگاه‌ها 366 هزار نفر است. سهم دانشگاه دولتی در مقطع کارشناسی رشته علوم پایه 25 هزار و سهم دانشگاه آزاد اسلامی 15 هزار نفر است.

طهرانچی مطرح کرد: سهم دانشگاه دولتی در مقطع کارشناسی رشته علوم انسانی 204 هزار و 172 هزار نفر سهم دانشگاه آزاد اسلامی است. سهم دانشگاه دولتی در علوم پزشکی 189 هزار و سهم دانشگاه آزاد اسلامی 127 هزار نفر است. در علوم فنی‌مهندسی به‌ترتیب 78 هزار نفر در دولتی و 59 هزار نفر در دانشگاه آزادی ورودی دریافت کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سهم دانشگاه دولتی در مقطع کارشناسی رشته کشاورزی 12 هزار و سهم دانشگاه آزاد اسلامی 3 هزار و 600 نفر است. در کاردانی 40 درصد، کارشناسی 43 درصد، کارشناسی ارشد 41 درصد، دکترای عمومی 14 درصد و در دکتری تخصصی 37 درصد سهم از آن دانشگاه آزاد اسلامی است.

طهرانچی با بیان اینکه ساختار دانشگاه در 20 سال قبل چگونه بوده است، مطرح کرد: باید بنگریم که 20 سال قبل اقبال اجتماعی چه چیزی بوده است. اگر سهم هیئت‌علمی را نگاه کنیم در هیچ رشته‌ای بیش از 6 درصد هیئت‌علمی نداشته‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ریاضیات و علوم کامپیوتر و بعد از آن به‌ترتیب عمران، برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مدیریت، زبان‌های خارجه، معماری، الهیات، حسابداری و مهندسی و بیوتکنولوژی کشاورزی، حقوق، مکانیک، شیمی، تربیت بدنی، پزشکی، فیزیک، روانشناسی، پرستاری، علوم تربیتی، پیراپزشکی، بیشترین اساتید را داریم. این آمار، تعداد و نقشه ذائقه اجتماعی بیست سال پیش که دانشگاه با آن شکل گرفته است، موارد مذکور است و تعداد هیئت‌علمی در همه آن‌ها مشخص است؛ تعداد اعضای هیئت‌علمی در ریاضیات یک هزار و 224 و در عمران هزار و 182 نفر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: اقبال اجتماعی در 1401 و 1402، در ریاضیات، عمران و 6 رشته اول که 60 درصد اشتغال است، دیده نمی شود. سرطان به معنای بزرگ شدن سلول‌های یک بخش است. وقتی میکروسکوپی وارد دانشگاه می‌شود، فاجعه رخ می‌دهد و این وضع در آینده و ادامه روند آن خطرناک است؛ در دانشگاه‌های دولتی نیز کم و بیش همین قاعده را داریم.

کشور نیازمند گفتمان سازی است

طهرانچی با بیان اینکه 31 درصد از دانش آموزان به سمت دبیرستان‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای گرایش دارند؛ تاکید کرد: 18 درصد از دانش آموزان در رشته ریاضی، 24 درصد در علوم انسانی و 27 درصد در تجربی تحصیل می‌کنند، صنعت کشور منتظر چیست؟ ظرفیت پزشکی بسیار کم و تنها 4 تا 5 درصد است، یعنی مسیر تنگ با حجم بزرگ داوطلب است، نتیجه آن می‌شود که با داوطلبان شکست خورده مواجهه هستیم. 

وی گفت: در گروه پزشکی 2100 نفر در حوزه کاردانی، 31 هزار داوطلب در کارشناسی و 5 هزار و 500 داوطلب در مقطع دکتری تخصصی ادامه تحصیل می‌دهند و تمام مقاطع حداکثر 50 هزار داوطلب پذیرش می‌کند، برای قبولی در رشته پزشکی 700 هزار نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت با 650 هزار داوطلب سرخورده مواجهه می‌شویم که به هدف خود نرسیده‌اند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آموزش عالی در دهه گذشته با الهام گیری از مدل لوزی شکل ظرفیت در پذیرش کارشناسی را محدود و کارشناسی ارشد را گرایش محور و دکتری را هم محدود کرد و هیچ توجهی به اینکه قرار است چه بلایی سر فارغ التحصیلان بیاید، نمی‌کند. باید مقطع کاردانی و کارشناسی با اشتغال، شبکه‌ای شوند تا دانشجو فقط در مقطع دکتری حرفه‌ای و دکتری تخصصی قصد ادامه تحصیل داشته باشد، اگر این هدف در مسیر آموزش عالی قرار نگیرد آینده کشور به خطر می‌افتد. 

طهرانچی بیان کرد: دکتری حرفه‌ای به اشتغال و کارشناسی ارشد به پژوهشگری ختم خواهد شد، باید فرق این 2 را متوجه شویم، در دانشگاه آزاد اسلامی ارتقای تحول در کیفیت و تحول در نظام آموزشی باید صورت پذیرد. حواسمان باشد که منابع دیجیتال و هوش مصنوعی رقیب جدی با کلاس حضوری محسوب می‌شود، باید به سمت آموزش ایده‌های بزرگ و چگونگی توسعه آن‌ها و روش‌های حل مسئله و آموزش تعالی بخش عمیق و کاربردی و مهارت محور گام برداریم. 

وی بیان کرد: باید بین مطلوبیت و اقبال اجتماعی و مطلوبیت آمایشی یک پل واسط یعنی محیط کار و عرصه کار ایجاد کنیم، در دانشگاه فقط نیازمند استادِ پایه نیستیم، بلکه استادِ عرصه هم لازم داریم، اگر استادِ عرصه نداشته باشیم که متصل به محیط کار است این پل شکل نمی‌گیرد که در اینصورت اقبال اجتماعی فرو خواهد ریخت و هم اکنون پزشکی در این حوزه سرلوحه بوده و پایدار است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید مسئولیت کاربردپذیری محتوای آموزشی و کارآمدی دانشجویان و حل مسئله جامعه را ترویج دهیم، تنها آموزش تخصصی کافی نیست، بلکه آموزش اجتماعی یعنی مفاهیم کار گروهی، آموزش مهارتی، آموزش حرفه‌ای و آموزش کارآفرینی باید به مهارت دانشجویان اضافه شود، جای این موارد سر کلاس نیست و فقط آموزش تخصصی باید در کلاس ارائه شود، فرهنگ آموزش دانشگاه‌ها باید اصلاح شود، در غیر اینصورت 6 رشته معروف 3 تا 4 سال آینده از دست می‌رود و یک دفعه سیستم آموزش عالی با از دست دادن ورم، نحیف خواهد شد. 

دانشگاه موضوع راهیان پیشرفت قرار بگیرد

طهرانچی با بیان اینکه خود دانشگاه باید موضوع راهیان پیشرفت قرار گیرد؛ تاکید کرد: اقبال اجتماعی از جریان‌سازی تا ماموریت آموزشی یعنی تربیت قوه عاقله است، نیازمند گفتمان جدید برای جوانان و نوجوانان سما و آموزش و پرورش هستیم، گفتمانی که همه می‌خواهند دندانپزشک شوند چون پولش خوب است گفتمان مناسبی برای کشور نیست، کشور نیازمند گفتمان جدید است، عقلانیت باید در آموزش وارد شود، شبکه دانشگاه، صنعت و بازار را بسازیم و مابقی شبکه‌ها مثل شبکه مدارس که امسال یکی پس از دیگری خواهد آمد برای این است که نوآوری و فناوری را به دقت انجام دهیم، اردوی راهیان پیشرفت فقط نباید از جنس عسولیه باشد چراکه راهیان پیشرفت نشان دادن نمادهای آنچنانی نیست، نیازمند اردوی راهیان پیشرفت جدید هستیم و با هیئت علمی و کارکنان خسته نمی‌توانیم این تحول را رقم بزنیم. خودمان باید در عصر امید، امیدوار باشیم و بعد بتوانیم با جوانان صحبت کرده و نمادها را به آنها نشان دهیم. 

اشتغال امیدآفرین زنده شود

وی افزود: دانایی گروهی و توانایی گروهی را باید خلق کنیم، اشتغال امیدآفرین باید زنده شود، پس آموزش تخصصی پایه گام اول است. پله دوم کاربینی یعنی آموزش مهارتی در محیط آموزشی، مرحله سوم کارآموزی و مرحله کارورزی است. تاکنون حداکثر تا مرحله کاربینی پیش می‌رفتیم و مثلا در پزشکی تنها نمی‌توانیم به آناتومی جسد بسنده کنیم و در اینصورت کسی پزشک نمی‌شود، بلکه کارآموزی و کارورزی هم نیاز است. این مسیر کامل باید طی شود، پس دانشگاه امیدآفرین از رشته علمی به دانشگاه آمایشی و سراهای نوآوری و محیط کار و بازار و جامعه باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چرا که اقتصاد و درآمد دانشگاه به این مسئله نیازمند است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی بودجه خود را از دولت تامین نمی‌گیر، پس خیلی زودتر از دولت متوجه می‌شود که ساختمان در حال فروپاشی است؛ چرا که هسته مراقبت ندارد، باید با فهمیدن زودتر خود را نجات داده و تغییر دهیم، دانشگاهی که پول نفت می‌گیرد صدای شکسته شدن قرچ قرچ ستون‌های ساختمان‌ها را نمی‌شنود. در سند 2016 آمریکایی‌ها پرسیده شده که در دنیای امروز قرن 21 چه موضوعی مهم است؟ گفته شده «نیروی انسانی با مهارت علوم و مهندسی منشا جمع کنندگی ظرفیت نوآورانه ملت‌ها و اقتصاد رقابتی است».

طهرانچی درباره شعار سال 1403 «جهش در تولید با مشارکت مردمی» گفت: وقتی نیروی فنی و مهندسی و علوم مهندسی را از دست می‌دهیم باید گفت که یک کشور فقط با یک عده مدیر اداره نخواهد شد، بلکه بدنه علوم مهندسی باید باشد تا کارخانه به جلو رود. کشورها در همین ایام متوجه شدند که ما در جذب نیروی آنها با یکدیگر مسابقه گذاشتیم، به اینصورت که می‌گویند آن چیزی که در علوم مهندسی در دانشگاه خوب تربیت می شود، دانشجویان مهاجرت کنند و مابقی هم به سمت آن رشته نروند که این موضوع به شدت خطرناک است. 

وی اظهار کرد: ورودی مهر 1402 دانشگاه‌ها در رشته تاریخ تنها 11 نفر بود، یعنی تنها 11 نفر از افراد ترجیح دادند تاریخ ایران را بخوانند، ادبیات فارسی هم 118 نفر بود که هر 2 فاجعه است، برخی از افراد به دکتری علم واقف شده‌اند، اما در عمل کاری نمی‌توانند انجام دهند، چه کسی گفته است علم باید در یک فضا حبس شود؟ اگر عالم و دانا شدی، اما توانا نبودی علمی که کسب کرده‌ای علم نخواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب