خودروی برقی پاسخی لاکچری به یک نیاز!
امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودروسازی و استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص توسعه خودروهای برقی و قیمتهای بالای شارژرهای این نوع خودرو گفت: باید بدانیم که خودروبرقی در کل محصولی لاکچری و گران قیمت و پرهزینه است.
وی ادامه داد: در تمام دنیا نیز این نوع خودرو به عنوان محصولی گران قیمت شناخته میشود. شایان ذکر است که خودروی برقی برای نخستین بار در کالیفرنیا ایالات متحده پا به عرصه وجود نهاد؛ که این ایالت به عنوان یکی از ثروتمندترین ایالات آمریکا و همچنین جهان شناخته میشود.
اوج توسعه خودروهای برقی در چین با پشتوانه حمایتهای دولتی بود
این استاد دانشگاه تصریح کرد: نگرش اصلی تولید این محصول نیز بر اساس همان ساختار متمول و به انگیزه حفاظت از محیط زیست بود. بعدها خودروی برقی در اروپا توسعه یافت و پس از آن به چین رسید. شایان ذکر است که اوج توسعه خودروهای برقی در چین و با پشتوانه حمایتهای دولتی و با انگیزههای اقتصادی بود.
کاکایی اظهار کرد: برای اروپاییها مباحث آلودگی هوا به دلیل تراکم بالای جمعیت و کارخانجات مهم بود. چینیها نیز با توجه به در اختیار داشتن سبد انرژی برای دور زدن نیاز خود به اروپا بر توسعه صنعت خودروهای برقی به عنوان یک جهش تمرکز کردند.
وی ادامه داد: چین با جمعیتی به اندازه یک پنجم جمعیت جهان چارهای بجز تقسیم سبد سوخت نداشته است؛ اما هم اکنون هم در بررسیها در میابیم که همچنان حرکت خودروهای برقی در چین از خودروهای درون سوز کمتر است. اما همچنان امتیازات خاصی برای خودروهای برقی برقرار است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: در چین برای اخذ شماره خودرو در برخی استانها محدودیتهایی وجود دارد. همچنین برای سفر از شهری به شهر دیگر نیز مقرراتی وجود دارد که برای خودروهای برقی این شرایط تسهیل میشود. از این رو در اروپا و چین گفته میشود که برنامه مدونی برای استفاده از خودروهای برقی وجود دارد.
وی ادامه داد: اما در ژاپن اقبال کمی به خودروهای برقی وجود دارد و آنها راه حل را در توسعه خودروهای هیبریدی و هیدروژنی میدانند. فلذا با توجه به شرایط ذکر شده بدیهی است که خودروی برقی به عنوان یک پاسخ لاکچری به آلودگی هوا و توسعه سبد سوختی گران قیمت خواهد بود و همچنین بهره برداری از این نوع خودرو نیز ارزان نخواهد بود.
قیمت تمام شده برق بالاتر از بنزین است!
کاکایی گفت: هم اکنون در کشور ما اگر یارانه دولتی را از برق و بنزین حذف کنیم قیمت تمام شده انرژی الکتریکی برای ما بالاتر از بنزین خواهد بود. فلذا هزینه کلی بهره برداری از خودروی برقی بالاتر از خودروی بنزینی است.
وی با اشاره به صفهای سوختگیری در جایگاههای گاز طبیعی گفت: برای سوختگیری در جایگاههای گاز طبیعی زمان بیشتری نسبت به سوخت گیری با بنزین صرف میشود و این خصیصه استفاده از گاز طبیعی است؛ در مورد شارژ کردن خودروهای برقی نیز حداقل زمان شارژ از ۱۰ دقیقه کمتر نخواهد بود؛ پس میتوان گفت که زمانی که برای استفاده از این خودرو صرف میشود بیشتر است و با توجه به این موضوع که زمان هر فرد نیز گران بهاست، خودروی برقی باز هم وسیلهای پر هزینه است.
انتهای پیام/