دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان (۲۴)

باید قواعد اقتصادی در تولید محصول دانش‌بنیان مورد توجه قرار گیرد

باید قواعد اقتصادی در تولید محصول دانش‌بنیان مورد توجه قرار گیرد
نایب رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران گفت: باید قواعد اقتصادی در تولید دانش یا محصول شرکت‌های دانش‌بنیانی مورد توجه قرار گیرد و محصول یا خدمت تولید شود و بانک‌ها نیز طبیعی است که به تولیدی که ریسک آنها را بالا بدانند تسهیلات نخواهند داد.
کد خبر : 902446

عباس جبالبارزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: دانش‌بنیان‌ها باید محصول، ایده یا خدمتی را خلق کنند که برای آن نیاز و تقاضا وجود داشته باشد. صاحبان صنایع اگر یک تولید دانش‌بنیانی را برای خود نیاز بدانند به طور حتم خریدار آن خواهند بود.

ضرورت تفکیک میان دانش‌بنیان‌های واقعی و غیرواقعی

وی افزود: در کشور ما دو دسته دانش‌بنیان وجود دارد آنها که محصول یا خدمتی را برای رفع نیازی تولید می‌کنند که باید به آنها کمک شود و مورد حمایت قرار گیرند و دسته‌ای که تنها از نام دانش‌بنیان استفاده کرده و مدرکی گرفته و رفته‌اند بدون آنکه خروجی داشته باشند و تنها توانسته‌اند از مزایای دانش‌بنیانی بودن استفاده کنند و باید میان آنها تفکیک قائل شد.

جبالبارزی خاطرنشان کرد: برخی شروط برای اعلام دانش‌بنیانی بودن شرکت‌ها سخت و دشوار است بنابراین آنها که ارتباطاتی داشته و می‌توانند این شروط یا اسناد را تهیه کنند دانش‌بنیانی نام می‌گیرند و آنها که نمی‌توانند، اما استعداد و توانایی خلق ایده یا محصول دانش‌بنیانی را دارند از مزایای آن بدون بهره می‌مانند.

نایب رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ممکن است صاحبان صنایع خود بخواهند راسا دانش‌بنیان‌ها را جذب کنند که این موضوع بسته به نیاز آنها دارد.

دانش بنیان

درباره اتصال دانش‌بنیان‌ها به بازار و بخش تقاضا نیز اظهار کرد: دانش‌بنیان‌ها به عنوان یک بخش فعال باید خود را معرفی کنند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز این امکان را ندارد که بتوانند ارتباط میان دانش‌بنیان‌ها و بازار کار یا صاحبان صنایع را برقرار کند.

شرکت‌های حرفه‌ای بازاریابی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود

جبالبارزی تصریح کرد: باید شرکت‌های حرفه‌ای بازاریابی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود تا محصول آنها را معرفی کنند و هم در داخل و هم خارج از کشور تبلیغات مناسب برای تولیدات آنها صورت گیرد.

وی در مورد به تیراژ انبوه‌رساندن محصولات دانش‌بنیانی نیز اظهار کرد: وقتی قرار است محصولی دانش‌بنیانی تولید شود باید بازار آن محصول رصد شود و به طور معمول حتی برای تولید آن سرمایه‌گذار پیش‌بینی شود تا بتوان تولید انبوه آن را نیز به انجام رساند.

جبالبارزی خاطرنشان کرد: اگر بازار هدف دانش‌بنیان‌ها در داخل کشور باشد باید محصول به میزانی که تولید می‌شود بازار داشته باشد در غیر این صورت به هدردادن وقت و سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: اگر تولید محصول توجیه اقتصادی داشته باشد ابتدا باید نمونه آن ساخته شود و سپس به تولید انبوه آن اقدام کرد.

دانش‌بنیان‌ها در تولید محصولات دانش‌بنیانی نیم‌نگاهی به بازار‌های صادراتی داشته باشند

نایب رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اکنون شرکت بوئینگ برای کل دنیا تولید می‌کند و بازار هدف آن تنها مختص اروپا نیست و دانش‌بنیان‌ها نیز علاوه بر تامین بازار داخلی باید نیم‌نگاهی به بازار صادراتی داشته باشند.

قواعد اقتصادی در تولید دانش یا محصول شرکت‌های دانش‌بنیانی مورد توجه قرار گیرد

دانش بنیان

وی افزود: باید قواعد اقتصادی در تولید دانش یا محصول شرکت‌های دانش‌بنیانی مورد توجه قرار گیرد و محصول یا خدمت تولید شود و بانک‌ها نیز طبیعی است که به تولیدی که ریسک آنها را بالا بدانند تسهیلات نخواهند داد.

جبالبارزی تصریح کرد: در اروپا یا آمریکا وقتی ایده‌ای عرضه می‌شود توسط سرمایه‌گذار بر روی آن سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، اما این سیستم هنوز در کشور ما چندان جانیفتاده است.

وی افزود: اکنون سرمایه‌گذاران کشور به سراغ تولید ریسک پذیر نمی‌روند و بخش زیادی از نقدینگی در کار‌های دلالی و واسطه‌گری هزینه می‌شود.

جبالبارزی با اشاره به ضعف آمار شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور اشاره کرد و افزود: اقتصاد زمانی مقاومتی و تولید محور است که خلق ارزش در تولید بیش از هر فعالیت اقتصادی دیگر باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته