باید قواعد اقتصادی در تولید محصول دانشبنیان مورد توجه قرار گیرد
عباس جبالبارزی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: دانشبنیانها باید محصول، ایده یا خدمتی را خلق کنند که برای آن نیاز و تقاضا وجود داشته باشد. صاحبان صنایع اگر یک تولید دانشبنیانی را برای خود نیاز بدانند به طور حتم خریدار آن خواهند بود.
ضرورت تفکیک میان دانشبنیانهای واقعی و غیرواقعی
وی افزود: در کشور ما دو دسته دانشبنیان وجود دارد آنها که محصول یا خدمتی را برای رفع نیازی تولید میکنند که باید به آنها کمک شود و مورد حمایت قرار گیرند و دستهای که تنها از نام دانشبنیان استفاده کرده و مدرکی گرفته و رفتهاند بدون آنکه خروجی داشته باشند و تنها توانستهاند از مزایای دانشبنیانی بودن استفاده کنند و باید میان آنها تفکیک قائل شد.
جبالبارزی خاطرنشان کرد: برخی شروط برای اعلام دانشبنیانی بودن شرکتها سخت و دشوار است بنابراین آنها که ارتباطاتی داشته و میتوانند این شروط یا اسناد را تهیه کنند دانشبنیانی نام میگیرند و آنها که نمیتوانند، اما استعداد و توانایی خلق ایده یا محصول دانشبنیانی را دارند از مزایای آن بدون بهره میمانند.
نایب رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ممکن است صاحبان صنایع خود بخواهند راسا دانشبنیانها را جذب کنند که این موضوع بسته به نیاز آنها دارد.
درباره اتصال دانشبنیانها به بازار و بخش تقاضا نیز اظهار کرد: دانشبنیانها به عنوان یک بخش فعال باید خود را معرفی کنند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز این امکان را ندارد که بتوانند ارتباط میان دانشبنیانها و بازار کار یا صاحبان صنایع را برقرار کند.
شرکتهای حرفهای بازاریابی توسط شرکتهای دانشبنیان ایجاد شود
جبالبارزی تصریح کرد: باید شرکتهای حرفهای بازاریابی توسط شرکتهای دانشبنیان ایجاد شود تا محصول آنها را معرفی کنند و هم در داخل و هم خارج از کشور تبلیغات مناسب برای تولیدات آنها صورت گیرد.
وی در مورد به تیراژ انبوهرساندن محصولات دانشبنیانی نیز اظهار کرد: وقتی قرار است محصولی دانشبنیانی تولید شود باید بازار آن محصول رصد شود و به طور معمول حتی برای تولید آن سرمایهگذار پیشبینی شود تا بتوان تولید انبوه آن را نیز به انجام رساند.
جبالبارزی خاطرنشان کرد: اگر بازار هدف دانشبنیانها در داخل کشور باشد باید محصول به میزانی که تولید میشود بازار داشته باشد در غیر این صورت به هدردادن وقت و سرمایهگذاری است.
وی افزود: اگر تولید محصول توجیه اقتصادی داشته باشد ابتدا باید نمونه آن ساخته شود و سپس به تولید انبوه آن اقدام کرد.
دانشبنیانها در تولید محصولات دانشبنیانی نیمنگاهی به بازارهای صادراتی داشته باشند
نایب رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اکنون شرکت بوئینگ برای کل دنیا تولید میکند و بازار هدف آن تنها مختص اروپا نیست و دانشبنیانها نیز علاوه بر تامین بازار داخلی باید نیمنگاهی به بازار صادراتی داشته باشند.
قواعد اقتصادی در تولید دانش یا محصول شرکتهای دانشبنیانی مورد توجه قرار گیرد
وی افزود: باید قواعد اقتصادی در تولید دانش یا محصول شرکتهای دانشبنیانی مورد توجه قرار گیرد و محصول یا خدمت تولید شود و بانکها نیز طبیعی است که به تولیدی که ریسک آنها را بالا بدانند تسهیلات نخواهند داد.
جبالبارزی تصریح کرد: در اروپا یا آمریکا وقتی ایدهای عرضه میشود توسط سرمایهگذار بر روی آن سرمایهگذاری صورت میگیرد، اما این سیستم هنوز در کشور ما چندان جانیفتاده است.
وی افزود: اکنون سرمایهگذاران کشور به سراغ تولید ریسک پذیر نمیروند و بخش زیادی از نقدینگی در کارهای دلالی و واسطهگری هزینه میشود.
جبالبارزی با اشاره به ضعف آمار شرکتهای دانشبنیان در کشور اشاره کرد و افزود: اقتصاد زمانی مقاومتی و تولید محور است که خلق ارزش در تولید بیش از هر فعالیت اقتصادی دیگر باشد.
انتهای پیام/