راههای نفوذ صنعت کشاورزی به خارج از مرزها
گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ موتور محرک تحول در کشاورزی، تکنولوژی است اما بزرگترین مشکل صنعت کشاورزی به بخش ترویج علم وفناوری در این زمینه برمی گردد. شایان ذکر است که برای به کارگیری تکنولوژی در کشاورزی باید زمینه آن نیز در بین بهره برداران وجود داشته باشد؛ از همین رو لازم است تا برای به کارگیری جوانان در بخش کشاورزی تمهیداتی اندیشیده شود. متوسط سن فعالان فعلی بخش کشاورزی ما در حدود ۶۰ سال است و این بسیار علامت بدی برای رشد کشاورزی است.
از جهت دیگر قرار بر این بوده است که در برنامه ششم توسعه، سهم بخش تعاونی را به ۲۵ درصد برسانیم؛ اما این بخش هم اکنون فقط ۲ درصد از اقتصاد را شامل میشود. باید با اجرای سهم این بخش را افزایش دهیم. ماباید با دعوت عمومی و جلب مشارکت و خلق تشکلهای تعاونی کشور را به سمت خصوصی ببریم.
معنای خصوصی سازی در اقتصاد نیز همین جلب مشارکت عمومی است. بایستی تشکلهای تعاونی تشکیل شود و به کمک کارآفرینان متخصص تحصیل کرده مدیریت شود. از این رو بهره برداران را میتوان تجمیع کرد و کشت برای اهداف صادراتی را هدف گذاری نمود.
نولوژی و تعاونی ها دو روی سکه نفوذ صنعت کشاورزی به خارج از مرزها است که تا امروز از این فرصتها استفاده نشده است.
دریافت سهم از بازارهای جهانی لازمه رونق صنعت کشاورزی است.چرا کشورهایی مانند کامبوج، ترکیه، ویتنام و تایلند سهم عمده بازار غذای حلال را در اختیار داشته باشند و ایران به عنوان بزرگترین کشور اسلامی کنار بشیند!. مدیریت بخش کشاورزی ما بایستی با مدیریت یکپارچه زمینه را برای جبران این کاستی آماده کند.
عبدالمجید شیخی - استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد کشاورزی
انتهای پیام/