اتمام کلانپروژه شهید شوشتری نیمه نخست سال ۱۴۰۳/ ۲۳ پلاک تملک شد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد شیری شهردار منطقه ۱۵ تهران در جمع خبرنگاران درباره خط هشت مترو گفت: این خط یکی از چهار خط جدیدی است که برای شهر تهران پیشبینی و طراحی شده است. این طرح حدود ۴۰ کیلومتر طول دارد و ۳۴ ایستگاه برای آن پیشبینی شده است. در سالهای گذشته مطالعات امکان سنجی این خط به طور کامل انجام شد و در منطقه پانزده نیز برای تمامی ایستگاهها بحث تملک دائم و غیردائم پیشبینی شد و امروز در میدان شیرازی که یکی از ایستگاههای این خط است، کلنگ احداث خط به زمین میخورد.
وی افزود: ما خیلی تلاش کردیم این خط از منطقه ۱۵ شروع شود. در طی یک سال اخیر تمام تلاشمان را کردیم تا امکانات و زمینهایی که مترو نیاز دارد را در اختیار آنها بگذاریم. امیدواریم به زودی شاهد بهرهبرداری از این خط باشیم تا مردم عزیز شرق منطقه ۱۵ که از نعمت مترو بیبهره بودند از این امکان ویژه برخوردار شوند و از آن استفاده کنند.
شهردار منطقه ۱۵ در رابطه با جزئیات این خط جدید و تعداد ایستگاههای آن در منطقه نیز گفت: از حدود ۳۴ ایستگاه کل خط هشت، فعلا ۵ ایستگاه در منطقه ۱۵ قرار دارد. البته بحث توسعه هم وجود دارد و ممکن است قطعار از مسگرآباد به سمت مسعودیه و رضویه حرکت کند که دو ایستگاه دیگر به این منطقه اضافه میشود.
یک و نیم میلیارد دلار هزینه راهاندازی خط جدید
وی اضافه کرد: منطقه ۱۵ در مطالعات خطوط جدید به طور ویژه دیده شده و به غیر از خط ۸، خط ۹ متروی تهران نیز از این منطقه عبور خواهد کرد و محلات مشیریه، بلوار، اتوبان بسیج را پوشش خواهد داد. در آن خط هم حدود ۵ ایستگاه در منطقه ۱۵ وجود دارد و امیدواریم در ماههای آینده شاهد کلنگ زنی خط ۹ هم باشیم.
شیری با اشاره به هزینههای ساخت این خط جدید، درخصوص زمان بهرهبرداری از آن عنوان کرد: این خطی که امروز کلنگ زنی میشود، حدود یک و نیم میلیارد دلار (چیزی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان) هزینه دارد که خیلی سنگین است و تامین منابع آن هم کار سختی است، اما بخش قابل توجهی از آن پیشبینی شده است. زمان راه اندازی یک خط مترو به طور کامل ممکن است تا بیش از ۱۰ سال نیز زمان ببرد ولی ما به دنبال این هستیم که قطعهای که از منطقه پانزده شروع میشود و قرار است به خط ۶ مترو وصل شود را کامل کنیم و به زودی شاهد بهرهبرداری از آن باشیم. ولی کل خط معمولا زمانبر است، ما تلاش میکنیم آن بخشی که از خط هشت که در منطقه ما قرار دارد در کوتاهترین زمان ممکن به بهرهبرداری برسد.
وی درخصوص کارکرد این خط جدید نیز گفت: پیشبینی برای کل خط هشت این است که سالی ۳۰۰ میلیون مسافر را جابه جا خواهد کرد که به طور میانگین روزی یک میلیون مسافر را جابه جا میکند.
بهسازی بافت فرسوده منطقه در اولویت است
شیری در بخشی از سخنانش در رابطه با بهسازی بافت فرسوده موجود در منطقه نیز اظهار کرد: محدوده منطقه ۱۵ حدود ۳ هزار هکتار است که حدود ۱۰ درصد آن یعنی ۲۹۵ هکتار جزو بافت فرسوده قرار دارد. بنا بر اسناد بالا دستی باید سالی سه درصد از این بافت نوسازی میشد ولی متاسفانه در این بیست سال اخیر این برنامه محقق نشده است. اما امسال شاهد این بودیم که سه درصد محقق میشود و ما تمام تلاشمان این است که تا همین چند روز باقی مانده در پایان سال اخبار خوبی درخصوص بافت فرسوده به مردم بدهیم و حتی بخشی از عقب ماندگیهای سالهای گذشته را نیز جبران کنیم.
وی با اشاره به جزئیات عملکرد شهرداری در این خصوص گفت: تا امروز ۱۵۰۰ پروانه در منطقه ۱۵ صادر شده که بخشی از آن در بافت فرسوده است و از این نظر هم ما در کل شهر تهران در میان ۲۲ منطقه به لحاظ صدور پروانه در صدر جدول قرار داریم و این نشان دهنده این است که روند نوسازی در منطقه ما با سرعتی بهتر از قبل پیش میرود و امیدواریم که روزی شاهد بهسازی و نوسازی کل بافت فرسوده منطقه ۱۵ باشیم که این مسئله ایمنی بیشتری برای شهروندان را به ارمغان میآورد. از این میزان ۷۰ درصد شروع به ساخت کردند و سازندگان برای اینکه با افزایش قیمت مصالح روبرو نشوند بلافاصله پس از دریافت پروانه ساخت شروع به کار میکنند.
شهردار منطقه با اشاره به تسهیلاتی که برای ساخت و ساز در بافت فرسوده در نظر گرفته شده است توضیح داد: در بافت فرسوده تقریبا مبلغی بابت صدور پروانه ساخت دریافت نمیشود. اگر کسی در بافت فرسوده به دنبال دریافت پروانه باشد خود به خود ۵۰ درصد تخفیف میگیرد، اگر ۲ پلاک را با هم تجمیع کند به شرط اینکه به ۱۵۰ متر برسد ۸۰ درصد تخفیف میگیرد و اگر ۳ پلاک یا بیشتر تجمیع شود و از ۱۵۰ متر هم بیشتر باشد کاملا رایگان است. این تسهیلات سازندهها را تشویق میکند که در این زمینه فعال باشند. برای سال آینده هم شورای شهر تهران پیشبینیهای خوبی کرده و کار در بافت فرسوده تقریبا رایگان خواهد شد. ضمن اینکه همه سازنده اه را دعوت میکنم که در بافت فرسوده کار کنند. در این بافت اگر ۴ پلاک را با هم تجمیع کنند و در بین این پلاکها معبری ۲۰ متری وجود داشته باشد، منطقه کل معبر را به طور رایگان در اختیار سازنده میگذارد.
وی درباره زمان صدور پروانه ساخت نیز مطرح کرد: منطقه ما در این زمینه نیز جزو مناطق پیشرو در کل تهران محسوب میشود و در زمینه زمان صدور پروانه نیز در کل مناطق پایتخت دوم هستیم، آن هم با حجم سنگین تعداد پروانههایی که صادر میکنیم. به طور میانگین پروانههای ساخت در منطقه ۱۹ روزه صادر میکنیم. البته گاهی کمتر هم میشود ولی در کل با میانگین ۱۹ روزه صادر میشود.
شیری در پایان سخنانش با اشاره به یکی از پروژههای اصلی و کلان موجود در منطقه عنوان کرد: کلان پروژه شوشتری یکی از طرحهای اصلی ماست که در حال انجام مراحل آن هستیم، تملکهایی که وظیفه منطقه بود انجام شده که حدود ۲۳ پلاک بوده است و امیدوارم کارهای مربوط به این پروژه نیز در نیمه ابتدایی سال آینده به اتمام برسد.
انتهای پیام/