دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با برگزاری آیین اختتامیه؛

برگزیدگان جایزه کتاب سال دفاع مقدس معرفی شدند/ گلایه سردار کارگر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

با برگزاری آیین اختتامیه، برگزیدگان بیست و یکمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس معرفی شدند.
کد خبر : 900036

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و مقاومت (جایزه کتاب سال دفاع مقدس) پیش از ظهر امروز در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  برگزار شد.

علاوه بر نویسندگان  و جمعی از خانواده های شهدا، سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور، سردار بهمن کارگر رئیس ستاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، غلامعلی حداد عادل رئس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت الاسلام  و المسلمین گواهی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح وحجت الاسلام حاج صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران از جمله حاضران در این مراسم بودند.

برگزیدگان جایزه کتاب سال دفاع مقدس معرفی شدند

در ابتدای این نشست، سرتیپ دوم بسیجی مهدی امیریانرئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس پیام سردار سرلشگرپاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را قرائت کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«ن وَالْقَلَمِ وَ مَا یَسْطُرُونَ»

کتاب یکی از زیباترین و مهم‌ترین جلوه‌های فرهنگ بشری و وسیله انتقال علوم و معارف به جامعه انسانی است. شکوه این ارزش در تابش آیات نورانی قران کریم متجلّی شده است که خداوند متعال به قلم و حرمتش سوگند یاد کرده و معجزه جاوید آخرین سفیر سعادت بشری را کتاب قرار داده است.

تأکیدات پیوسته مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر کتاب‌خوانی و تشبیه فرهنگ به «فضایی که در آن تنفس می‌کنیم»، مسیری روشن را فراروی همگان ترسیم کرده است که امیدوارم با تلاش و همت جهادی و همیاری همه متولیان فرهنگی، روزبه‌روز شاهد رشد و فراگیری فضیلت نوشتن و کتابخوانی به عنوان یک فرهنگ ماندگار و میراث ملی باشیم.

در گام دوم انقلاب اسلامی که جهان سلطه و زیادت‌خواه، با استفاده از رسانه‌های نوین به جنگ تمام‌عیار ترکیبی و شناختی با جبهه مقاومت به‌ویژه با ملت خداجوی ایران برخاسته است، با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تخصصی و علمیِ صاحبان اندیشه و ذوق و قلم، بر ایشان فرض است که با تلاش مضاعف در راستای تبیین، تفسیر و توصیف هوشمندانه و خردورزانه فرهنگ و ارزش‌های والای دفاع مقدس و مقاومت برای جامعه تشنه حقیقت، به صیانت و پاسداری از آن گنجینه تمام‌ناشدنی بپردازند تا از گزند آفات دروغ و تحریف مصون بماند.

امیدوارم خداوند حکیم به آحاد نویسندگان، پژوهشگران، شاعران و ناشران فرهیخته و متعهد و دست‌اندرکاران بیست و یکمین دوره جایزه ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع‌ مقدس، توفیق استمرار مکتب و راه نورانی حضرت امام خمینی (ره) و شهدای والامقام انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت تحت عنایات حضرت ولی عصر (عج) و رهنمود‌های رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) را عنایت فرماید.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح
سرلشکر پاسدار محمد باقری

 در ادامه سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور  پشتدتریبون آمد و گفت: این جشنواره گامی در جهت تحقق رهنمود و فرمان رهبر فرزانه انقلاب است که تاکید داشتند آثار مرتبط با دفاع مقدس هم از حیث کمی و هم از جهت کیفی اضافه شود چراکه یک گنج تمام نشدنی است. ما در گذشته بیشتر به سرداران و فرماندهان می پرداختیم اما چند سالی است که سراغ صدها هزار شهید و جانباز و آزاده رفتیم تا خاطرات دوران دفاع مقدس و ابعاد اکوناگون این تاریخ درخشان را ثبت کنیم. جهادی که باعث می شود از تحریف تاریخ توسط دیگران پیشگیری شود.

 وی اظهار کرد:اخلاق کریمه و مهرانی و عطوفتی ک رزمندگان داشتند باید در این کارها منعکس شود. شجاعتی که داشتند و این که ترس معنا و مفهومی در فانوس آنها نداشت بسیار مهم است.این روحیه وقتی به خوبی تبیین شود که چگونه توسط قدرتهای شیطانی و مرتجعین منطقه ایستادگی‌ کنیم روحیه خودباوری و هویت خواهی ما بالا می رود.

برگزیدگان جایزه کتاب سال دفاع مقدس معرفی شدند

 حسینی عنوان‌ کرد: رزمندگان ما روحیه عاطفی و‌پرمهری داشتند اما اقتضای زمانه باعث شد تا اسلحه دست بگیرند.از تدبیر و شجاعت آنها و حقانیت آنها هر چقدر بگوییم کم است و این که دشمنان ما چه خباثتی داشتند.

معاون امور مجلس رئیس جمهور افزود: درباره برخی رزمندگان که حاضر نیستند خاطراتشان را بیان کنند و تواضع دارند باید بگویم که اینجا بحث شخص نیست بلکه باید در تاریخ ثبت شود. یک بعد عاشورا ایثار و حماسه و دلاوری است و جنبه دیگر آن روایت این حماسه و فرهنگ است که باید زنده بماند.

حسینی گفت: ان شاالله این حرکت ارزشمند روز به روز تقویت شود.باید به سهم خودم از عزیزانی که در این زمینه فعالیت میکنند تشکر کنم. امیدوارم نوقلمان و جوانان مستعدی که در این حوزه وارد شده اند ان شاالله با قوت و توکل به کار خودشان ادامه دهند.

در ادامه، فاطمه ولی نژاد نویسنده کتاب «جلال آباد» که زندگینامه جهادگر پاسدار شهید جلال ملک‌محمدی است در سخنانی کوتاهی روند تدیون و انتشار این کتاب را توضیح داد و بخش های از فصل آخر این اثر را پشت تریبون قرائت کرد.

برگزیدگان جایزه کتاب سال دفاع مقدس معرفی شدند

گلایه رئیس ستاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از وزیر ارشاد

سردار بهمن کارگر رئیس ستاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس دیگر سخنران این مراسم بود.

وی ضمن تقدیر از حضور دشمن شکن مردم در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید از همه برگزار کنندگان و نویسندگان حاضر در این جشنواره با اهمیت تشکر کنم. این که مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۷ فرمودند محصولات حوزه کتاب باید صدبرابر بشود انگیزه مهمی برای ما شد که در یک برنامه ریزی بیست ساله به این هدف برسیم.

در دیداری که بیست و نهم شهریور ماه امسال با رهبر معظم انقلاب داشتیم ایشان مجددا تاکید فرمودندکه فعالیت ها باید درهمه ابعاد و حوزه های دفاع مقدس صدبرابر شود و البته فقط در در تولیدات کمی هم نباشد و کیفی باشد.خوشحالم که امروز اعلام کنم در پنج سال گذشته ما به یک افزایش سی برابری در تولیدات خودمان رسیده ایم.

کارگر عنوان کرد: من یک گلایه ای هم از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشم که حتما باید در این جلسه حاضر می‌شدند چراکه موضوع اصلی این جلسه یعنی کتاب در حوزه فعالیت های آنان است.حالا یا خودشان و یا معاونان ایشان می‌بودند که نیامدند. انتظار ما این است که همه دستگاهها کمک کنند و حاضر باشند. دفاع مقدس متعلق به ما نیست و متعلق به همه مردم است.

خاطرات دفاع مقدس؛ ماده اولیه صنعت امید و ایمان

در ادامه غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز عنوان کرد: مجالس و محافل مرتبط با دفاع مقدس متعدد است اما هر حال یاد و خاطره شهدا باشد جاذبه و عطر دیگری دارد.

ما در همسایگی موزه دفاع مقدس و در فرهنگستان زبان و ادب فارسی موضع ادبیات دفاع مقدس را مهم می دانیم.

 وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک واقعه بزرگ، سترگ تاریخ ساز و تمدن ساز در جهان معاصر بود که چهره سیاسی و فرهنگی جهان را عوض کرد.یکی از آثار این انقلاب، همین دفاع مقدس بود دفاع مقدس قطعه ای زرین و افتخار آمیز در تاریخ ایران است . مقطعی که میتواند الهام بخش نسل های آینده و نسل معاصر باشد.

حداد عادل گفت: ترویج ناامیدی در جامعه و در بین نسل جوان راهبرد همیشگی دشمن است.«امید» در کنار «ایمان» یکی از کلیدواژه های همیشگی مقام معظم رهبری است.این درست در نقطه مقابل راهبرد دشمن است که به دنبال دامن زدن به بی ایمانی و ناامیدی است.

وی افزود: واقعیت درخشان جنگ باید ثبت شود و ماندگار شود.جز خدا هیچ کس نمی‌داند که رزمندگان در جبهه‌های ما چقدر ایمان و فداکاری داشتند. هرچقدر که تحقیق شود شاید یک هزارم واقعیت را بتوانیم منعکس کنیم.خاطرات جنگ اینجا اهمیت پیدا میکند . خاطرات جنگ مثل ماده اولیه معدن است که می تواند ماده اولیه صدها صنعت میان دستی و پایین دستی قرار بگیرد. از نظر فرهنگی،خاطرات دوران دفاع مقدس تولید ماده اولیه برای صنایع بالادستی ایمان و امید است.صنایعی که برای امروز و فردای ما کارکردهای فراوانی دارد.

وی افزود: واقعیت سپاه پاسداران ما بر پایه امید است و امروز همین واقعیت در منطقه به مقاومت تبدیل شده است. واقعاً امام کار بزرگی کرد.من این روزها کتاب خاطرات یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق که بعدها به حق منافقین نامیده شدند را می‌خواندم.اینها برای این که در ایران انقلاب کنند به جای این که به فرهنگ اسلامی توجه کنند ،سراغ مارکسیسم رفتند و آن را علم مبارزه معرفی کردند.

وی افزود: اما شما ببیند انقلاب ما با چه اصولی به پیروزی رسید.امام با تکیه بر فطرت الهی و فرهنگ شیعی و آموزه های دینی مردم را به صحنه آورد و انقلاب پیروز شد.بنابر این هرچه درباره ارزش ها و واقعیات دفاع مقدس کار بشود کم است . این یک سرمایه است. امروز کتاب های دفاع مقدس به یک گونه مستقل در ادبیات فارسی تبدیل شده است. بنده اعتقاد دارم که نوشتن خاطرات هر شید ،نوشتن برگی از تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و آجرهایی است که یک بنای بزرگ و مستحکم به نام انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران را می سازد.

رزمندگان؛ حافظان ذره ذره خاک ایران 

امیر دریادار سیاری گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در مسیری قرار گرفتیم که می‌توانیم بازیگر منطقه باشیم و تنها یک کشور گل و بلبل نیستیم که فقط برای خوشگذرانی به آن بیایند. ما امروز در منطقه جایگاه غیرقابل انکاری داریم و آنها تلاش نمی‌کنند که این قدرت و پیشرفت ما را ببینند. دشمن نمی‌خواهد عظمت و پیروزی انقلاب اسلامی را ببیند.

وی بیان کرد: در ۲۵۰ سال گذشته هر بار که جنگ شده تکه‌ای ازان جدا شده اما در جنگ عراق و ایران ما در مقابل دشمن تابن دندان مسلح ایستادیم و از تمامیت ارضی دفاع کردیم و ذره‌ای از خاک کشور جدا نشد. این نتیجه به راحتی به دست نیامد و ما سال‌های سال باید از تجربیات جنگ بهره ببریم و از ارزش‌های آن درس بگیریم. ما باید خاطرات جنگ را بنویسیم که این کار ارزشمندی است و به فرموده رهبری باید آثار باید صدبرابری شود و البته با حفظ کیفیت.

امیر سیاری اشاره کرد: به نظرم تا زمانی که روحیه دفاع مقدسی داریم در جهان جایگاه داریم و وقتی این میدان از ما گرفته شود جایگاه ما متزلزل خواهد شد.

در پایان این مراسم از ۱۸ نویسنده برگزیده، ۴۱ نویسنده تقدیری و تعدادی از فعالان و خادمان نشر حوزه دفاع مقدس با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته