دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی اقتصادی دولت؛

نرخ تورم ۲.۷ درصد کاهش و رشد اقتصادی ۲ برابر شد

نرخ تورم  ۲.۷ درصد کاهش و رشد اقتصادی ۲ برابر شد
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: بر اساس گزارش تورم بهمن ماه مرکز آمار ایران در بخش اسمی اقتصاد، تورم نقطه به نقطه در پایان بهمن ماه با ۲.۷ درصد کاهش به ۳۵.۸ رسیده است.
کد خبر : 898788

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در ابتدای نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها گفت: در بخش واقعی اقتصاد ایران یکی از مهمترین معضلات اقتصادی در شروع دولت سیزدهم شرایط رشد اقتصادی منفی و یا صفر در کنار وضعیت نگران کننده بدهی‌های شدید دولتی و نقدینگی بود.

وی ادامه داد: در واقع اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در شرایط شوم فرسایشی به سر می‌برد. رشد سرمایه گذاری‌ها منفی بود و رشد هزینه‌های دولت موجب استقراض دولت از هر مسیری بود و همچنین کسب و کار‌ها در رکود و معطل نظام دیوان سالاری و مجوز‌های دولت بودند. در این شرایط بانک‌های خصوصی نیز به محلی برای تامین مالی سهام داران خود تبدیل شده بودند. در این شرایط باید تدبیر می‌شد که حداقل سه ناترازی مهم در عرصه بودجه و نظام بانکی و ناترازی در شاخص‌های ناظر بر بخش اسمی اقتصاد را تراز کنیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: امروز امار اقتصادی مرکز آمار گواهی می‌دهد که در بخش واقعی اقتصاد، رشد اقتصادی ما در پاییز سال جاری حدود ۵.۱  درصد با احتساب نفت و ۲.۵ درصد بدون احتساب نفت است که نشان دهنده ادامه ثبات رشد اقتصادی در کشور است. همچنین رشد بخش نفتی اقتصاد نیز به ۲۱.۸ درصد رسید که این عدد در پاییز سال گذشته ۱۰.۷ درصد بود و رشد دوبرابری داشته ایم. این موضوع نشان دهنده قابلیت‌های کشور در زمینه تحریم شکنی است چرا که به یاد داریم پیش از دولت سیزدهم برای فروش نیمی از این حجم فروش نفتی دردسر‌های بسیاری وجود داشت.

ثبات اقتصادی در کشور حاکم شده است

وی افزود: آمار‌های اخیر نشان می‌دهد که در شاخص‌های بخش واقعی اقتصاد ایران که در صدر آنها رشد اقتصادی است در ۹ ماهه امسال شرایط رشد باثبات فصول قبلی را تکرار کردیم و در پاییز امسال نرخ رشد اقتصادی به ۵.۱ درصد با احتساب نفت و ۲.۵ درصد بدون احتساب نفت رسیده است.

خاندوزی ادامه داد: رشد بخش نفت به ۲۱.۸ درصد رسید که در پاییز سال قبل ۱۰.۷ درصد بود که بیانگر افزایش ۲ برابری است. این موضوع نشان می‌دهد که کشور در زمینه تحریم شکنی‌ها قابلیت بسیار بالایی دارد.یادمان نرود که در دولت قبلی، در زمینه فروش نیمی از عدد صادراتِ امروزِ ما، چقدر مشکل وجود داشت.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: طی فصل پاییز در بخش صنعت ۱.۳ درصد رشد داشتیم که در ادامه رشد بیش از ۷ درصدی پاییز پارسال است. در بخش ساختمان هم همچون دو فصل قبلی (تابستان و بهار ۱۴۰۲) رشد مثبت ۴ درصد بود که در پاییز پارسال منفی ۴.۶ درصد بود. در بخش خدمات هم رشد ۴.۶ درصدی را شاهد هستیم که پاییز پارسال هم همین عدد ثبت شده بود، اما در بخش کشاورزی به دلیل خشکسالی‌های پیاپی رشد منفی یک درصد ثبت شده که البته در پاییز پارسال منفی ۵.۸ درصد بود.

وی به دخل و خرج دولت اشاره کرد و گفت: در پایان بهمن ماه امسال درآمد‌ها یک هزار و ۵۷۰ هزار میلیارد تومان محقق شده که ۸۲ درصد عدد مصوب قانون بودجه است. نسبت به ۱۱ ماهه پارسال هم ۳۷ درصد رشد نشان می‌داد.

خاندوزی ادامه داد: همچنین یک هزار و ۵۸۰ هزار میلیارد تومان هم مصارف دولت بوده است. در بخش مصارف و بودجه عمرانی رقم ۱۸۶ هزار میلیارد تومان محقق شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رشد اقتصادی در پاییز امسال

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: در بخش زیر مجموعه‌های غیر نفتی اقتصاد نیز شاهد ادامه روند رشد فصول گذشته هستیم. در بخش صنایع و معادن و بخش صنعت در پاییز امسال ۱.۳ درصد رشد داشته ایم که در ادامه رشد بیش از ۷ درصدی پاییز سال گذشته بوده است. در بخش ساختمان نیز پس از دوفصل خوب در بهار و تابستان، در پاییز امسال نیز شاهد رشد مثبت ۰.۴ درصدی بوده ایم. شایان ذکر است که رشد این بخش از صنعت منفی ۴.۶ درصد بوده است.

خاندوزی اظهار کرد: در بخش خدمات نیز رشد ۴.۶ درصدی را شاهد هستیم که در پاییز سال گذشته نیز این رقم محقق شده بود. در بخش کشاورزی به دلیل خشکسالی‌های پیاپی، همچنان دچار رشد منفی هستیم. در پاییز امسال این بخش با رشد منفی یک درصدی روبرو بود و این رقم در پاییز سال گذشته حدود منفی ۵.۸ درصد بود.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در مقایسه آمار ۹ ماهه سال جاری با ۹ ماهه سال گذشته رشد اقتصادی با نفت کشور ۴.۸ درصد بوده است و در سال گذشته این رشد به رقم ۶.۸ درصد رسیده بود و در سال ۱۳۹۸ رشد اقتصادی کشور منفی ۵.۴ درصد بوده است.  

خاندوزی ادامه داد: در خصوص شاخص تشکیل سرمایه ثابت نیز بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در پاییز امسال تشکیل سرمایه ثابت به ۳.۴ درصد رسیده است. همچنین در بخش سرمایه گذاری در بخش ماشین الات رشد ۶.۲ درصدی داشته ایم.

خاندوزی گفت: در بخش اسمی اقتصاد بر اساس گزارش تورم بهمن ماه مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه در پایان بهمن ماه با ۲.۷ دصد کاهش به ۳۵.۸ رسیده است و در بهمن ماه با نزدیک به ۲۰ درصد کاهش نسبت به سال قبل  تورم رو به کاهش است. تاکید می‌کنیم که وضعیت تورمی از نظر دولت قابل قبول نیست.

انتشار یک هزار صورت مالی تا پایان اسفند ماه

وی افزود: اطلاع دارید که انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی از ابتدای فعالیت دولت در دستور کار وزارت اقتصاد بوده است؛ علاوه بر انتشار صورت‌های مالی در سال گذشته، از ابتدای امسال تاکنون یکهزار صورت مالی مربوط به شرکت‌های دولتی منتشر شده و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

خاندوزی اضافه کرد: تا پایان اسفندماه جاری نیز یک هزار فقره صورت مالی دیگر هم منتشر خواهد شد؛ این صورت‌های مالی نسبت به درختواره دارای جزئیات و اعداد قابل بررسی است.

وی گفت: بر اساس درختواره، از ۱۹۴۰ شرکتی که تحت مدیریت دولت یا نهاد‌های عمومی مرتبط با دولت هستند و صورت‌های مالی آنها برای ۱۴۰۱ شفاف احصا شده است، ۳۴۰ شرکت کاملاً دولتی هستند و مابقی بر اساس قانون محاسبات دولتی نیستند، اما دولت در ان‌ها سهمی دارد که نتایج مدیریتی در آن دارد از این ۱۹۴۰ شرکت، ۲۴۰ شرکت در نفت ۱۷۵ شرکت در نیرو، ۲۸۴ شرکت زیرمجموعه صمت هستند و ۲۱ شرکت زیرمجموعه راه و شهرسازی، ۱۵ شرکت وزارت بهداشت، ۵۰ شرکت زیرمجموعه وزارت آموزش پرورش، ۱۹ شرکت جهاد کشاورزی،۱۶۷ شرکت وزارت دفاع، ۱۵۷ شرکت تابعه وزارت تعاون، ۱۷ شرکت تابعه ارشاد، ۵۸ شرکت تابعه میراث، ۶۲ شرکت ورزش و جوانان، ۱۴ شرکت تابعه اقتصاد، ۴۲۶ شرکت تابعه بانک‌های دولتی و ۲۸ شرکت تابعه سازمان‌های منطقه آزاد هستند برای اولین بار است که این اطلاع رسانی با جزئیات می‌شود و تا پایان اسفند صورت مالی آنها در سامانه کدال قرار می‌گیرد.

سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفند ماه پرداخت می شود

وزیر اقتصاد در مورد پرداخت سود مرحله دوم سهام عدالت گفت: سود مرحله دوم سهام عدالت طبق برنامه ریزی سازمان بورس تا ۲۵ اسفند ماه به حساب همه دارندگان سهام عدالت پرداخت می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره الزام مشاغل به استفاده از دستگاه کارتخوان گفت: ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوسی که قرار است به شهرداری‌ها داده شود مجهز به پرداخت کرایه الکترونیکی می‌شوند. مساله دوم استفاده از ظرفیت مالیات ستانی برای کمک به شهرداری هاست که از ابتدای سال تا امروز نزدیک به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیات بر ارزش افزوده وصول شده است که به شهرداری‌ها داده شده و ۲۸ همت سهم شهرداری تهران بوده است. این بخش از کمک‌های نظام مالیاتی برای توسعه شهری سهم به سزایی دارد که به توسعه ناوگان عمومی کمک می‌کند.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تحریم‌ها و استفاده از ظرفیت سوییفت‌های داخلی اظهار کرد: دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی را در این دو سال برای خنثی کردن اثر تحریم‌ها انجام داده که در این راستا فعال کردن کانال‌های بانکی اعم از پیام رسان مالی غیر قابل رصد و مکانیزم‌های تسویه مالی در دستور کار قرار گرفته است.

خاندوزی افزود: همچنین با برخی از کشور‌ها به شکل فعالانه وارد حوزه عملیاتی شده‌ایم و بانک مرکزی هم پیشنهاد‌هایی با برخی کشور‌های همسو مطرح کرده تا آثار منفی تحریم‌ها را کاهش دهد. گفتگو‌ها در جریان است و به محض حصول به نتیجه، اطلاع رسانی می‌شود.

پیگیری دولت برای واگذاری خودروسازی‌ها  

سخنگوی اقتصادی در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی و املاک دولت برای واگذاری، گفت: دولت در واگذاری سهام خودروسازان تردیدی ندارد و پیش از این هم رئیس‌جمهور دستورات لازم برای انجام مقدمات خصوصی‌سازی خودروسازان را به وزیر صمت وقت داده بود.

خاندوزی تاکید کرد: آنچه مهمتر است استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در مدیریت چنین بنگاه‌هایی است، همان چیزی که در دیدار رهبر معظم انقلاب با کارآفرینان بخش خصوصی مورد تاکید قرار گرفت.

وی گفت: فارغ از اینکه برای واگذاری سهام خودروسازان چه اقداماتی انجام می‌گیرد، اراده دولت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و اصلاح ساختار مدیریت خودروسازان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته