نقش مؤثر خوزستان در وحدتآفرینی و انتقال ارزشها به نسلهای آینده
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم آنا، به همت دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، نشست هماندیشی با موضوع «تقریب اقوام و انتخابات» با حضور علی سروریمجد قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی، مسیب داوری رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانههای مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر کارگروه تخصصی تقریب مذاهب دانشگاه، علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، حجتالاسلام فرجالله براتی معین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استانهای خوزستان و ایلام، حجتالاسلام محمود حزبهزاده، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، رؤسا و معاونین واحدهای دانشگاهی و روحانیون، شیوخ و بزرگان اقوام استان خوزستان در واحد اهواز برگزار شد.
قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با تأکید بر اینکه مرجعیت علمی و نقشآفرینی در عرصههای علمی جهانی از سرفصلهای اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی و مطالبه جدی دانشگاه از خود است، تأمل در مسئله کثرت و وجود قبائل و اقوام مختلف انسانی در یک اجتماع را یکی از راههای شناخت خداوند دانست و ابتکار دانشگاه آزاد اسلامی در راهاندازی دفتر تقریب بینالمذاهب را در این راستا عنوان کرد.
سروریمجد بیان کرد: حوادث غزه بار دیگر نشان داد شیعه یا سنی بودن جمعیت یک کشور تفاوتی در عزم دشمن برای نابودی بشریت و مسلمانان ایجاد نخواهد کرد؛ بنابراین مذاهب مختلف دین اسلام بیش از پیش نیازمند وحدت و همبستگی در مقابل دشمن مشترک خود هستند.
وی با اشاره به ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در نقشآفرینی و ورود به عرصههای مختلف یادآور شد: در این میان نقش استان خوزستان با توجه به تنوع قومی موجود در آن در تقریب اقوام، وحدتآفرینی در کشور و انتقال این ارزش به نسلهای بعد تأثیرگذار است.
قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: راه این انتقال از برگزاری چنین نشستهایی میگذرد و جایی بهتر از دانشگاه نمیتواند درباره تقریب و همبستگی بین اقوام و مذاهب و افزایش مشارکت مردم در انتخابات نقشآفرینی کند.
پیشگامی دانشگاه آزاد در مهندسی تربیت تقریبی میان دانشگاهها و حوزههای علمیه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان هم در این نشست وجود رنگین کمانی از اقوام و مذاهب مختلف در کشور و استان خوزستان را نه یک پاشنه آشیل، بلکه در صورت حصول وحدت و همبستگی موجب تضمین بقای نظام جمهوری اسلامی دانست و در ادامه حضور حداکثری در انتخابات را یک وظیفه دینی و ملی خواند.
افروس تشریح کرد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی در مهندسی تربیت تقریبی میان دانشگاهها، مراکز علمی و حوزههای علمیه سراسر کشور پیشگام است.
مسیب داوری دبیر کارگروه تخصصی تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی هم با اشاره به پیشگامی دانشگاه آزاد در مهندسی تربیت تقریبی در قالب شورای راهبردی تقریب مذاهب اسلامی میان دانشگاهها، مراکز علمی و حوزههای علمیه سراسر کشور به تبیین نقش و کارکرد نهاد علم در رسیدن به امت واحده توحیدی بهعنوان کارویژه اصلی حکومت امام زمان(عج) پرداخت و سه ویژگی حرکت در مسیر تمدنسازی، جهانشمولی (فراملی، فرادینی و فراقومی بودن) و حل مسئله را وجه تمایز فعالیتهای صحیح مهدوی در دوران غیبت امام عصر(عج) برشمرد.
معین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استانهای خوزستان و ایلام هم در انتظار فرج بودن را واجد مقررات، ارکان و ضوابطی دانست و با تأکید بر لزوم شناخت و آگاهی نسبت به اهل بیت علیهمالسلام بهخصوص امام زمان(عج)، آمادگی داشتن و وظیفهشناس بودن بهعنوان وظایف اصلی مردم در دوره غیبت برشمرد و افزود: یکی از مهمترین این وظایف وحدت، همبستگی و مشارکت حداکثری در انتخابات است.
به گزارش آنا، با توجه به عنایت ویژه مقام معظم رهبری به موضوع تقریب مذاهب و تلاش بیوقفه دشمنان در ایجاد تفرقه بین امت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی با درک خلأ موجود در این زمینه سال ۱۳۹۸ اقدام به راهاندازی شورای راهبردی تقریب بینالمذاهب اسلامی با حضور اعضای کلیدی و مؤثر دانشگاه و عضویت شخصیتهای مرتبط، مؤثر و فعال خارج از دانشگاه کرد.
دانشگاه آزاد اسلامی برای دستیابی به اهداف خود تاکنون ۳۰ دفتر در ۱۰ استان تلفیقی و واحدهای دانشگاهی دارای دانشجویان شیعه و اهل سنت از جمله چابهار، بجنورد، تالش، آستارا، اردبیل، کرمانشاه، لارستان، تربت جام، سنندج، زاهدان، قشم، آربایجان غربی و ... راهاندازی کرده است.
این مجموعه در تلاش است در قالب فعالیتهایی ازجمله راهاندازی نشریه، توجه ویژه به مسئله تقریب مذاهب در مدارس سما و دانشجویان بینالملل دانشگاه، برگزاری نشستها، همایشها، کارگاهها تخصصی، اردوها و برقراری تعامل علمی، فرهنگی و آموزشی با گروههای هدف ازجمله نخبگان، دانشگاهیان، فرهنگیان، دانشآموزان و علما و روحانیت از طریق تقویت رویکردهای علمی و تخصصی و در نتیجه همگرایی بیشتر در این حوزه، ابتدا اندیشه تقریب مذاهب را میان استادان و معلمان نهادینه کرده و سپس در متن جامعه گسترش دهد.
از این طریق به هدف اصلی خود یعنی تحکیم مبانی دینی و اعتقادی، جلوگیری از رشد تفکرات انحرافی و مبارزه با تفکر تکفیری و افراطیگری نائل خواهد شد.
انتهای پیام/