دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا خبر می دهد؛

وقتی خانه‌های لوکس نقره‌داغ می‌شوند؛ هوش مصنوعی و دانش‌بنیان‌ها ۲ کفه ترازوی عدالت مالیاتی

وقتی خانه‌های لوکس نقره‌داغ می‌شوند؛ هوش مصنوعی و دانش‌بنیان‌ها ۲ کفه ترازوی عدالت مالیاتی
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: با کمک یک شرکت دانش‌بنیان موفق به شناسایی ۱۱۰ هزار واحد خانه لوکس در تهران شده‌ایم که این تأثیر شگرفی در عرصه بهره‌گیری از هوش مصنوعی در راستای عدالت مالیاتی است.
کد خبر : 897810

سید محمدهادی‌ سبحانیان، رئیس سازمان مالیاتی کشور با حضور در غرفه آنا در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: برای رونق کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان، قانون‌گذار مزیت‌هایی را برای این شرکت‌ها در قانون جهش تولید در نظر گرفته است که از آن جمله می‌توان به قانونی اشاره کرد که در آن هزینه‌هایی که برای امور دانش‌بنیان اختصاص می‌یابد، اعتبار مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

سبحانیان ادامه داد: این موضوع قبلاً در ادبیات قانون مالیاتی کشور وجود نداشت و معمولاً هزینه‌ها از درآمد‌های کسب‌وکار کسر می‌شد و درآمد باقیمانده مشمول مالیات قرار می‌گرفت؛ اما قانونگذار برای حمایت حداکثری از شرکت‌های دانش‌بنیان موضوع اعتبار مالیاتی را در قانون مالیات کشور گنجاند.

رئیس سازمان مالیاتی کشور در تشریح این قانون گفت: در این قانون هر هزینه و سرمایه‌گذاری‌ای که در شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود، اصل آن مبلغ به مشابه پرداخت مالیات فرض می‌شود.

رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق خواهد افتاد

وی ادامه داد: شایان ذکر است که رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان امسال برای اولین بار اتفاق خواهد افتاد. سازمان امور مالیاتی بار‌ها اعلام کرده است که ما مدافع جدی این قانون برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها هستیم و جای هیچ نوع نگرانی در این حوزه وجود ندارد.

سبحانیان اظهار کرد: از طرف دیگر سازمان امور مالیاتی در تعامل خوبی با معاونت علمی ریاست جمهوری برای صیانت از شفافیت و عدالت مالیاتی است و تلاش داریم از این محل همچون روزنه‌ای برای فرار مالیاتی استفاده نشود.

رئیس سازمان مالیاتی تصریح کرد: باور داریم که این قانون کمک زیادی به رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد کرد؛ از همین رو در اجرای آن کوشا هستیم. اما همانطور که ذکر شد از معاونت علمی ریاست جمهوری انتظار داریم که در جهت  اجرای هدف قانون‌گذار حرکت کنیم.

استفاده از هوش مصنوعی در مالیات‌ستانی

سبحانی

وی اظهار کرد: برای هوشمندسازی ساختار اخذ مالیات در تلاش هستیم و باور داریم که نظام مالیاتی ما باید از نظام سنتی فاصله گرفته و به سمت هوشمند شدن حرکت کند. در این موضوع نیز قطعا یکی از ابزار‌های مهم ما بهره‌گیری از توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان و هوش مصنوعی است.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: اکنون نیز استفاده از این ظرفیت‌ها در سازمان امور مالیاتی در جریان است. همچنین تعامل بسیار خوبی با معاونت علمی ریاست جمهوری داریم و از همین رو تلاش سازمان امور مالیاتی در استفاده حداکثری از این ابزار‌هاست.

رئیس سازمان مالیاتی در تشریح این موضوع گفت: به عنوان مثال سال گذشته موفق به شناسایی حدود ۴۰ هزار مسکن لوکس شدیم؛ اما امسال با کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم فقط در سطح شهر تهران حدود ۱۱۰ هزار مسکن لوکس را شناسایی کردیم.

سبحانیان گفت: در صورتی شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی و یا ظرفیتی برای تسهیل اخذ مالیات و یا سازماندهی مودیان داشته باشند، سازمان امور مالیاتی دست یاری به سوی آنان دراز کرده و از کمک آنان استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته