دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1395 - 11:31
معاون برق و انرژی وزیر نیرو:

احداث 2هزار و 500 مگاوات نیروگاه جدید در سال‌جاری/افزایش 11 میلیون مشترک برق طی 4 سال آینده

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر اینکه در طول 3 سال آینده بیش از 7هزار مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی را احداث خواهیم کرد، گفت: در سال‌جاری حداقل 2500 مگاوات نیروگاه جدید در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر : 89649

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، هوشنگ فلاحتیان در یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی با بیان اینکه ظرفیت نیروگاه کشور اکنون بیش از 74 هزار مگاوات است، افزود: از این ظرفیت 21/3 درصد نیروگاه‌های بخار، 35‌درصد نیروگاه‌های گازی، 25‌درصد سیکل ترکیبی، 15درصد نیروگاه‌های برق‌آبی و باقی به نیروگاه‌های دیزلی و تجهیزپذیر و منابع تولید پراکنده اختصاص دارد.


وی تصریح کرد: 37هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزایش یافته که این امر نشان می‌دهد ایران توانسته خود را در مکان مناسب قرار دهد. چرا که براساس اطلاعات سازمان انرژی آمریکا کشور ما به لحاظ ظرفیت نیروگاهی نصب شده رتبه چهارم منطقه را دارد.


وی عنوان کرد: ظرفیت تولید برق از 133 تراوات ساعت به 231 تراوات ساعت رسیده است که این میزان باید به 318 تراوات ساعت نیز افزایش یابد.


وی عنوان کرد: ظرفیت‌ نیروگاه‌های کشور از 71 هزار مگاوات فعلی باید به 100هزار مگاوات تا سال 2030 برسد.


فلاحتیان تاکید کرد: تعداد مشترکان صنعت برق از 20 میلیون مشترک طی 10 سال گذشته به 33 میلیون مشترک رسیده است که این میزان تا سال 2020 باید به 43 میلیون اشتراک برسد.


وی عنوان کرد: میزان انرژی تولیدی طی سال‌های گذشته به بیش از 279 میلیون کیلووات ساعت رسیده است که 5 درصد آن از طریق نیروگاه‌های بادی و اتمی و باقی آن از طریق نیروگاه‌های حرارتی تامین شده است.


به گفته معاون وزیر نیرو، گاز مصرفی نیروگاه‌ها در سال 94 نسبت به سال 93، 16 درصد افزایش یافته است.


فلاحتیان با بیان اینکه اکنون 80درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها از طریق گاز تامین می‌شود، بیان کرد: به دنبال افزایش سهم مصرف گاز طبیعی در نیروگاه‌ها و به حداقل رساندن میزان مصرف سوخت مایع در تولید برق هستیم.


وی با بیان اینکه استفاده از خطوط انتقال در ولتاژهای بالاتر مانند 765 ولت در شبکه برق ایران در حال بررسی است، تاکید کرد: ایران در شرایط فعلی با کلیه کشورهای دارای مرز خاکی از جمله افغانستان، ترکمنستان، ترکیه و عراق ارتباط الکتریکی دارد.


فلاحتیان با بیان اینکه صادرات برق در سال گذشته 10 میلیارد کیلووات ساعت بوده است، عنوان کرد: در حوزه مسائل مرتبط با صنعت برق ایران تنگناها و چالش‌هایی را متحمل هستیم که از جمله آن می‌توان به عدم‌توازن مصارف و منابع برق و انباشت بدهی‌ها به نیروگاه‌های خصوصی و بانک‌ها اشاره کرد.


وی افزود: ساماندهی و بهبود راندمان نیروگاه‌ها بر کاهش تلفات از دیگر چالش‌هایی است که اکنون وزارت نیرو در حال پیگیری آنها است. همچنین عدم‌بهره‌گیری مناسب از انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش ذخیره برق و بالا بودن شدت مصرف انرژی به علت پایین‌ بودن قیمت برق از چالش‌های دیگر برق تلقی می‌شود.


معاون وزیر نیرو بیان کرد: فرصت‌هایی نیز در این عرصه وجود دارد که می‌توان به وجود پتانسیل بالای صرفه‌جویی در مصرف برق از طریق سیاست‌های قیمتی، امکان اتصال به شبکه برق کشورهای همسایه، وجود منابع قابل‌توجه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور و شمار قابل‌توجه نیروی انسانی ماهر اشاره کرد.


به گفته وی، امکان افزایش کارایی در تولید و عرضه برق از طریق پیاده‌سازی سیاست‌های بازار رقابتی، اجماع قابل‌توجه نظرات برنامه‌ریزان و مدیران ارشد و اقشار مردم، ضرورت صرفه‌جویی در مصرف و بهینه‌سازی منابع انرژی با توجه به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از موضوعات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.


وی عنوان کرد: در راستای بهبود وضعیت موجود و استفاده از فرصت‌ها در قالب اقتصاد مقاومتی، اقدامات متنوعی برنامه‌ریزی شده که می‌توان به احداث نیروگاه‌های جدید با راندمان بالا و ارتقای سطح توربین‌های ساخت داخل اشاره کرد.


معاون برق و انرژی وزیر نیرو ادامه داد: در حوزه کاهش تلفات انرژی و بهینه‌سازی مصرف نیز فعالیت‌های متنوعی در شرکت توانیر و بخش‌های زیرمجموعه آن در حال انجام است که براساس اهداف تعیین شده می‌توان رسیدن میزان تلفات برق به کمتر از 10 درصد را برشمرد.


وی خاطرنشان کرد: در زمینه مشارکت‌های داخلی و خارجی نیز موضوعاتی در وزارت نیرو در حال پیگیری است که اهم آنها بهبود فضای کسب‌وکار با ایجاد بازار محلی آب و توسعه بازار عمده‌فروش و خرده‌فروشی برق، قیمت‌گذاری بهنگام خرید آب و برق، تدوین بسته‌های تشویقی خرید آب و برق و ارائه روش‌های نوین تامین مالی از جمله بورس انرژی و غیره است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته