تئاتر تنها دستاویز برای رشد و ارتقای جامعه است/ «موسیقی مجلسی»؛ روایتی از بحران هویت انسان امروز
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «موسیقی مجلسی» به نویسندگی «آرتور کوپت»، ترجمه عاطفه پاکبازنیا و طراحی و کارگردانی سارا داروفروش از هشتم بهمن به صحنه سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد آمده است.
داروفروش، کارگردان نمایش در گفتوگو با آنا عنوان کرد: به عنوان یک هنرمند فعال در عرصه تئاتر که از نظر تحصیلات، زندگی حرفهای و حتی زندگی شخصی بیشتر عمرم در این وادی گذشته است؛ متاسفانه باید بگویم که حال تئاتر اصلا خوب نیست. تئاترهمچنان مهجور و درمانده است و نفسهای آخرش را میکشد. تماشاخانههای خصوصی به سرعت و یکی پس از دیگری تعطیل میشوند و سطح کیفی تماشاخانههای دولتی نیز هرروز تنزل پیدا میکند.
وی با تأکید براینکه متاسفانه هیچ مسئول، مدیر و وزیری پاسخگوی این وضعیت نیست؛ بیان کرد: حتی اماکنی که به صورت خود گردان و کاملا خود کفا تاسیس و اداره میشوند نیز با موانع بسیار مواجهه، سرنگون و عاقبت تعطیل و فراموش میشوند. سرمایههای فرهنگی و هنری که میتوانند بنیان جامعه را بسازند و ستونهای محکمی برای اتکای نسلهای بعد باشند ، متاسفانه رو به زوال میروند.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: اکنون ورود به حرفه تئاتر سهلتر شده اما ماندن در آن سخت است. ممکن است درحال حاضر و با مدرنتر شدن شکل و شمایل اجرایی تئاتر از نقطه آغاز تمرین تا اجرا کار آسانتر شده باشد، اما بدون شک باقی ماندن و ادامه این مسیر با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی در جامعه و فقر فرهنگی و همچنین سانسورهای گوناگون در ابعاد مختلف به این معقوله کار آسانی نیست!
داروفروش عنوان کرد: تئاتر اندیشه است و به عقیده بنده یک تئاتر خوب در وهله نخست میبایست بتواند با مخاطب ارتباط مطلوب و موثری برقرار کند و با تاثیر درست برمخاطب به اندیشه و طرز تفکر تماشاگر نفوذ پیدا کند و به او ارزش و اعتبار ببخشد. البته رعایت جنبه سرگرمی و تفنن برای مخاطب وهمچنین وجه تفکر و تعمق در یک تئاتر خوب نیز میتواند توامان سطح آگاهی و اندیشه تماشاگر تئاتر را بالا ببرد، اما همواره برخورداری از یک جامعه هدف درست در تولید یک تئاتر میتواند در جذابیت و اهمیت آن بسیار تاثیرگذار باشد.
وی افزود: به شخصه ارزش و احترام زیادی برای مخاطبان تئاتر در هر سطح و مرتبهای قائل هستم؛ این بسیار ارزشمند است که شخصی با وجود مشغلههای گوناگون در زندگیهای پیچیده جامعه امروز و همچنین سخت شدن زندگی در سطوح مختلف، مجددا تئاتر را برای اوقات فراغت و سرگرمی خود انتخاب میکند.
کارگردان نمایش «موسیقی مجلسی» گفت: موسیقی مجلسی شاید حکایت همان مجالسی است که هنوز سازهاشان با هارمونی و صدایی نه چندان دلچسب و گوشنواز درحال نواختن است! ️حکایت دیوانگانی که دورهم جمع میشوند و مدام میگویند و میخندند و دست آخر تصمیماتی میگیرند که نتیجهای جز یأس و ویرانی ندارد.
وی ادامه داد: موسیقی مجلسی از نظر من یک گروتسک انتقادی ـ اجتماعی است که میتواند تعابیر فلسفی و روانشناختی بسیاری را در لایهها و سطوح مختلف بیان و به مخاطب ارائه کند. این شکل از موسیقی با ارائه تیپ شخصیتهایی که در جنون و گمگشتگی خود سرگردان و همچون بحران هویت انسان امروز حیران هستند، اثبات وجود و تلاش برای بقا وزندگی آرمانی و انسانهایی که آرمان و آرزوهایشان هر روز رو به اضمحلال میرود و در هزارتوی بیسر و ته خود گرفتارند و تنها خود را تکرار میکنند.
داروفروش در پایان تأکید کرد: هرگاه انسان از جاهطلبی و طمع دست بردارد به سعادت میرسد؛ تئاتر را دریابید، شاید این تنها مفر و دستاویز برای رشد و ارتقای جامعه و لااقل حفظ فرهنگ و هنر دراین مرز و بوم میتواند باشد.
انتهای پیام/