خطیبزاده: «آموزش» ضرورت امروز تئاتر خیابانی است/خیلی از کارها تئاتر در خیابان هستند تا تئاترِ خیابانی!
علیاصغر خطیبزاده، عضو هیئت انتخاب خیابانی جشنواره تئاتر فجر در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: من با صراحت میگویم که ما در مجموع 225 کاری که در بخش خیابانی دیدیم، انتخابهایمان محدود بود، در بحث کمیت کارها نسبت به سالهای قبل خیلی خوب بود و دوستان با استقبال بیشتری به سمت جشنواره فجر آمده بودند ، خیلی از کارها فوق العاده قوی و خوب بودند.
وی در ادامه افزود: اما نکتهای که باید بگویم این است که آموزش ضرورت تئاتر خیابانی ما است، خیلی دوستان زحمت کشیدند اما طرح و ایده درستی نداشتند اما برخی دیگر که طرح و ایده خوبی داشتند، پارامترهای تئاتر خیابانی را رعایت نکرده یا نشناخته بودند اینها را باید پارامترهایش را بررسی کنند و در قیاس با کار خود بگذارندو بگویند که آیا این ویژگی ها را کارشان دارد یا خیر، یکی از خصوصیاتش این است که این کار را نتوان در سالن اجرا کرد و دوم اینکه نکته تماشاگر ـ بازیگر یا بازیگر ـ تماشاگر را رعایت کنند.
خطیبزاده با اشاره به آگوستوبوال پیشگام عرصه تئاتر خیابانی گفت: با مقیاسهای این شخصیت میتوان تئاتر خیابانی را معنا کرد، چون تئاتر خیابانی با تماشاگر معنا پیدا میکند و مشارکت تماشاگر را می طلبد که خودش بحث مفصلی دارد ، اما ما خیلی کارها را میبینیم که اثر اصلا با تماشاگر مواجه نمیشود و این خیلی بد است!
وی همچنین توضیح داد: ما در این جشنواره کارهایی را دیدیم که بیشتر به آنها میتوان گفت تئاتر در خیابان تا تئاتر خیابانی و همین نشان میدهد که ویژگیها و شاخصه های نمایش خیابانی شناخته نشده است. اما در مجموع برای همه دوستانی که در این جشنواره شرکت کردند، تبریک میگوییم اگر چه نقصهایی بود اما به نظرم اگر روی آموزش کار مستمر شود، قطعا گروهها در آینده فوق العاده خواهند بود ، همانطور که خیلی کارها هم در خور توجه و زحمت بود و تمامی پارامترها را رعایت کردند.
خطیب زاده با اشاره به گذشته دوران کرونا و بازگشت هنرمندان به شرایط عادی کار تئاتر گفت: امسال را به فال نیک گرفتیم که حضور گسترده هنرمندان را از سراسر کشور داشتیم.
انتهای پیام/