فوران فرمالیته در نشست خبری فجر/ احوالپرسی و تعارف به کار رسانه نمیآید!
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود_ نشست خبری فیلمهای منتخب چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در وضعیتی برگزار میشود که خیل عظیمی از خبرنگاران بدون دریافت پاسخ خود سالن را ترک میکنند.
چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر میزبان 33 فیلم است که از 12 تا 20 بهمن جدول اکران آن تعریف شده است. برگزاری نشستهای خبری بعد از اکران هر فیلم و پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران یکی از رسوم دیرینه این رویداد فرهنگی محسوب میشود.
دراین جلسات خبرنگاران فقط با ارسال مکتوب سؤال به دست مجری برنامه قادر به ارتباط گیری با عوامل فیلم هستند و به صورت شفاهی نمیتوانند سؤالی بپرسند. به همین دلیل رساندن سؤال به دست مجری با محدودیت زمانی تعریف شده، رقابتی بین اصحاب رسانه است.
امسال اما رویکرد نشستهای خبری موجی از بی نظمی و عدم پاسخگویی به سؤالات به دلیل طرح نشدن آن را داشت. تا جایی که در اغلب جلسات با وجود اینکه تعداد سؤالات خبرنگاران نیز زیاد نبوده، اما بخش قابل توجهی از نشست صرفاً به صحبتهای عوامل فیلم که اغلب تعارف و خودتعریفی بوده تبدیل شده است.
نشست خبری یا نشستی برای تشکر از همدیگر
نشستهای خبری جشنواره فجر مهمترین جلسات خبری است که اولین ارتباط گیری رسانه با فیلمهایی که برای اولین بار اکران میشود را موجب میشود. دراین نشستها کیفیت فیلمها، روند ساخت، تکنیکها و پیامهای تعریف شده در فیلمها مورد بررسی قرار گرفته و با زبان رسانه به اطلاع عموم میرسد. در واقع قبل از اکران عمومی فیلمها در سینماها، مردم در جریان چند و چون آن قرار میگیرند؛ اما روند برگزاری نشستها با اجرای محمدرضا مقدسیان بیشتر به فرصتی برای تشکر عوامل فیلمها از یکدیگر و تعارفات کارگردان خوب است و فیلمساز خوب است، تبدیل شده است. از طرفی سطح حرفهای گری نشستهای خبری زمانی با تنزل مواجه است که مشاهده میشود مجری اجرای خود را به دست عوامل سپرده و بیشتر علاقهمند است که آنها خود را معرفی کرده و از خود بگویند. دراین میان نقش اولیها و چهرههایی که تا دیروز شناخته شده نبودند نیز از آب گل آلود ماهی میگیرند و در نهایت این سؤالات خبرنگاران است که ذبح میشود.
آیا رسانههای خاصی باید سؤال کنند؟
تا سومین روز از برگزاری نشستهای خبری فیلمهای جشنواره فجر، لیست سؤالاتی که خوانده میشود از رسانههای مشخصی بوده و گویا سایرین به کل حضور نداشتهاند. خبرگزاری فرهنگی آنا به عنوان مثال یکی از رسانههایی بوده که با عدم پاسخگویی سؤالات مواجه شده و حتی در یک مورد که سؤال خوانده شده است، مجری پیگیر پاسخ نبوده است و عملاً دست این رسانه را خالی گذاشته است.
نحوه طرح سؤالات آن هم در دقایق پایانی بهاین ترتیب است که وقتی بخش عمده زمان نشست خبری سپری شد، سؤالات در عرض چند دقیقه آن هم به تعداد محدود خوانده شده و جوابهای کوتاه ارائه میشود.گویی فرمان نشست خبری به دست مجری نیست.
دراین میان مطابق مقررات خبرنگار حقایستادن و اعتراض به عدم طرح سؤال خود را ندارد و این در حالی است که جشنواره فجر یکی از کانونهای تمرین ارتباط گیری اهالی هنر با رسانه و تقویت فرهنگ و هنر با کمک اصحاب رسانه است و بعد از چهل و دومین تجربه این سطح از تنزل در برگزاری این نشست پذیرفتنی است.
علاوه براین بی نظمی در ساعت نشست خبری که منوط به زمان آغاز و پایان اکران فیلم است موجب شده تا خبرنگاران صرفاً از طریق اعلام در سالن متوجه نشست خبری شوند و زمان مشخصی برایاین رویداد تعریف نشده است.
جشنواره فجر در حالی به رسانهها کم محلی میکند که تنها از طریق زبان رسانه میتواند دستاوردهای خود را عمومی سازد. باید دید آیا آقای مقدسیان به جای تعارف و احوال پرسی طولانی مدت با بازیگران رویه خود را در روزهای آینده تغییر خواهد داد یا نه.
انتهای پیام/