دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 بهمن 1402 - 16:49
آنا گزارش می‌دهد؛

هرمزگان با ۱۰۳۲ طرح در انتظار سفر استانی دور دوم رئیس‌جمهور

هرمزگان با ۱۰۳۲ طرح در انتظار سفر استانی دور دوم رئیس‌جمهور
همزمان با آغاز دهه فجر و سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان از طرح‌های عمرانی و اقتصادی این استان به ارزش ۱۰۵ همت بهره‌برداری می‌شود. این طرح‌ها در حوزه‌های مختلف ازجمله راهسازی، بهداشت و درمان، انرژی، مسکن، صنعت و معدن، کشاورزی و شیلات، آبخیزداری است.
کد خبر : 894147

گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا- راحله کاویار؛ همزمان با آغاز دهه مبارک فجر، استان هرمزگان میزبان حجت الاسلام سیدابراهیم رئیس رئیس‌جمهور در دور دوم سفر‌های استانی است.

در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان از طرح‌های عمرانی و اقتصادی این استان به ارزش ۱۰۵ همت بهره‌برداری می‌شود. این طرح‌ها در حوزه‌های مختلف ازجمله راهسازی، بهداشت و درمان، انرژی، مسکن، صنعت و معدن، کشاورزی و شیلات، آبخیزداری، مدارس، ورزش و جوانان و ... است.

عادل شهرزاد معاون اقتصادی استاندار هرمزگان به همین منظور در مورد میزان تحقق اهداف دولت در این استان اظهار کرد: هرمزگان رتبه یک جذب سرمایه‌گذاری در کشور است که شناسایی واحد‌های راکد و احیای آن یکی از اقدامات برای رسیدن به این رتبه است و در دولت سیزدهم با احیای ۶۱۰ واحد سرمایه‌گذاری راکد مجدداً به چرخه تولید بازگشتند. این امر به اشتغال بالغ‌بر ۴ هزار نفر و حجم سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منجر شده است. همچنین با ارتقای ظرفیت واحد‌های تولیدی، بخشی از این واحد‌ها را که با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت اسمی فعالیت می‌کردند، شناسایی شدند و اکنون بالغ‌بر ۲ هزار واحد سرمایه‌گذاری و تولیدی در استان ارتقا ظرفیت یافتند و به اشتغال حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر و حجم سرمایه‌گذاری ۳۸ هزار میلیارد تومان رسید.

معاون اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۶۲۲ هزار میلیارد تومان در حوزه صنعت و معدن، ۷۰ هزار میلیارد تومان در حوزه کشاورزی و شیلات و ۱۵ هزار میلیارد تومان در حوزه گردشگری بوده است.

شهرزاد بیان کرد: رشد اقتصادی ابلاغی استان ۶.۶ درصد است که ۵.۸ درصد آن تحقق پیدا کرده، این میزان معادل ۸۷.۸ درصد تحقق اهداف است که رتبه یک کشوری در رشد اقتصادی را برای استان به همراه داشته است. متوسط تحقق رشد اقتصادی کشور حدود ۴۱ درصد است که اگر با تحقق رشد استان محاسبه کنیم تقریباً دو برابر رشد کشوری در هرمزگان محقق شده است.

فاضلابی که پیش‌فروش می‌شود!

یکی از پروژه‌هایی که در سفر رئیس‌جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید اجرای طرح فاضلاب بندرعباس است.

شهروز شجاعی مدیرعامل شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج‌فارس در این‌باره اظهار کرد: طرح بزرگ ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس و انتقال پساب بازیافت شده از مردادماه ۱۴۰۰ در ۶ فاز آغاز شده و در حال حاضر هر ۶ فاز در حال انجام و عملیات اجرایی در آن انجام می‌گیرد. فاز یک این طرح احداث مخزن ده هزار مترمکعبی و ایستگاه پمپاژ پساب باکیفیت به منطقه ویژه اقتصادی و صنایع است که عملیات ساختمانی آن صد درصد تمام شده است.

وی افزود: فاز ۲ انتقال، نوسازی و بازسازی تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس و ایستگاه پمپاژ تصفیه است که در کل ۷۰ درصد پیشرفت داشته ولی بخش مایع در سفر رئیس‌جمهور به استان راه‌اندازی خواهد شد. در فاز ۳، خط انتقال تصفیه‌خانه تا مخزن است که در منطقه ویژه قرار دارد. این خط انتقال به طول ۲۲ کیلومتر است که عملیات آن ۱۰۰ درصد به پایان رسیده و خط کاملاً آماده بهره‌برداری است.

شجاعی تأکید کرد: فاز ۴ به جهت فاضلاب شهر بندرعباس و شیرین سازی در بحث صنعت آب کشور است و برای اینکه این پساب در صنعت استفاده شود، فرآیند آب باید شیرین سازی شود که نمونه این مورد حتی در کشور‌های خارجی وجود ندارد. این فاز ۱۵ درصد پیشرفت داشته است که تا شهریور ۱۴۰۴ آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: در فاز ۵ نیز مخزن ذخیره آب در منطقه ویژه است که فعالیت آن از ابتدای سال آغاز شده و پیشرفت این فاز ۷۰ درصد است که شامل ساخت مخزن ۴۰ هزار مترمکعبی آب است که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

شجاعی گفت: فاز ۶ و پایان پروژه نیز شامل شبکه توزیع بین صنایع است که صنایع در حال حاضر صاحب این پساب هستند و پیش‌فروش شده است و بخشی از هزینه‌های مالی موردنیاز طرح از محل پیش‌فروش تأمین شده است. 

از فاضلابی که پیش‌فروش می‌شود تا بهره‌برداری از بیش از ۱۴ هزار واحد مسکن ملی 

بهره‌برداری از بیش از ۱۴ هزار واحد مسکن ملی 

عباس کمالی مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان هم در مورد افتتاح پروژه مسکن ملی این استان اظهار کرد: سهمیه استان هرمزگان در طرح نهضت ملی مسکن در حوزه شهری حدود ۵۰ هزار واحد و در حوزه روستایی ۱۶ هزار واحد، جمعاً ۶۶ هزار واحد است که در دهه مبارک فجر با حضور رئیس‌جمهور ۱۴ هزار و ۲۹ واحد به بهره‌برداری خواهد رسید.

کمالی بیان کرد: برای پروژه‌هایی که افتتاح می‌کنیم بالغ‌بر ۲۴ هزار میلیارد تومان هزینه شده و بنا داریم تا پایان دولت بتوانیم آنچه تعهد بوده، به پایان برسانیم و درواقع در عمر دوساله دولت ۲۰ هزار تا تحویل داده‌ایم.

از فاضلابی که پیش‌فروش می‌شود تا بهره‌برداری از بیش از ۱۴ هزار واحد مسکن ملی 

افتتاح بیمارستان فوق تخصصی کودکان 

غلامعلی جاودان رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در مورد بهره‌برداری از بیمارستان فوق تخصصی کودکان اظهار کرد: بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان بندرعباس در ۵ طبقه در فضایی حدود ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع ساخته شده است. این بیمارستان ۱۱۲ تخت خوابی است که در رده‌های تخصصی و فوق تخصصی به سراسر استان هرمزگان و شهر‌های جنوب کرمان و در مواردی شهر‌های سیستان و بلوچستان خدمات تخصصی و فوق تخصصی به کودکان ارائه می‌کند.

وی افزود: این بیمارستان بخش‌های مختلف کودکان (داخلی، جراحی و اتاق عمل کودکان) بخش‌های فوق تخصصی (عفونی، ریه و خون و سرطان و نورولوژی و قلب کودکان) دارد که با ۱۹۱ پرستار و حدود ۵۰ پزشک به کودکان ارائه خدمت می‌کند.

جاودان در مورد میزان سرمایه‌گذاری گفت: برای ساخت این بیمارستان بیش از ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار و بالغ‌بر دو هزار میلیارد ریال برای تجهیزات پزشکی هزینه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به مشکلات درمانی این استان ادامه داد: ما مشکل اصلی ما در این منطقه از کشور، بحث نیروی انسانی تخصصی مثل پرستار و کادر پرستاری است که در صورت وجود نیروی پرستاری می‌توانیم خدمات بیشتر و باکیفیت‌تری ارائه کنیم.

وی در مورد هزینه‌های درمان برای خانواده‌ها تأکید کرد: کلیه هزینه‌هایی که در این بیمارستان با دفترچه‌های بیمه خدمات درمانی از هر نوع، بیمه سلامت، تأمین اجتماعی و نیرو‌های مسلح با تعرفه دولتی است و اصولاً هزینه‌ای در این بیمارستان خارج از تعرفه دولتی دریافت نخواهد شد.

از فاضلابی که پیش‌فروش می‌شود تا بهره‌برداری از بیش از ۱۴ هزار واحد مسکن ملی 

افتتاح ۸۰۰ کلاس درس 

محمد قویدل مدیرکل آموزش‌وپرورش استان هرمزگان اظهار کرد: استان هرمزگان در ارزیابی شاخص‌های عمومی و اختصاصی در میان ۵ استان اول آموزش‌وپرورش کشور انتخاب شده است. در جریان سفر رئیس‌جمهور به این استان ۲۰۰ واحد آموزشی و همچنین ۸۰۰ کلاس درس در حوزه عمرانی افتتاح خواهند شد که ۶ سالن سرپوشیده ورزشی و نیز ۶۰ زمین درون مدرسه‌ای و زمین‌بازی‌های ساحلی نیز در مهیای بهره‌برداری رسمی هستند.

قویدل بیان کرد: درمجموع کل اعتبارات این ۸۰۰ کلاس غریب به هزار میلیارد تومان است که طی این مدت حاصل بین سفر اول رئیس‌جمهور و سفر دوم به مرحله بهره‌برداری رسیده است علاوه بر افتتاح این پروژه‌ها هوشمندسازی ۳۲۰ کلاس درس بااعتبار غریب بر ۳۰ میلیارد تومان انجام شده است.

از فاضلابی که پیش‌فروش می‌شود تا بهره‌برداری از بیش از ۱۴ هزار واحد مسکن ملی 

پتروپالایش آذرخش

احمد آبکار مدیر مهندسی و طرح‌های شرکت بناگستر اظهار کرد: فاز نخست کارخانه تولید قیر با ظرفیت یک‌هزار و ۵۰۰ تن در روز قرار است در سفر رئیس‌جمهور به بهره‌برداری برسد که خوراک این واحد تولیدی با خط لوله به متراژ ۱۷۰۰ متر از محل شرکت پالایش نفت بندرعباس تأمین می‌شود.

وی گفت: برای راه‌اندازی این واحد تولیدی، پنج‌هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است و محصول این واحد، صادراتی است و در طرح توسعه علاوه بر قیر، روغن صنعتی نیز تولید می‌شود. این کارخانه ۶ مخزن یک هزار و ۵۰۰ تنی برای ذخیره و تولید دارد؛ که با بهره‌برداری از این واحد، ۱۲۰ نفر مشغول به کار می‌شوند. 

از فاضلابی که پیش‌فروش می‌شود تا بهره‌برداری از بیش از ۱۴ هزار واحد مسکن ملی 


احیای یک واحد کشتی‌سازی راکد

کامبیز عرب مدیرعامل کشتی‌سازی سپهر دریا اظهار کرد: این واحد صنعتی که تا سال ۸۲ یک پروژه راکد بود فعالیت خود را با ساخت و تعمیرات انواع شناور‌های دریایی در استان هرمزگان آغاز کرد و در حال حاضر با بیش از ۵۰۰ نفر نیروی انسانی ساخت، تولید و تعمیر ده‌ها کشتی را در سال به عهده دارد یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت این است که در سواحل دریا مستقر است.

از فاضلابی که پیش‌فروش می‌شود تا بهره‌برداری از بیش از ۱۴ هزار واحد مسکن ملی 

ساخت پالایشگاهی با توان متخصصان ایرانی

علیرضا امین مدیر ارشد منطقه‌ای شرکت پالایش نفت آفتاب اظهار کرد: این پالایشگاه در حال حاضر با ظرفیت ۴۰ هزار بشکه در حال کار است. طراحی، ساخت و بهره‌برداری از آن به کمک متخصصان ایرانی در ظرف کمتر از یک سال و نیم انجام شده که محصولات آن نفت‌های سبک، نفت‌های سنگین، حلال و گازوئیل است که همه صادراتی هستند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌ای که برای ساخت این پالایشگاه انجام شده است تا حالا ۶ هزار همت بوده است و در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ نفر نیروی انسانی در این مجموعه مشغول به کار هستند.

از فاضلابی که پیش‌فروش می‌شود تا بهره‌برداری از بیش از ۱۴ هزار واحد مسکن ملی 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب