دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1402 - 08:55

ایفای ناروای واقعه حقوقی به چه معناست؟

ایفای ناروای واقعه حقوقی به چه معناست؟
واقعه حقوقی بودن ایفای ناروا به این دلیل است که پس از تحقق ایفای ناروا الزام و تعهد حقوقی شخص دریافت‌کننده مال به استرداد، ناشی از حکم قانون است.
کد خبر : 893807

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مقاله حسین خادمی آراسته عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد کنگاور در نشریه علمی پژوهش‌های حقوقی با درجه علمی - پژوهشی با عنوان «اثر حقوقی اشتباه در واقعه حقوقی ایفای ناروا در قلمرو حقوق تأمین اجتماعی» به چاپ رسید.

در این مقاله آمده است: ایفای ناروا، واقعه حقوقی است که موجب ضمان دریافت‌کننده می‌شود. در قانون مدنی موادی درباره ایفای ناروا آمده و ضمانت اجرای آن در صورت تحقق شرایط ایفای ناروا بیان شده است.

در این مقاله آمده است: واقعه حقوقی بودن ایفای ناروا به این دلیل است که پس از تحقق ایفای ناروا الزام و تعهد حقوقی شخص دریافت‌کننده مال به استرداد، ناشی از حکم قانون است. در قلمرو تأمین اجتماعی ایفای ناروا تحت عناوین جبران غرامات، هزینه‌های درمان، پرداخت مستمری و حق بیمه و متفرعات آن حاصل می‌شود.

در این مقاله بیان شده است: با وجود اینکه هیچ‌یک از مواد قانون تأمین اجتماعی به ایفای ناروا اشاره نکرده؛ اما می‌توان از مفاد مواد ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۶۵ و ۶۶ قانون مزبور ایفای ناروا را استنباط و آن را از مصادیق ایفای ناروا به شمار آورد.

در این مقاله مطرح شده است: ممکن است ایفای ناروا به‌وسیله سازمان تأمین اجتماعی، کارفرما، انتقال‌گیرنده عین یا منافع کارگاه در نتیجه اشتباه به حکم یا موضوع باشد، در قانون تأمین اجتماعی به اشتباه هم اشاره‌ای نشده؛ اما مستفاد از ماده ۳۷ قانون مزبور می‌توان گفت تشخیص سازمان در تعیین میزان حق بیمه می‌تواند مصداق اشتباه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته