برگشت توطئه دشمنان به خودشان چه معنایی دارد؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجتالاسلام ماشاءالله صدیقی در نشست «مقاومت از دیدگاه قرآن و مقایسه با جبهه غزه» از سلسله نشستهای دوشنبههای دانشگاهی گفت: خداوند در آیات متعددی جامعه اسلامی را به شدت از «سازش» منع میکند و «سازشکاران» را توبیخ کرده که نمونه آیات آن در ادامه بحث ذکر میشود.
وی اضافه کرد: در فرهنگ قرآن کریم شاخصههایی برای مقوله مهم «مقاومت» تعریف و تبیین شده که در این نوشتار با تدبّر در بخشی از آیات مرتبط و استناد به تفسیر آیات به معرفی مهمترین این شاخصهها پرداخته میشود.
مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان تبیین کرد: قرآن کریم در آیات متعددی بر این مطلب تأکید میکند که در صورت پایداری و مقاومت لشکر اسلام، شکست دشمنان قطعی خواهد بود و پیروزی از آن جبهه حق خواهد بود. خداوند در یکی از آیات میفرماید: «الَّذینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ» کسانى که کافر شدند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند، (خداوند) اعمالشان را نابود مىکند.»
صدیقی افزود: از این آیه استفاده میشود که خداوند برنامهها و اهداف دشمنان کافر و کسانی که در مسیر خدا سنگاندازی میکنند را بیاثر میسازد و آنها را با شکست مواجه میکند.
وی تبیین کرد: تعبیر «أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ» به صراحت بیان میکند که تمام نقشههای دشمنان با شکست مواجه میشود و راه به جایی نمیبرند. همچنین خداوند در آیه دیگری ضمن سرزنش کافران به پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله و سلم اطمینان میدهد که توطئههای دشمنانش بر ضد ایشان اثر نخواهد گذاشت: «اَم یُریدونَ کَیدًا فَالَّذینَ کَفَروا هُمُ المَکیدون؛ آیا مىخواهند نقشه شیطانى براى تو بکشند؟! اما بدانند خود کافران در دام این نقشهها گرفتار مىشوند.
مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان افزود: خداوند در این آیه تأکید میکند که کافران و بدخواهان رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلم که با طرح گفتارها و پندارهای باطل میخواهند بر ضد پیامبر اسلام (ص) و مسلمانان مکر کنند تا چراغ پرفروغ اسلام، خاموش شود، خودشان گرفتار نیرنگ خویش میشوند.
خداوند برنامهها و رفتارهای دشمنان را بیاثر میکند
این استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد: برگشت توطئه دشمنان به خودشان معانی و جلوههای مختلف دارد؛ ازجمله اینکه اهل کفر (اَلَّذینَ کَفَروا) میپندارند که به جلو حرکت میکنند و به سمت قلّه میروند؛ در حالی که به سمت حضیض گام برمیدارند.
صدیقی افزود: خداوند در آیه دیگری میفرماید: «إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ... أُولئِکَ الَّذینَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرینَ» خدا برنامهها و رفتارهای دشمنان کافر را همیشه بیاثر میکند. نه در دنیا نتیجهای دارد و نه در آخرت. هیچکس هم نیست که آنها را کمک کند تا نقشههای خود را عملی کنند.
وی در ادامه توضیح داد: «حبط» یعنی باطل و بىاثر شدن عمل. در زبان عرب به چهارپایی که زیاد علف میخورد و به تدریج شکمش باد میکند و میمیرد، «حبط» میگویند. تعبیر «حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ» در آیه، این حقیقت را میفهماند که شکست دشمنان یک افول تدریجی است. آنان به گمان اینکه در حال پیشرفت هستند، دشمنی میکنند، اما در حقیقت مانند چهارپایی که تنها همّ و غمش خوردن است، به نابودی تدریجی خود کمک میکنند.
مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان افزود: قرآن کریم ضمن تأکید بر شکستپذیری قطعی دشمنان دین خدا در برخی آیات به ذکر نمونههایی از شکستهای تاریخی دشمنان میپردازد و در آیات متعددی به مطالعه تاریخ و نگاه به تجربه دیگر ملتها توصیه کرده است.
صدیقی خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیهای میفرماید: «أَفَلَمْ یَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ لِلْکافِرینَ أَمْثالُها» چرا در زمین و تاریخ ملتها نمیگردند و مطالعه نمیکنند تا با نگاه عبرتآموز ببینند عاقبت ملتهای ظالم گذشته، چگونه رقم خورد؟ خداوند آنها را با هرچه به آنان وابسته بود نابود ساخت. اى پیامبر، نظیر این عقوبتها براى کافران و دشمنان عصر تو هم هست.
وی اضافه کرد: خداوند به کسانی که مرعوب دشمنان هستند و در مسیر اسلام طاقت نمیآورند، سفارش میکند که به سابقه امتهای گذشته نگاه کنند. «تدمیر» به معنای هلاک کردن است؛ اما وقتی با حرف «علی» میآید، به معنای هلاکت شدید است. به این معنا که هرچه داشتند (از خود و خانواده و خانه و ملک) خدا بر سرشان خراب کرد؛ چراکه در زبان عرب «دَمر» یعنی هلاک کردن و «دَمَرَ عَلى» یعنی نابود کردن همهچیز حتى فرزندان و خانواده و اموال مخصوص انسان بر سرش.
مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه ۱۴۱ سوره نساء، تأکید میفرماید که هرگز کافران بر مؤمنین پیروز نخواهند شد: «.. لَن یجَْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلىَ المُْؤْمِنِینَ سَبِیلا «خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطى نداده است.»
انتهای پیام/