دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دهمین جلسه هیات امنای استان مرکزی؛

دکتر میرزاده:‌ مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از هزینه‌های اضافی پرهیز کنند/ جذب هیات علمی تمام‌وقت، از سیاست‌های اصلی دانشگاه

بررسی دلایل زیان‌دهی واحدهای استان مرکزی و یافتن راهکارهایی برای برون‌رفت واحدها از حالت زیان‌دهی از جمله موضوعاتی بود که در دهمین جلسه هیات امنای استان مرکزی با حضور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شد.
کد خبر : 89341

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دهمین جلسه هیات امنای استان مرکزی با حضور دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دری نجف‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک و مهندس محمود زمانی قمی استاندار مرکزی و سایر اعضا برگزار شد.


میرزاده در این جلسه از حضور در شهر اراک ابراز خرسندی کرد و گفت: «برای این استان همین افتخار بس است که امام خمینی(ره) در یکی از شهرهای این استان، شهر خمین، متولد شده‌اند و پرورش یافته‌اند.»


او بر اهمیت جلسات هیات‌های امنای استانی در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و گفت: «496 نفر از فرهیختگان کشور در قالب هیات‌های امنای استانی با این دانشگاه در توسعه علمی، پژوهشی و کارآفرینی همکاری می‌کنند و این نشان‌دهنده آن است که هیات‌های امنای استانی جنبه تشریفاتی ندارند.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تشکیل هیات‌های امنای استانی اشاره کرد و گفت: «با شکل‌گیری هیات امنای استانی علاوه بر سرعت گرفتن انجام امور، تمرکززدایی نیز صورت گرفته است.»


میرزاده مشکل زیان‌دهی برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را جدی توصیف کرد و افزود: «این مشکل تنها مربوط به واحدهای استان مرکزی نیست. وجود 2‌هزار‌ و 300 رقیب برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و کاهش جمعیت دانشجویی به ویژه در مقاطع کاردانی و کارشناسی علت اصلی زیان‌دهی بسیاری از واحدها به شمار می‌رود.»


او گفت: «با توجه به آمار، تا پایان برنامه پنجم توسعه، نرخ جمعیت دانشجویی با کاهش روبه‌رو می‌شود. اگر چه در مقاطع تحصیلات تکمیلی با افزایش جمعیت دانشجو روبرو هستیم اما نرخ رشد دانشجو در این مقاطع نیز نسبت به گذشته رشد چندانی ندارد. به همین خاطر باید با حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان، نشاط علمی، پژوهشی و کارآفرینی خود را حفظ کنیم.»


او افزود: «بر طبق برنامه ششم، وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه باید 40 درصد کاهش پیدا کند. توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به معنی اثربخشی علم و تسهیل فرایند تبدیل علم به ثروت است. همچنین تا پایان سال 1404 نصف تولید ناخالص ملی باید از محل اقتصاد دانش‌بنیان تامین شود، مخاطب اصلی این سند دانشگاه‌ها و صنعت هستند.»



میرزاده گفت: «البته در این زمینه نیاز است که ارتباط میان صنعت و دانشگاه تقویت شود. رابطه صنعت و دانشگاه پیش از انقلاب ارتباط ضعیفی بود. اگر چه در دو سه سال اخیر اقداماتی برای تقویت این رابطه انجام شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.»


او به تاثیر دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای رتبه تولید علم ایران در دنیا اشاره کرد و گفت: «وجود دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم، سرآمدی و سرافرازی محسوب می‌شود و اگر این دانشگاه نبود کشور ایران نمی‌توانست به چنین مقامی در دنیا دست پیدا کنید.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «براساس داده‌های پایگاه ESI در حال حاضر رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در تولید مقالات عملی دردنیا 187 است که جزو 200 دانشگاه برتر تولیدکننده علم به شمار می‌رود و این میزان تولید علمی مربوط به 10درصد واحدهای این دانشگاه است.»


او نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو در واحدهای استان مرکزی را نامناسب دانست و گفت: «جذب هیات‌علمی تمام‌وقت جزو سیاست‌های اصلی ما به شمار می‌رود. با توجه به امکانات و پتانسیل‌های خوب واحدهای این استان باید مشوق‌های لازم برای جذب اعضای هیات علمی تمام‌وقت در نظر گرفته شود.»


میرزاده وجود نیروهای مازاد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را یکی دیگر از دلایل زیان‌دهی واحدها دانست و افزود: «متاسفانه در چند سال گذشته برخی دانشگاه آزاد اسلامی را به یک بنگاه اشتغال تبدیل کردند و رسالت اصلی آن را که آموزش است فراموش کرده بودند. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی باید در هزینه‌کردن شهریه‌های دانشجویان محتاط باشند، چرا که دانشگاه متعلق به آن‌هاست.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته